Podróż w chmurę nabiera wielkiego rozpędu

Cloud computing jest coraz powszechniejszym sposobem korzystania z rozwiązań informatycznych, zarówno w firmach małych, jak i w korporacjach. Powodem jest skalowalność chmury, łatwość wdrożeń i optymalizacja kosztów.

Publikacja: 14.12.2021 08:11

Podróż w chmurę nabiera wielkiego rozpędu

Foto: Shutterstock

Za pomocą rozwiązań cloud można dziś zbudować każde, nawet bardzo skomplikowane środowisko IT w sposób efektywny i optymalny kosztowo. Nie dziwi więc wzrost popytu na usługi w chmurowe.

Czym jest chmura? To model dostarczania różnorodnych rozwiązań IT za pośrednictwem internetu, opłacanych na zasadzie subskrypcji. Można je określić wspólną nazwą Cloud as a Service, pod którą kryje się mnogość różnego rodzaju usług mających na celu zapewnienie łatwego, niedrogiego dostępu do aplikacji i zasobów, bez konieczności posiadania wewnętrznej infrastruktury lub sprzętu. Model ten jest wysoce skalowalny – nowi użytkownicy mogą zostać włączeni do systemu w ciągu kilku sekund, a nowe instancje aplikacji mogą zostać udostępnione w chmurze zaledwie w ciągu kilku minut.

Najpopularniejsze rodzaje usług w chmurze to:

> SaaS (Software as a Service) – dostarczanie aplikacji stron trzecich za pośrednictwem chmury.

> PaaS (Platform as a Service) – platforma do tworzenia oprogramowania oraz uruchamiania i zarządzania aplikacjami.

> IaaS (Infrastructure as a Service) – zestaw skalowalnych i zautomatyzowanych zasobów obliczeniowych: maszyn wirtualnych (VM), sieci, pamięci masowych i innych usług infrastrukturalnych.

Usług CaaS (Cloud as a Service) stale przybywa.

Adopcja chmury będzie rosła

Kto korzysta z chmury? Odpowiedź jest prosta: wszyscy, od indywidualnych użytkowników korzystających np. z usług poczty, przestrzeni dyskowej czy aplikacji oferowanych przez Google’a czy Microsoft, po wielkie korporacje użytkujące w chmurze m.in. systemy ERP, CRM czy też innego rodzaju wyspecjalizowane oprogramowanie. – Obserwujemy wzrost zainteresowania technologią chmurową ze strony naszych klientów. W ostatnich latach realizowaliśmy kilka projektów migracji dużych rozwiązań do chmury. Ich celem było zwiększenie elastyczności pod kątem zapotrzebowania na moc obliczeniową, związaną z poszerzaniem działalności o kolejne rynki. Duży wzrost zainteresowania chmurą widoczny jest również w obszarze zarządzania relacjami z klientami (CRM). W 2022 roku spodziewany jest tu 50-proc. wzrost w stosunku do roku 2020 – mówi Remigiusz Efinowicz, Cofounder & Managing Partner at HICRON sp. z o.o.

Pojęcie chmury spopularyzowało się szczególnie w ostatnich dwóch latach, kiedy z powodu konieczności izolacji i dystansu społecznego spowodowanego pandemią, zaczęto korzystać masowo z rozwiązań komunikacyjnych i wideokonferencyjnych w chmurze. Takie narzędzia jak Microsoft Teams, Zoom, Google Meet i wiele innych aplikacji zostały przygotowane głównie dla zastosowań biznesowych, dlatego były stosunkowo dojrzałe, co pozwoliło na szybkie ich zastosowanie w innych obszarach, np. w edukacji podczas zdalnej nauki. Jednak to nie edukacja napędza ten rynek, jej motorem jest przyspieszona adopcja chmury w sektorze przedsiębiorstw, m.in. z powodu rozwoju nowych modeli biznesowych opartych na usługach cyfrowych. Ten boom na chmurę wymagał znacznej korekty prognoz w górę. Jak podają analitycy Markets and Research, globalny rynek cloud computing w 2025 roku wzrośnie do 832,1 mld USD, w stosunku do 371,4 mld USD w roku 2020.

Wchodzimy w chmurę w różnym tempie

Przechodzenie do chmury zależy od skali biznesu. Mniejsze przedsiębiorstwa mogą się całkowicie przenieść do chmur publicznych. Firmy nowe czy też startupy często stają się native-cloud, czyli od początku tworzą własne środowiska IT wyłącznie w oparciu o usługi cloud. Jednak na polskim rynku takich biznesów jest jeszcze niewiele. W większości przypadków najpopularniejszym modelem korzystania z chmury pozostaje hybryda, rozumiana jako połączenie rozwiązań on-premise z chmurą publiczną lub połączenie chmur prywatnych i publicznych.

W branżach regulowanych, takich jak np. sektor finansowy, zastosowanie chmury również jest jak najbardziej możliwe, jeśli zapewniona zostanie zgodność z regulacjami dotyczącymi przechowywania i przetwarzania danych, które nie może odbywać się poza obszarem Unii Europejskiej. Taką zgodność zapewnia zarówno chmura prywatna, jak i usługi oferowane przez dużych operatorów, zlokalizowane na odpowiednim obszarze geograficznym. Według raportu Fintech Poland z 2020 roku najczęstsze przypadki wykorzystania chmury w sektorze finansowym to fragmenty systemów wystawiane dla klientów, kanały dostępu, systemy wspierające kontakt i relacje z klientem (CRM) w obszarze podstawowych produktów bankowych.

Obie strony muszą dbać o ochronę

Kwestia bezpieczeństwa wciąż jest jedną z barier adopcji chmury. Mimo iż zabezpieczenia stosowane przez dostawców są na wysokim poziomie, w zasadzie niemożliwym do osiągnięcia we własnych środowiskach on-premise, słyszy się wciąż o różnego rodzaju, mniejszych czy większych, incydentach związanych z wyciekiem informacji. Nie jest to zazwyczaj wina dostawcy. Trzeba bowiem pamiętać o kwestii współodpowiedzialności (jej zakres jest zależny od rodzaju usługi) za bezpieczeństwo usług w modelu cloud computing. Dbałość o nie spoczywa nie tylko na dostawcy, ale także na użytkowniku, który niestety sam otwiera czasem furtkę przestępcom. Naruszenia, najczęściej związane z nieautoryzowanym dostępem, błędami w konfiguracji czy brakiem dwuskładnikowego uwierzytelniania są skutkiem zaniedbań ze strony użytkownika usługi. Według prognozy Gartnera aż 99 proc. niepowodzeń związanych z bezpieczeństwem chmury do 2022 roku będzie wynikało z winy klienta.

tekst powstał we współpracy z Hicron

Chmura
Wdrożenie chmury prywatnej pod platformę aukcyjną na przykładzie firmy Carrot
Materiał Promocyjny
Jak bez stresu migrować do chmury
Chmura
Rosji grozi cyfrowa katastrofa. Kończy się miejsce w chmurze
Chmura
Amazon rozwija w Polsce też chmurę. Wprowadza strefy lokalne
Chmura
Tajne informacje brytyjskiego wywiadu w chmurze Amazona
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10