Amerykański startup postawił na Polskę. To był strzał w dziesiątkę

Tyson Quick wybrał Białystok i Warszawę. Jego firma Instapage w ubiegłym roku pozyskała 15 mln dol. od Morgan Stanley Expansion Capital.

Publikacja: 19.02.2019 12:02

Tyson Quick, prezes startupu Instapage, rozwinął biznes dzięki polskim programistom. Dziś w naszym k

Tyson Quick, prezes startupu Instapage, rozwinął biznes dzięki polskim programistom. Dziś w naszym kraju ma oddziały w dwóch miastach, w których pracuje dla niego blisko 100 osób

Foto: mat.pras.

Często słyszy się o rodzimych specjalistach IT, którzy przeprowadzili się do Doliny Krzemowej, by zrobić tam karierę. W tej historii kierunek był inny – to startup z San Francisco przeniósł się do Polski. Tyson Quick – CEO Instapage – zaprosił do współpracy polskich programistów i dzięki temu rozwinął swoją firmę w błyskawicznym tempie. Spółka, która ma oddziały w Białymstoku i Warszawie, to dziś istotny gracz w branży tzw. landing page.

Polski zaciąg talentów

Landing page to w dużym skróce strona WWW, na którą trafia internauta pozyskany na skutek różnego rodzaju działań akwizycyjnych firm. Taka witryna może być samodzielną stroną albo elementem większej witryny. Instapage zajmuje się tworzeniem takich stron. Tyson Quick firmę założył w 2012 r. 25-letni wówczas startupowiec miał ambicję, by zrewolucjonizować marketing – chciał, by reklama była spersonalizowana, wolna od zbędnych informacji i chaosu, a także realnie pomagała ludziom przy dokonywaniu wyboru usługi czy produktu. Od początku w realizacji tej wizji wspiera go Marek Dajnowski.

Landing page to w dużym skróce strona WWW, na którą trafia internauta pozyskany na skutek różnego rodzaju działań akwizycyjnych firm. Instapage zajmuje się tworzeniem takich stron

Polski programista z Białegostoku poznał Quicka przez internet na platformie dla freelancerów oDesk w 2011 r. Amerykanin szukał wówczas talentów do swojej firmy. Zaiskrzyło. Dajnowski uwierzył w pomysły i misję Tysona, który w budowę Instapage’a zainwestował wszystkie swoje pieniądze. Aby zaoszczędzić mieszkał nawet przez pewien czas w samochodzie. Marek zaś początkowo pracował w mieszkaniu u teściowej, na strychu, a nawet w ogrodzie, przy pasiece z ulami. Współpraca szybko nabrała rozpędu. Quick poprosił Marka o znalezienie osób do współpracy wśród swoich znajomych. Udało się – w 2014 r. zespół, który pracował dla Instapage’a składał się z sześciu Polaków. Wszyscy pracują tam do dziś.

CZYTAJ TAKŻE: Startupy nakręcają popyt na biura coworkingowe

Szczególnie ważny dla startupu był rok 2015 – to wtedy powstała spółka Instapage Poland, a firma, która pierwszą siedzibę miała w wynajętym penthousie w centrum Białegostoku – przeprowadziła pierwszą dużą rekrutację. Na pokładzie miała wówczas już 25 pracowników.

Innowacyjny styl pracy

Kolejny ważny etap w rozwoju firmy miał miejsce zimą 2016 r. – startup zmienił metodologię działania. Wdrożono pracę w zespołach tzw. crossfunkcjonalnych, które składają się ze specjalistów z różnych dziedzin, dzięki czemu każdy zespół jest samowystarczalny. – Dzięki interdyscyplinarnemu podejściu do projektów członkowie zespołu mogą ocenić produkt nie tylko z perspektywy swojej dziedziny, ale globalnie, jako efekt pracy wszystkich zaangażowanych – podkreśla Marek Dajnowski, prezes Instapage Poland.

CZYTAJ TAKŻE: Polska firma oferuje podróże ze sztuczną inteligencją

Półtora roku temu Instapage otworzył oddział w Warszawie. Kieruje nim Piotr Dolistowski, który zaszczepił tu wyjątkowy styl pracy. Pracowników Instapage’a, którzy są firmie od roku, zachęca się do wyjazdu do oddziału firmy w USA, przy czym dostają tydzień urlopu na zwiedzanie San Francisco. Relacje, które panują w firmie, są niemal rodzinne, a pracownicy mają dużą przestrzeń do inicjatywy (co miesiąc odbywa się wideokonferencja z Tysonem, na której każdy może poruszyć ważną dla niego kwestię).

W startupie pracuje dziś już niemal 200 osób. Zespół w Polsce liczy 95 specjalistów (poza Stanami Zjednoczonymi spółka ma swój oddział także w Rumunii). – Cały dział techniczny Instapage’a znajduje się w Polsce, co pokazuje jak duży potencjał tkwi w polskich programistach. San Francisco odpowiada za marketing, a Timisoara pomaga klientom biznesowym – wskazuje Marek Dajnowski.

Z czasem jednak z usług firmy zaczęły korzystać duże przedsiębiorstwa. I to one są dziś głównym klientem. W sumie Instapage ma ich ponad 15 tys.

W naszym kraju w zarządzaniu startupem wspierają go wiceprezesi Piotr Dolistowski oraz Krzysztof Majewski (obydwaj pełnią w firmie funkcję senior director of engineering).

Początkowo Instapage kierował swój produkt do mikrofirm – to na współpracy z nimi wyrósł biznes Tysona. Z czasem jednak z usług firmy zaczęły korzystać duże przedsiębiorstwa. I to one są dziś głównym klientem. W sumie Instapage ma ich ponad 15 tys.

CZYTAJ TAKŻE: Polska firma zwalcza najgroźniejszy gang świata MS-13

W bieżącym roku Tyson Quick zamierza skupić się na zoptymalizowaniu produktu. Chce on, by oferta spółki była jeszcze bardziej skuteczna i dostosowana do potrzeb odbiorców landing pages. W 2018 r. pozyskała ona 15 mln dol. finansowania od Morgan Stanley Expansion Capital. Rozwój startupu może imponować – wystarczy wspomnieć, że oficjalnym partnerem Instapage jest Google.

Spółka jest na wskroś innowacyjna – stosuje najnowocześniejsze technologii, m.in. Kubernetes (oprogramowanie do automatyzacji instalacji i ułatwiania zarządzania aplikacjami) czy Accelerated Mobile Pages (AMP to inicjatywa doskonalenia wrażeń użytkownika przy korzystaniu ze stron internetowych na urządzeniach mobilnych). Technologie te zostały wdrożone w Instapage właśnie we współpracy z Googlem.

Często słyszy się o rodzimych specjalistach IT, którzy przeprowadzili się do Doliny Krzemowej, by zrobić tam karierę. W tej historii kierunek był inny – to startup z San Francisco przeniósł się do Polski. Tyson Quick – CEO Instapage – zaprosił do współpracy polskich programistów i dzięki temu rozwinął swoją firmę w błyskawicznym tempie. Spółka, która ma oddziały w Białymstoku i Warszawie, to dziś istotny gracz w branży tzw. landing page.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja walczy z depresją. Jak poprawić nastrój?
Materiał Promocyjny
BaseLinker uratuje e-sklep przed przestojem
Biznes Ludzie Startupy
Jak zbadać zadowolenie pracowników?
Biznes Ludzie Startupy
Prąd popłynie z latawca. Polska firma rzuca wyzwanie wiatrakom i panelom solarnym
Biznes Ludzie Startupy
Smartfony już rządzą. Co Polacy kupują przez aplikacje mobilne?
Biznes Ludzie Startupy
Ratunek dla rolników i ziemii. Polscy naukowcy zdecydowanie zredukują zużycie nawozów