Exatel stawia teraz mocno na własne technologie

Operator poszerza portfolio rozwiązań o własne urządzenia i rozwiązania sprzętowe oraz usługi tworzone w ramach współpracy partnerskiej z podmiotami z obszaru telekomunikacji, cyberbezpieczeństwa i IT.

Publikacja: 13.06.2023 03:00

Nikodem Bończa Tomaszewski, prezes firmy Exatel, oraz Rafał Magryś, wiceprezes, mówili na Exatel Tel

Nikodem Bończa Tomaszewski, prezes firmy Exatel, oraz Rafał Magryś, wiceprezes, mówili na Exatel Telco Summit o dotychczasowych dokonaniach i planach rozwojowych związanych z nowymi technologiami

Foto: M. Łobaczewski

Materiał powstał we współpracy z firmą Exatel

Exatel rozpoczął dużą metamorfozę, realizując strategię tworzenia kompleksowej oferty telekomunikacyjnej zarówno dla biznesu, jak i najbardziej wymagających klientów z sektora obronnego i administracji. Interdyscyplinarny zespół R&D, w skład którego wchodzi obecnie 98 inżynierów, pracuje stale nad nowymi projektami technologicznymi. Na badania i rozwój pozyskano już granty w wysokości 70 mln zł. – W ciągu pięciu lat firma uległa przekształceniu, oprócz tradycyjnej działalności rozwinęliśmy cyberbezpieczeństwo, łączność satelitarną oraz zespół badawczo-rozwojowy, dziś w 2023 roku kończymy prace dodające zdolności w obszarze łączności mobilnej – powiedział Nikodem Bończa Tomaszewski, prezes Zarządu Exatela.

Exatel, poszerzając ofertę elastycznych i wszechstronnych usług dla sektora biznesowego i publicznego, przygotowuje się do roli (do której pretenduje) strategicznego operatora sieci dla sektora obronności, bezpieczeństwa wewnętrznego i infrastruktury krytycznej. Posiadanie własnych urządzeń jest też istotne w wymiarze biznesowym, pozwala redukować koszty, co zwiększa konkurencyjność SDN Exatela.

Nowe i własne usługi

Podczas wydarzenia Exatel Telco Summit, które odbyło się w dniach 31.05–1.06 2023 r. w Warszawie, zadebiutowały dwa rozwiązania: nowa wersja systemu do ochrony przez atakami DDoS – TAMA PRO7 i usługa SDN (Software Defined Network) oparta na własnych urządzeniach sprzętowych i software’owych. Operatorzy telekomunikacyjni rzadko stawiają na własny sprzęt, więc Exatel jest tu wyjątkiem. TechSystem SDN Exatel został zbudowany w oparciu o ogólnodostępne komponenty i interfejsy sieciowe i stanowi cały, kompletny system do zarządzania siecią: od planowania po konfiguracje i transmisję. Składa się z trzech typów urządzeń: SDNcore, będącego rdzeniem sieci; SDNedge, które obsługuje m.in. węzły telekomunikacyjne oraz klientów wymagających bardzo dużej przepustowości; oraz SDNbox – zlokalizowanego u klienta.   

Warstwa software’owa to interfejs graficzny, system operacyjny i sterownik sieci.

Usługa jest skalowalna, co pozwala oferować ją zarówno sektorowi MŚP, jak i dużym, w tym rozproszonym geograficznie, organizacjom. Zarządzanie siecią, dostosowywanie jej konfiguracji do potrzeb klientów i elastyczne dokonywanie zmian odbywa się za pośrednictwem centralnej konsoli.

TAMA dla cyberataków

Ataki DDoS (z ang. Distributed Denial of Service – rozproszona odmowa dostępu do usługi) stanowią poważne zagrożenie dla firm ze względu na fakt, że ich celem jest zablokowanie dostępu do usługi lub serwera poprzez zalewanie go dużą liczbą fałszywych żądań. Ich wynikiem są poważne zakłócenia, a nawet całkowite uniemożliwienie działalności przedsiębiorstwa, co powoduje straty finansowe oraz wizerunkowe.

Obserwowane trendy jednoznacznie wskazują, że ataków jest coraz więcej, mają większe oddziaływanie, są bardziej finezyjne i wielowektorowe. Według danych Exatela, od stycznia 2021 do lipca 2022 co miesiąc identyfikowano średnio około 1400 prób naruszeń cyberbezpieczeństwa u klientów.

System TAMA od 2020 roku chroni klientów przed atakami DDoS. Obecnie z usługi korzysta 134 klientów, takich jak operatorzy, banki, hostingodawcy czy instytucje administracji publicznej. Co roku ilość klientów korzystających z usługi Exatel rośnie o 17 proc. Po uruchomieniu platformy TAMA Exatel wiedział, że kolejnym krokiem będzie skoncentrowanie się na wyspecjalizowanym komponencie, działającym w warstwie aplikacji – tak rozpoczął się nowy rozdział w historii tworzonej przez Exatel – TAMA PRO7. Jest to osobny, dedykowany komponent i infrastruktura w centrach danych Exatela, który charakteryzuje się ciągłą analizą chronionego ruchu i niezwykle szybką reakcją na ataki. TAMA PRO7 chroni infrastrukturę sieciową, serwerową i aplikacje, odpierając wiele typów finezyjnych ataków, skupiając się na zagrożeniach w warstwie aplikacji. TAMA PRO7 to kolejny, jednak nie ostatni, produkt rodziny rozwiązań TAMA Exatel.

Materiał powstał we współpracy z firmą Exatel

Materiał powstał we współpracy z firmą Exatel

Exatel rozpoczął dużą metamorfozę, realizując strategię tworzenia kompleksowej oferty telekomunikacyjnej zarówno dla biznesu, jak i najbardziej wymagających klientów z sektora obronnego i administracji. Interdyscyplinarny zespół R&D, w skład którego wchodzi obecnie 98 inżynierów, pracuje stale nad nowymi projektami technologicznymi. Na badania i rozwój pozyskano już granty w wysokości 70 mln zł. – W ciągu pięciu lat firma uległa przekształceniu, oprócz tradycyjnej działalności rozwinęliśmy cyberbezpieczeństwo, łączność satelitarną oraz zespół badawczo-rozwojowy, dziś w 2023 roku kończymy prace dodające zdolności w obszarze łączności mobilnej – powiedział Nikodem Bończa Tomaszewski, prezes Zarządu Exatela.

Pozostało 81% artykułu
Biznes Ludzie Startupy
Klikasz i kupujesz to, co widzisz w TV. Pomoże polska sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Biznes Ludzie Startupy
Polacy radykalnie wydłużyli świeżość żywności. Technologia z Torunia trafi do USA
Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie