Reklama
Rozwiń
Reklama

Czas na przedefiniowanie modeli biznesowych

Ograniczony wzrost ARPU w wybranych segmentach klientów może przełożyć się na powolne wypłaszczenie spadków przychodów operatorów mobilnych w Polsce – mówi rpkom.pl Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska. Szef jednego z największych telekomów w kraju odpowiedział na kilka pytań o to, co może wydarzyć się na naszym rynku w Nowym Roku 2016. Według niego, po kilku latach niekorzystnych trendów operatorzy muszą znaleźć nowe modele biznesowe, aby znaleźć środki na inwestycje w perspektywicznych obszarach.

Publikacja: 05.01.2016 12:15

Czas na przedefiniowanie modeli biznesowych

Foto: ROL

Rpkom.pl: – Czy 2016 rok będzie rokiem powrotu do wzrostu przychodów w segmencie usług mobilnych (dane globalne dla Europy wskazują, że po III  kw. br. można mówić o stabilizacji)?

Adam Sawicki, prezes T-Mobile Polska: – W Polsce mamy jedne z najniższych cen za usługi telekomunikacyjne w Europie, przy bardzo dużym nasyceniu rynku i czekających operatorów wydatkach na 800 MHz przestrzeni do dalszych redukcji cen praktycznie nie ma. Rosnąca konsumpcja danych i treści może przełożyć się na ograniczony wzrost ARPU w wybranych segmentach klientów, co może przełożyć się na powolne wypłaszczenie spadków z ostatnich lat.

Czy będzie to rok dalszych oszczędności po stronie operatorów, czy też rok spokoju zarówno dla szeregowych pracowników, jak i top menedżerów?

– Niekorzystne trendy przychodowe z ostatnich lat wymagają od operatorów przedefiniowania modeli operacyjnych oraz zwiększenia efektywności działania. Dzięki wygenerowaniu dodatkowych środków będzie możliwy rozwój nowych przyszłościowych obszarów, czy inwestycje w zwiększenie dostępu do Internetu. Losy częstotliwości z ostatniej aukcji również wpłyną na ogólną sytuację na rynku telekomunikacyjnym w przyszłości.

Wiele mówi się o cyfryzacji przedsiębiorstw i ich zasobów, Ovum przewiduje, że będzie to główny trend w przyszłym roku: co pan na to?

Reklama
Reklama

– Szeroko pojęta cyfryzacja wszystkich dziedzin naszego życia jest faktem i wiele przedsiębiorstw musi zwyczajnie dogonić swoich klientów, którzy na co dzień korzystają z jej dobrodziejstw. Małe i stosunkowo młode przedsiębiorstwa doskonale sobie radzą z cyfryzacją często korzystając z gotowych rozwiązań i aplikacji. W większych przedsiębiorstwach proces cyfryzacji wymaga więcej czasu z uwagi na potrzebę zaprojektowania i dostosowania wewnętrznych procesów do nowych rozwiązań. Równocześnie z procesem cyfryzacji musi iść zmiana kultury korporacyjnej przedsiębiorstwa i przestawienie jej na myślenie w wymiarze on-line.

Czy w Polsce spodziewa si pan dalszej konsolidacji rynku operatorskiego?

– Rynek zdecydowanie się do tego skłania. Klienci poszukują rozwiązań zintegrowanych, w których jeden dostawca zapewnia im kompletne usługi dla domu. Bardzo duża konkurencja połączona z rozdrobnieniem rynku i niskim poziomem cen detalicznych przekłada się na poszukiwanie dodatkowych korzyści, które mogą przynieść synergie wynikające z konsolidacji. Czy to w ramach tożsamych rynków np. mobilny i stacjonarny, telewizji kablowych lub data centers, czy też branż pokrewnych jak np. telekomunikacyjnego z telewizyjno-medialnym. Jednak z uwagi na duże rozdrobnienie, szczególnie w obszarach przyszłościowych jak data centers, konsolidacja może być procesem długotrwałym.

Wiemy już, że plan T-Mobile na przyszły rok zakłada wzrost zasięgu sieci LTE, a jak zmieniać będą się oferty operatorów komórkowych?

– Myślę, że przez ostatnie lata rozwiązania i usługi oferowane klientom na rynku telekomunikacyjnym bardzo się skomplikowały. Teraz spodziewam się odwrotnego trendu i dążenia do uproszczenia rozwiązań oferowanych klientom.

Jakie najważniejsze zmiany na linii operator-konsument niesie ze sobą przyszły rok?

Reklama
Reklama

– Z cała pewnością możemy oczekiwać nowego podejścia, w którym to klient jest w centrum uwagi. Klienci będą brali czynny udział w tworzeniu i testowaniu nowych rozwiązań, czy aplikacji.

Dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiała Urszula Zielińska

Telekomunikacja
Internet z KPO mocno opóźniony? Gotowe tylko 25 proc. sieci
Telekomunikacja
Które sieci komórkowe wybierali Polacy? Zwycięzców jest dwóch
Telekomunikacja
Duże zainteresowanie naborem na nadzorcę rynku telekomunikacyjnego. Kto wystartował?
Telekomunikacja
Oto, które sieci komórkowe wybierają polscy użytkownicy. I od kogo uciekają
Telekomunikacja
Brytyjski gigant finansowy wchodzi do Polski z siecią komórkową. Cenowy atak
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama