Hiszpański Vodafone zapowiedział powrót do sprzedaży w atrakcyjnych cenach telefonów komórkowych wraz ze swymi usługami. Operator obciął subsydia do droższych modeli telefonów sprzedawanych nowym klientom na wiosnę br., ale w efekcie w drugim i trzecim kwartale stracił ok. 600 tys. klientów.

Na podobny ruch, w tym samym czasie zdecydowała się konkurencyjna Telefonica, a efekt także był podobny: skończyło się strata 572 tys. klientów. W tym samym czasie rynek zdobywały sieci Orange i Yoigo, które polityki subsydiów nie zmieniły.

Decyzja Vodafone i Telefoniki podyktowana była chęcią ograniczenia kosztów pozyskania nowych klientów, które szczególnie ciążą hiszpańskim operatorom komórkowym, ponieważ wskaźnik CHURN należy w tym kraju do najwyższych w Europie. Rotacja klientów między sieciami jest duża, więc koszty akwizycji są wysokie.

Vodafone przywrócił subsydia w ramach krótkiej letniej kampanii sprzedażowej, a teraz zdaje się wracać do tej polityki na stałe. Telefonica swojej polityki na razie nie zmieniła.