Polski start-up może namieszać na rynku podcastów. A właściwie go uporządkować. Stworzona przez spółkę Wojciecha Gilewskiego i Radosława Baczyńskiego technologia będzie w branży nagrań tym, czym dla internetu stała się wyszukiwarka Google. Dzięki rodzimemu rozwiązaniu wystarczy wpisać szukaną frazę, która padła w jednej z publikacji audio, a platforma wskaże odcinki zawierające wskazane hasło.

Nowatorski koncept już przyciągnął uwagę funduszy. W projekt zainwestował właśnie SpeedUp Group. Zespół firmy Hintech chce przeznaczyć pozyskane pieniądze (1 mln zł)na rozwój produktu i jego komercjalizację.

Polski start-up chce być niczym Google

Rynek podcastów charakteryzuje się niezwykle dynamicznym wzrostem. Szacuje się, że na świecie dostępnych jest 2 mln kont z taką treścią, które dotychczas wyemitowały około 48 mln odcinków. Wedle prognoz tylko w Stanach Zjednoczonych branża ta do 2028 r. będzie rosła w tempie średnio ponad 27 proc. rocznie. Na tej fali chce płynąć Hintech. Firma ma plan, by zagospodarować niszę monitoringu podcastów. Twórcy projektu rozwijają go od 1,5 roku i wskazują, że potencjał tego segmentu mediów wciąż rośnie. – Od momentu powstania spółki odbyliśmy dziesiątki rozmów z uczestnikami rynku reklamy w podcastach. Z przeprowadzonych rozmów jasno wynika, że brakuje wiarygodnego miejsca z informacjami dotyczącymi podcastów. Brakuje zarówno ich poprawnej kategoryzacji ze względu na tematykę, jak i danych liczbowych dotyczących liczby odsłuchów, pobrań, opinii czy komentarzy – mówi Wojciech Gilewski, prezes Hintechu.

Czytaj więcej

Teraz nawet małe firmy zaoferują programy lojalnościowe

Jak podkreśla, na problem braku takich informacji zwracają uwagę przede wszystkim firmy zajmujące się marketingiem, PR oraz instytucje badawcze i monitorujące internet. Jego zdaniem brak takich informacji utrudnia możliwość podejmowania współpracy z tzw. podcasterami. – Na podobne braki danych zwracają uwagę także sami twórcy, którzy często nie wiedzą, kto jest ich słuchaczem oraz jak duże mają audytorium – dodaje Gilewski.

Założyciel start-upu zawodowe doświadczenie zdobywał w banku ING, gdzie rozwijał nowatorskie projekty w ramach Innovation Lab. Radosław Baczyński, drugi z twórców Hintechu, odpowiedzialny za technologię w spółce, wcześniej, przez blisko osiem lat, związany był z jedną z największych rodzimych innowacyjnych firm – Docplannerem.

Wkrótce będzie 0,5 mld słuchaczy podcastów

Hintech skupia się obecnie na rynkach anglojęzycznych, gdzie oferuje dwa produkty. Pierwszym z nich jest wspomniana platforma do analizy udostępnianych w sieci odcinków (powiadamia użytkownika o wystąpieniu w podcastach wskazanych przez niego fraz).

– Nasza technologia pozwala na pozyskiwanie i bieżące analizowanie danych z platform streamingowych, takich jak Spotify czy Google Podcast, platform hostingowych oraz bezpośrednio z kont podcasterów – tłumaczy Baczyński. – Użytkownik korzystający z platformy w modelu SaaS otrzyma informacje takie jak tematyka nagrań, zasięgi danych podcastów, marki, z jakimi współpracują twórcy, czy też ich dane kontaktowe – wylicza funkcjonalność tego rozwiązania.

Drugi produkt to wyszukiwarka, sposobem działania przypominająca Google. To może być cenne narzędzie dla internautów, bo tylko w 2020 r. blisko 330 mln osób słuchało podcastów przynajmniej raz w miesiącu (o 60 mln więcej niż rok wcześniej). Przewiduje się, że w 2024 r. ta grupa będzie liczyła już 0,5 mld osób.

– Chociaż rynek podcastowy istnieje już od około 17 lat, to dopiero w ostatnich latach możemy zaobserwować znaczny wzrost popularności samych podcastów oraz ich potencjału marketingowego. Przez swój szybki wzrost staje się on atrakcyjną platformą dla prowadzenia działalności agencji reklamowych, które dotychczas nie były mocniej zaangażowane w ten obszar – ocenia potencjał biznesu firmy Hintech Tomasz Czapliński, członek zarządu SpeedUp Bridge Alfa.