Badanie: SMS-y do mieszkańców wysyła 280 urzędów w Polsce

Publikacja: 24.06.2019 23:30

87 proc. osób, które wzięły udział w badaniu zrealizowanym na zlecenie firmy SMSAPI zadeklarowało, że korzystałoby z powiadomień SMS od urzędu, gdyby było to możliwe w ich miejscowości. Do informacji, które chciałyby otrzymywać tą drogą najchętniej należą ostrzeżenia przed burzą, upałami lub powodzią. Wskazało na nie 81 proc. respondentów.

W dalszej kolejności badani wskazali na wiadomości o pogodzie (58,9 proc.), alerty smogowe (56,8 proc.), zapowiedzi wydarzeń w mieście (prawie 55 proc.),  informacje o korkach i utrudnieniach w komunikacji (46 proc.). Co trzeci badany chciałby też, by SMS-y pomagały mu w załatwianiu urzędowych spraw np. przypominając o nieuregulowanych podatkach czy informując o odbiorze dokumentów.

Co piąta osoba chciałaby dostawać wiadomość od swojego urzędu codziennie, 40 proc.  kilka razy w tygodniu, a co trzecia osoba kilka razy w miesiącu.

Z raportu wynika przy tym, że ponad 2/3 badanych ma możliwość subskrybowania wiadomości SMS w swojej miejscowości, a około 14 proc. takiej opcji nie posiada. Pozostali respondenci – około 20 proc. wszystkich – nie mają wiedzy na ten temat.

Dane wskazują, że jak na razie w udostępnianiu tego rodzaju usługi przodują w Polsce duże miasta. Według szacunków, oferuje ją ok. 280 urzędów. Sama firma jako dostawca masowych wysyłek SMS obsługuje ponad 150 urzędów miejskich, gminnych, powiatów, sołectw i urzędów wojewódzkich. Są wśród nich wojewódzkie miasta jak Katowice czy też powiatowe jak Dębica.

– Przeciętnie mieszkańcy otrzymują od jednej do sześciu wiadomości miesięcznie, chociaż zdarzają się wyjątki, jak niedawno podczas podtopień, gdzie komunikacja jest zwiększona, aby informować na bieżąco o sytuacji.Warto pamiętać, że w odróżnieniu od alertów Rządowego Centrum Bezpieczeństwa, które docierają do wszystkich posiadaczy telefonów, SMS-y wysyłane za naszym pośrednictwem, dostają tylko ci, którzy się na nie zapisali. W dużych miastach subskrybuje je kilka procent mieszkańców, ale w niektórych miejscowościach, zwłaszcza dotkniętych w przeszłości kataklizmami pogodowymi, z takiej formy komunikacji korzysta nawet 40 proc. mieszkańców – wyjaśnia Jonasz Malec z SMSAPI.

Z danych tej firmy wynika, że 69 proc. użytkowników odczytuje SMS w ciągu 5 minut od jego otrzymania, a 91 proc. w ciągu godziny. Powiadomienie o utrudnieniach można więc odczytać w autobusie, drodze do szkoły, pracy i od razu reagować.

Badanie “Komunikacja instytucji publicznych z mieszkańcami. Oczekiwania i potrzeby” przeprowadziła agencja badawcza BioStat na grupie 1000 respondentów.

87 proc. osób, które wzięły udział w badaniu zrealizowanym na zlecenie firmy SMSAPI zadeklarowało, że korzystałoby z powiadomień SMS od urzędu, gdyby było to możliwe w ich miejscowości. Do informacji, które chciałyby otrzymywać tą drogą najchętniej należą ostrzeżenia przed burzą, upałami lub powodzią. Wskazało na nie 81 proc. respondentów.

W dalszej kolejności badani wskazali na wiadomości o pogodzie (58,9 proc.), alerty smogowe (56,8 proc.), zapowiedzi wydarzeń w mieście (prawie 55 proc.),  informacje o korkach i utrudnieniach w komunikacji (46 proc.). Co trzeci badany chciałby też, by SMS-y pomagały mu w załatwianiu urzędowych spraw np. przypominając o nieuregulowanych podatkach czy informując o odbiorze dokumentów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Telekomunikacja
Rusza przedświąteczna bitwa telekomów. Światłowód czy LTE? Jakie są ceny?
Telekomunikacja
Do kogo uciekają użytkownicy sieci komórkowych. Ten operator wygrywa
Telekomunikacja
Duża awaria sieci komórkowych w Polsce. Problemy z połączeniami
Telekomunikacja
Do kogo przenoszą się klienci sieci komórkowych? Zwycięzca jest jeden
Telekomunikacja
Ile Polacy płacą za usługi telekomunikacyjne i jak z nich korzystają. Raport UKE
Materiał Promocyjny
Nowe narzędzia to nowe możliwości