Polska akwizycja w Finlandii. Start-up z miliarderem na pokładzie zaczyna ekspansję

Stworzona przez Grzegorza Błażewicza spółka, w którą zainwestował Rafał Brzoska, rusza na podbój północy Europy. Chce być wiodącą platformą dla e-commerce.

Publikacja: 03.12.2024 04:40

SALESmanago rozkręca się z międzynarodową ekspansją. Krakowska spółka, która rozwija narzędzia do au

SALESmanago rozkręca się z międzynarodową ekspansją. Krakowska spółka, która rozwija narzędzia do automatyzacji marketingu, ma już ponad 2 tys. klientów, ale nie chce na tym poprzestać

Foto: AdobeStock

Rodzima firma technologiczna SALESmanago przejęła fińskiego rywala – Leado. Jak wskazuje polska spółka, to lokalny potentat w zakresie nowoczesnych rozwiązań marketingowych, a akwizycja, będąca ważnym ruchem na europejskim rynku mar-tech, to krok w stronę umacniania jej międzynarodowej pozycji. Choć już dziś SALESmanago jest zaliczany do ścisłego grona wiodących graczy na rynku oprogramowania dla średnich przedsiębiorstw sektora e-commerce na Starym Kontynencie.

Rafał Brzoska zainwestował w spółkę

Ostatnie miesiące dla krakowskiej spółki są wyjątkowe. Po pierwsze z fotela prezesa, po 13 latach, zrezygnował Grzegorz Błażewicz. Założyciel start-upu, który do inwestycji w spółkę przekonał Rafała Brzoskę, twórcę InPostu, zdecydował się odsunąć w cień (nadal będzie jednak w firmie, ale już w roli członka rady nadzorczej oraz inwestora). Stery przejął Brian Plackis-Cheng.

Po drugie, przeprowadzono akwizycję fińskiej firmy. To jeden z kolejnych tw. kamieni milowych w rozwoju SALESmanago (takim wcześniej była np. wspomniana inwestycja Brzoski w 2014 r. czy wejście kapitałowe w 2016 r. wiodącego w regionie fundusz private equity 3TS Capital Partners). Fuzja z Leadoo, czyli fińskim pionierem konwersji online, oznacza bowiem dla tej krakowskiej firmy dostęp do portfolio ponad 3 tys. klientów. Ale atutów transakcji jest więcej.

– W obliczu rosnącej fragmentacji rynku mar-tech dostarczamy średniej wielkości firmom e-commerce kompleksowe, a jednocześnie proste w użyciu narzędzie. Łącząc siły z Leadoo, tworzymy platformę, która nie tylko zwiększa sprzedaż, ale fundamentalnie zmienia sposób, w jaki marki budują relacje ze swoimi klientami – tłumaczy Plackis-Cheng. I podkreśla, że to kolejny krok w stronę realizacji strategii, która zakłada, że SALESmanago zostania liderem europejskiego sektora tzw. Customer Engagement Platform (CEP).

Ekspansja SALESmanago za granicą

SALESmanago działa w branży SaaS (oprogramowanie jako usługa), głównie w segmencie średnich przedsiębiorstw e-commerce. Dzięki ostatniemu przejęciu rozszerzy zasięg geograficzny o kluczowe rynki w północnej części kontynentu. Jak wyjaśniają w spółce, dzięki zintegrowaniu z fińską platformą powstało narzędzie oferujące „zaawansowaną personalizację, precyzyjną identyfikację i segmentację potencjalnych klientów sklepów internetowych oraz skuteczną konwersję” odwiedzających w kupujących. Już teraz SALESmanago obsługuje ponad 158 mld transakcji miesięcznie, a z rozwiązań Polaków korzystają choćby takie marki, jak Victoria’s Secret, iSpot, Komputronik czy 4F.

Czytaj więcej

Brzoska nie był pierwszy. Ten miliarder od dekady toczy wojnę z Facebookiem

Teraz – dzięki połączeniu obu podmiotów – dla SALESmanago zaczyna się zupełnie nowy etap. John Messamore, partner w SilverTree Equity (inwestor), mówi wprost: SALESmanago i Leadoo to fuzja dwóch innowacyjnych platform wykorzystujących generatywną sztuczną inteligencję, otwierającą nowe możliwości synergii.

Z kolei Ravi Sharma z Perwyn (brytyjskiego funduszu PE) przekonuje, ża ta inwestycja to dopiero początek, gdyż w najbliższych miesiącach planowane są „kolejne strategiczne partnerstwa”. – Umocnią one pozycję SALESmanago jako wiodącej platformy CEP w Europie – zapowiada Ravi Sharma.

Jak powstała firma SALESmanago?

Krakowska firma zbudowała platformę do automatyzacji marketingu, która okazał się hitem. Polski projekt trzy lata temu za dziewięciocyfrową kwotę w euro zdecydowały się przejąć dwa fundusze private equity: Perwyn i SilverTree Equity.

SALESmanago to już element historii polskiego rynku start-upowego. Założona w 2011 r. spółka (prace nad nią rozpoczęły się trzy lata wcześniej, a w 2012 r. miała pierwszych klientów) została uznana przez redakcję „Financial Timesa” i analityków Deloitte’a za jedną z najszybciej rozwijających się w Europie. Biznes rósł w błyskawicznym tempie (w pewnym okresie dynamika wzrostu firmy była aż czterokrotnie wyższa niż dynamika samego rynku). Choć początki były ciężkie, bo – jak wspominali założyciele – gdy stawiali pierwsze kroki, niewiele osób zdawało sobie sprawę z konieczności automatyzacji marketingu (SALESmanago wraz z rozkręcaniem biznesu rozpoczął więc też cykl konferencji informujących o tej technologii i nowym trendzie). Polskiej firmie zaufali m.in. tacy giganci, jak BMW, Lacoste, Burger King, Starbucks, Toyota, Oriflame, DeLonghi, Braun czy Crocs i T-Mobile. Międzynarodową ekspansję wsparło wiele znanych nazwisk. W biznes Błażewicza i Konrada Pawlusa (drugi z założycieli) zdecydował się zainwestować, obok wspomnianego Brzoski, m.in. Tim Weller (wieloletni prezes Trustpilot, spółki wycenianej na ponad 1,2 mln dol.).

Rodzima firma technologiczna SALESmanago przejęła fińskiego rywala – Leado. Jak wskazuje polska spółka, to lokalny potentat w zakresie nowoczesnych rozwiązań marketingowych, a akwizycja, będąca ważnym ruchem na europejskim rynku mar-tech, to krok w stronę umacniania jej międzynarodowej pozycji. Choć już dziś SALESmanago jest zaliczany do ścisłego grona wiodących graczy na rynku oprogramowania dla średnich przedsiębiorstw sektora e-commerce na Starym Kontynencie.

Rafał Brzoska zainwestował w spółkę

Pozostało 90% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Biznes Ludzie Startupy
Bot wystawi fakturę. Wystarczy go o to poprosić
Biznes Ludzie Startupy
Ten wynalazek ma ratować włosy. Zdobył Nagrodę Jamesa Dysona
Biznes Ludzie Startupy
Gigant wybrał Polskę. Firmy wracają do korzeni i inwestują nad Wisłą
Biznes Ludzie Startupy
Gigantyczna inwestycja w polski start-up. AI znad Wisły robi furorę w Ameryce
Materiał Promocyjny
Przewaga technologii sprawdza się na drodze
Biznes Ludzie Startupy
Polska firma rusza z ekspansją za oceanem. Jej AI wykrywa raka z wielką skutecznością
Walka o Klimat
„Rzeczpospolita” nagrodziła zasłużonych dla środowiska