Wyniki UPC Polska w I kw. 2019 roku: po zasięgu czas na abonentów?

Publikacja: 07.05.2019 18:55

O 15 tysięcy do 1,463 mln urosła w I kwartale br. liczba abonentów UPC Polska, największej sieci telewizji kablowej w kraju, co do której nie cichną spekulacje, iż może stać się elementem fuzji lub przejęcia.

Był to pierwszy kwartał od startu programu inwestycji w rozbudowę zasięgu sieci kablówki, w którym liczba nowych abonentów UPC zauważalnie wzrosła i była taka sama jak liczba nowych adresów w zasięgu infrastruktury firmy.

Wcześniej tempo rozbudowy łączy było zdecydowanie szybsze niż przyłączania klientów. Nie wyglądało to najlepiej, być może więc operator stawia obecnie na wysycenie zbudowanej sieci, która dociera do 3,5 mln gospodarstw domowych i firm w kraju.

Niektórzy analitycy giełdowi, zajmujący się wyceną m.in. Orange Polska, uważają UPC Polska za jednego z największych konkurentów Orange Polska jeśli chodzi o walkę o abonentów szybkiego stacjonarnego dostępu do internetu.

Być może coś w tym jest, bo w I kw. br. kablówka przyłączyła 17 tys. nowych abonentów szerokopasmowego dostępu do sieci. Dla porównania rok wcześniej przyrost wyniósł 5,5 tys., a łączna liczba abonentów UPC spadła.

Przypomnijmy, że w I kwartale br. Orange Polska powiększył grono abonentów światłowodowego dostępu do 33 tys. do prawie 400 tys., co było tempem nieco wolniejszym niż obserwowane w ubiegłym roku co kwartał. Jean-Francois Fallacher, prezes Orange Polska zapewniał analityków, że wynik jest zgodny z oczekiwaniami zarządu, a wynika z dużo wyższej bazy użytkowników (jest proporcjonalnie więcej osób, które rezygnują z usług).

W sumie w końcu marca br. UPC Polska obsługiwało prawie 1,2 mln abonentów internetu, 1,23 mln abonentów telewizji oraz 668 tys. abonentów telefonii stacjonarnej.

W I kw. br. przychody UPC Polska były o 2,5 proc. wyższe niż przed rokiem – wynika z naszych obliczeń na podstawie sprawozdania Liberty Global  – i wyniosły około 404 mln zł.

Kablówka nadal nie oferuje aktywnie usług mobilnych. Miała zaczął nowy rozdział w swojej strategii wirtualnego operatora w tym miesiącu, ale na razie brakuje na ten temat nowych informacji. Nieoficjalnie słyszymy, że MVNO (na sieci P4) może nie ruszyć w maju.

Nie tylko UPC zwleka z rozszerzeniem wachlarza usług. T-Mobile Polska miał ruszyć z ofertą obejmującą światłowód (na sieci Orange) na przełomie roku, potem w marcu, a potem po Wielkanocy. Dziś mówi się o lipcu.

T-Mobile publikuje wyniki kwartalne w czwartek i wtedy można spodziewać się komentarzy w tej kwestii.

Ostrożność tych dwóch firm w podejmowaniu nowych wyzwań można tłumaczyć albo wewnętrznymi problemami, albo np. interesami ich właścicieli, którzy – z różnych powodów – czekają na ruch Komisji Europejskiej.

Liberty Global, właściciel UPC liczy, że latem KE zgodzi się na finalizację transakcji uzgodnionej z grupą Vodafone, która miałaby odkupić od Amerykanów firmy w regionie Europy Środkowowschodniej (bez Polski) oraz w Niemczech.

– Jeśli ktoś nie zauważył, dziś rano Vodafone ogłosił długoterminową hurtową umowę z Telefoniką w Niemczech. Wprawdzie warunki są utajnione, ale wiadomo, że Telefonica uzyska dostęp do sieci o prędkości 300 Mb/s, która będzie zmodernizowana w 100 proc. do 1 Gb/s. Wspieramy to porozumienie i uważamy je za jasne działanie Vodafone, aby uzyskać zgodę na transakcję (z nami – red.) – mówił dziś analitykom podczas telekonferencji Mike Fries, prezes Liberty Global. Ocenił, że umowa jest bardzo dobrą informacją dla konsumentów w Niemczech i rozwiewa wątpliwości co do potencjalnego zaburzenia konkurencji na tym rynku. – Sądzimy, że jedynym efektem, jakie to zdarzenia może mieć jest przyspieszenie decyzji w naszej sprawie – dodał.

Deutsche Telekom, właściciel T-Mobile, był do tej pory przeciwnikiem konsolidacji aktywów Liberty przez Vodafone.

Jeden ze scenariuszy brany pod uwagę przez obserwatorów tych wydarzeń mówi, że DT spojrzy na operację przychylniej, jeśli Liberty sprzeda mu po dobrej cenie UPC w Polsce.

O 15 tysięcy do 1,463 mln urosła w I kwartale br. liczba abonentów UPC Polska, największej sieci telewizji kablowej w kraju, co do której nie cichną spekulacje, iż może stać się elementem fuzji lub przejęcia.

Był to pierwszy kwartał od startu programu inwestycji w rozbudowę zasięgu sieci kablówki, w którym liczba nowych abonentów UPC zauważalnie wzrosła i była taka sama jak liczba nowych adresów w zasięgu infrastruktury firmy.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Telekomunikacja
To ma być przełom w tworzeniu ultraszybkiego internetu 6G. Znika wielka przeszkoda
Materiał Promocyjny
Mobilne ekspozycje Huawei już w Polsce – 16 maja odwiedzi Katowice
Telekomunikacja
Eldorado 5G dobiega końca, a firmy tną etaty. Co z Polską?
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych. Jest największy przegrany
Telekomunikacja
To już wojna w telefonii na kartę. Sieci komórkowe mają nowy haczyk na klientów
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy