Kompleksowa i innowacyjna ochrona sieci telekomunikacyjnej

Obecnie komercjalizujemy nasz projekt, bo TechSystem SDN już działa. Na razie to kilkadziesiąt punktów naszej sieci, ale na bieżąco przyłączane są nowe zasoby sieci i nowi klienci – mówi Rafał Magryś, wiceprezes zarządu Exatel i CTO odpowiedzialny za R&D.

Publikacja: 13.06.2023 03:00

Materiał powstał we współpracy z firmą Exatel

Czy to jest ewenement na rynku telekomunikacyjnym, żeby firma z branży telco budowała własny, rozległy ekosystem rozwiązań budowy i zarządzania siecią?

Początkowo myśleliśmy, że każdy mógłby wpaść na taki pomysł, bo są na rynku dostępne różne komponenty, z których można poskładać ciekawe rozwiązania. Natomiast kiedy już mieliśmy co pokazać światu, zauważyliśmy z dużym zaskoczeniem, że jesteśmy w tym wyjątkowi. Oczywiście firmy korzystają z SDN-ów, ale nie tworzą tak dużego systemu technologicznego zawierającego wszystkie elementy, od warstwy zarządzania, po konfigurację i transmisję, aż do poszczególnych urządzeń brzegowych. Zatem rzeczywiście można powiedzieć, że takie działania to rzadkość na rynku telco.

Co stało za podjęciem decyzji o tworzeniu takiego ekosystemu? Czy ma to uzasadnienie biznesowe?

Oczywiście, że tak. Rynek bardzo mocno się zmienia i każdy z operatorów telekomunikacyjnych poszukuje własnej drogi. Za tą decyzją stało kilka rzeczy. Po pierwsze chcieliśmy być bardziej efektywni cenowo, po drugie bardziej skalowalni, po trzecie myśleliśmy o zastosowaniu w naszych machine learning automatyzacji i predykcji pewnych działań. No i po czwarte, co jest związane z ochroną środowiska, dążyliśmy do zmniejszenia częstotliwości wymiany naszego sprzętu.

Mieliśmy dwie drogi. Mogliśmy wybrać rozwiązania dostępne na rynku albo stworzyć coś własnego. Postanowiliśmy pójść trudniejsza ścieżką, co ułatwiło nam finansowanie w postaci grantów, do czego wszystkich zachęcamy. Obecnie komercjalizujemy już nasz projekt, bo TechSystem SDN już działa. Na razie to kilkadziesiąt punktów naszej sieci, ale na bieżąco przyłączane są nowe zasoby naszej sieci i nowi klienci.

A czy dział R&D został zbudowany właśnie w celu budowy własnych rozwiązań?

Tak. To była podstawa. W społeczeństwie informacyjnym największą wartością jest informacja i własność intelektualna. Posiadanie własności intelektualnej pozwala dyktować ceny i powoduje    znaczący wzrost wartości firmy. I to jest m.in. jeden z powodów uruchomienia R&D.

Na początku konferencji padło sformułowanie o dążeniu do cybersuwerenności kraju. Czy jeśli jeden dostawca posiada kompletne rozwiązanie sieciowe i może je oferować firmie, instytucji, administracji, wzmacnia to bezpieczeństwo usług i faktycznie idzie w stronę cybersuwerenności?

Nie ma w pełni bezpiecznych rozwiązań, ale oczywiście posiadanie całego techsystemu wzmacnia security. Mimo że Exatel największe przychody osiąga z rynku komercyjnego, to obsługuje także najbardziej krytycznych klientów w kraju, świadcząc usługi dla OST 112, Sejmu i Senatu, prezydenta czy MSZ. Można by tu wymienić jeszcze wielu takich strategicznych klientów. To, że cały system jest wytwarzany pod kontrolą jednego państwa i jednej spółki, która jest w dodatku spółką Skarbu Państwa, umożliwia większe bezpieczeństwo, w tym głębsze i bardziej dokładne procedury audytowe.

Co by pan podkreślił, mówiąc o innowacyjności waszych rozwiązań? Chodzi mi o przedstawioną dziś nową TAMĘ w wersji 7 oraz SDN.

Jeśli chodzi o TAMĘ w odsłonie 7, to zawiera ona ochronę aplikacji. Do tej pory chroniliśmy klientów i oczywiście robimy to dalej, przed atakami wolumetrycznymi, które polegają na tym, że bardzo dużo danych próbuje zatkać stronę i nie pozwala danego zasobu otworzyć. Ale przestępcy rozwijają swoje techniki i coraz częściej atakują aplikacje. My oferujemy zabezpieczenie, które pozwala zobaczyć i zablokować takie próby.

Jeśli chodzi o nasz SDN, to największą jego zaletą jest cały TechSystem zbudowany przez Exatel, pozwalający na kompleksowe zarządzanie siecią. Jest on innowacyjny, w wysokim stopniu zautomatyzowany i elastyczny, co m.in. umożliwia szybkie dokładanie kolejnych funkcjonalności, w zależności od potrzeb klientów i naszych mocy przerobowych.

Wywiad powstał podczas Exatel Telco Summit w Warszawie.

Materiał powstał we współpracy z firmą Exatel

Biznes Ludzie Startupy
To ona wyszuka przyszłe gwiazdy futbolu. Kluby stawiają na sztuczną inteligencję
Materiał Promocyjny
Tajniki oszczędnościowych obligacji skarbowych. Możliwości na różne potrzeby
Biznes Ludzie Startupy
Polska sztuczna inteligencja rozpozna bakterie. Wystarczy pokazać jej zdjęcie
Biznes Ludzie Startupy
Polski król nanodruku chce podbić USA. Jeden z kilku graczy na świecie
Biznes Ludzie Startupy
Psy też marnują żywność. Pomoże polska aplikacja
Biznes Ludzie Startupy
Chwila zamiast całego dnia. Sztuczna inteligencja wyręczy pracowników