Jeszcze dwa lata temu branża e-commerce odpowiadała za sprzedaż produktów o wartości 2,3 bln dolarów. Firma eMarketer szacuje, że do 2021 r. obroty sprzedawców internetowych wyniosą blisko 4,8 bln dolarów. Zakupy online cieszą się coraz większą popularnością na całym świecie. NasDAQ.com prognozuje, że do 2040 r. aż 95 proc. wszystkich konsumenckich transakcji handlowych odbywać się będzie w internecie.
CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus nakręcił boom na e-zakupy. Bez kontaktu z klientem
Globalni detaliści inwestują olbrzymie kwoty w nowe technologie. Dzięki temu handel przez internet staje się efektywniejszy. Z pomocą przychodzi w szczególności sztuczna inteligencja. Algorytmy przyglądają się aktywności klientów, badają ich preferencje i zachowanie. Dzięki temu uzyskują dane potrzebne do spersonalizowania ofert. Jaka jest ich skuteczność? Zaskakująco wysoka. Z raportu SalesForce wynika, że 6 proc. wizyt detalicznych, wynikających z rekomendacji sztucznej inteligencji, przyniosło aż 37 proc. przychodów. Co więcej, personalizacja zaowocowała niemal pięciokrotnie wyższą wartością koszyka zakupów.
Polska firma Nethansa, świadcząca usługi zwiększające sprzedaż na Amazonie, podkreśla, że dzięki uczeniu maszynowemu Amazon przewiduje, które produkty klient najchętniej umieści w koszyku. Szacuje się, że tzw. silnik rekomendacji amerykańskiego giganta napędza aż 35 proc. całkowitej sprzedaży. Nethansa zwraca też uwagę, że sztuczna inteligencja znalazła zastosowanie w przewidywaniu zachowania klientów. Naukowcy z Google’a i indyjskiej firmy Myntra Designs stworzyli algorytm, który przewiduje prawdopodobieństwo zwrotu towaru, zanim jeszcze klient zdecyduje się na jego zakup. Odkryli, że ponad połowa zwrotów wynika z problemów związanych z rozmiarem i dopasowaniem oraz że prawdopodobieństwo zwrotu uzależnione jest w dużej mierze od wielkości koszyka. Poznanie przyczyn zwrotów pomaga sklepom w poszukiwaniu innowacyjnych sposobów na zredukowanie ich liczby.
CZYTAJ TAKŻE: To już prawdziwa plaga. Polacy celowo zwracają e-zakupy