Aktualizacja: 19.03.2025 19:41 Publikacja: 19.03.2024 10:13
Sydron, czyli elektryczna latająca taksówka z Polski, w Las Vegas już skusiła pierwszych kupców, a teraz projekt pod lupę biorą zagraniczni inwestorzy
Foto: mat. pras.
Czy stracimy szansę na zbudowanie na krajowym podwórku własnych powietrznych taksówek? Okazja na włączenie się do globalnego wyścigu w kontekście rozwoju tej technologii może nam, dosłownie, przelecieć koło nosa. Nowatorskie elektryczne pojazdy eVTOL (pionowego startu i lądowania) to dziś rozwiązanie, na które mocno stawiają USA, Chiny czy Emiraty Arabskie. Takie innowacyjne środki transportu już działają w Dubaju, a wkrótce – przy okazji olimpiady – wzbiją się nad Paryżem. Jak się okazuje, futurystyczny pojazd typu aerotaxi ma szansę powstać też w naszym kraju. Tyle że stojący za nim start-up Sydron Air Mobility wzbudza coraz większe zainteresowanie za granicą, a w Polsce natrafia głównie na bariery. Rafą okazują się przepisy oraz dostęp do finansowania.
Spółki Skarbu Państwa zaczęły dostrzegać potencjał drzemiący w młodych firmach technologicznych – PZU ogłosiło właśnie, że na współpracy z nimi zyskało ponad 200 mln zł. Mocno na taką kooperację stawiają też m.in. Orlen i PKO BP.
Biodegradowalne opakowania, autonomiczne busy, kwanty czy polska sztuczna inteligencja – nasi przedsiębiorcy i naukowcy realizują światowej klasy projekty.
Mati Staniszewski, założyciel ElevenLabs, czy Sebastian Siemiątkowski, twórca Klarny, to tylko część tuzów europejskiej branży start-upów, którzy – w ramach nowego projektu – chcą tworzyć kolejne jednorożce i gonić USA.
Sztuczna inteligencja bierze się za księgowych. Rodzima spółka Spice Solutions stworzyła narzędzie, które ma weryfikować standard jakości ich usług. A robi to w imponującym tempie. AI w 13 sekund sprawdza 4 tys. plików.
Start-up Ataraxis, zajmujący się medycyną precyzyjną wspieraną przez AI, pozyskał od inwestorów ponad 20 mln dol. Pieniądze wyłożyli m.in. Peter Thiel, guru Doliny Krzemowej, twórca PayPala, oraz czołowi badacze z OpenAI i DeepMind.
Polityka klimatyczna i rynek energii w Polsce: podstawy prawne, energetyka społeczna. praktyczny proces powołania i rejestracji spółdzielni energetycznych oraz podpisania umowy z OSD
Innowatorzy z Polski mają coraz więcej zastosowań dla sztucznej inteligencji, a niektóre z projektów rodzimych start-upów stanowią prawdziwą rewolucję.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Google ogłosiło powstanie dwóch modeli AI opartych na Gemini 2.0 i zaprojektowanych z myślą o robotach. Wykorzystanie sztucznej inteligencji ma im dawać możliwość wykonywania czynności zarezerwowanych dotąd tylko dla człowieka. Firma chwali się, że dzięki Gemini Robotics i Gemini Robotics-ER sztuczna inteligencja, obecna do tej pory w świecie cyfrowym, wkracza do świata fizycznego.
Spółki Skarbu Państwa zaczęły dostrzegać potencjał drzemiący w młodych firmach technologicznych – PZU ogłosiło właśnie, że na współpracy z nimi zyskało ponad 200 mln zł. Mocno na taką kooperację stawiają też m.in. Orlen i PKO BP.
Żeby wkroczyć w świat cyfrowy niezbędne są zmiany systemowe, które pozwolą na większą współpracę biznesu z systemem ochrony zdrowia; bo wdrożenie sztucznej inteligencji do systemu nie będzie przebiegało tak sprawnie jak wdrożenie nowych leków na listę refundacyjną – uważa dr hab. Katarzyna Kolasa.
Państwowa spółka, wbrew negatywnym trendom, mocno eksploruje rynek innowacyjnych spółek – i to nie tylko w Polsce. Uruchomiła z nimi niemal 50 nowatorskich projektów, które dały jej dodatkowy napęd. Teraz chwali się efektami.
Samolot amerykańskich linii Delta podczas lądowania na nowojorskim lotnisku LaGuardia uderzył skrzydłem w pas startowy. Pasażerowie przeżyli chwile grozy, gdy posypały się iskry i piloci musieli wykonać drugie podejście do lądowania.
Branża kolejowa jest podzielona w sprawie budowy Kolei Dużych Prędkości. Część specjalistów obawia się, że projekt osuszy budżet i zabraknie na budowę kolei regionalnych, które przewożą większość pasażerów.
Biodegradowalne opakowania, autonomiczne busy, kwanty czy polska sztuczna inteligencja – nasi przedsiębiorcy i naukowcy realizują światowej klasy projekty.
Lotnisko im. Daniły Halickiego we Lwowie szykuje się do uruchomienia lotów pasażerskich „późną wiosną”. Lwów jest oddalony o kilka minut lotu od granicy z Polską.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas