Działający w branży tzw. czystych technologii start-up Bcomp pozyskał właśnie 40 mln dol. na rozwój technologii, która ma przyczynić się do dekarbonizacji sektora mobilności. W skrócie chodzi o zastąpienie włókna karbonu wysokowydajnymi i ekologicznymi materiałami kompozytowymi. Dzięki temu wytwarzanie CO2 miałoby zmniejszyć się o nawet 60 proc.
Szwajcarska spółka to ekspert w zakresie wysokowydajnych kompozytów z naturalnych włókien, uznana za jedną ze 100 najważniejszych firm sektora czystych technologii. Dzięki finansowaniu pozyskanemu od szwajcarskiego EGS Beteiligungen AG i grupy inwestorów, wśród których znalazły się też Verve Ventures, Zürcher Kantonalbank, ale również Generali, Airbus Ventures czy fundusze BMW, Porsche, Volvo oraz polski zespół RKKVC, start-up zwiększy swoje zdolności produkcyjne. Planuje również wejść na nowe rynki – do Azji i Ameryki Północnej.
Lekkie konstrukcje nadzieją motoryzacji
Bcomp swoje rozwiązania stosuje już w masowej produkcji, m.in. u takich marek jak Volvo czy Polestar. Ale teraz swoje lekkie konstrukcje chcą wdrażać też na kolei, w lotnictwie, a także przemyśle kosmicznym czy przy wytwarzaniu dóbr konsumpcyjnych. Opatentowana gama tkanin, wzmocnionych lnem (modele powerRibs i ampliTex) to innowacje, które mogą być używane jako zamienniki standardowych materiałów. Nowatorski produkt od Bcomp ma zatem potencjał, by w wielu branżach zastąpić karbon, włókno szklane lub plastik, czyli pojawić się tam, gdzie materiały muszą spełniać wysokie wymagania i posiadać certyfikaty.
Czytaj więcej
Niezwykły materiał opracowali koreańscy naukowcy. Sprawdza się nie tylko w `wysokiej temperaturze, ale i w ekstremalnej ekspozycji na promieniowanie UV, dzięki czemu idealnie nadaje się również do zastosowań w lotnictwie i przestrzeni kosmicznej.
Jak wskazują Szwajcarzy, powerRibs i ampliTex oferują niższą wagę i wyższą sztywność w stosunku do konkurencyjnych kompozytów syntetycznych. Oferują również dodatkowe zalety: wysokie tłumienie drgań, zwiększone bezpieczeństwo (w wyniku uderzenia materiał się nie rozpada) oraz zmniejszenie emisji w całym cyklu „życia” produktu.