Polacy chcą wydawać na sprzęt elektroniczny

Adobe Stock

Nasz rynek od lat systematycznie rośnie. Na tle innych państw nie jest jednak zbyt wielki.

Według najnowszych danych, w IV kwartale 2017 r. wartość zakupów sprzętu elektronicznego wzrosła o ponad 8 proc. We wcześniejszych kwartałach dynamika była tylko nieco niższa – zatem można uznać, iż miniony rok był doskonałym okresem zarówno dla producentów jak i sprzedawców z tego segmentu rynku.

Jednak struktura wydatków stopniowo się zmienia. Choć nadal największą kategorią jeśli chodzi o wydatki konsumenckie jest szeroko rozumiane IT, to ponad 23-proc. udział ma już także telekomunikacja. Pnie się również w górę sprzęt gospodarstwa domowego.

– Najbardziej dynamiczną kategorią są technologie mobilne, a wśród nich oczywiście smartfony. Polscy konsumenci zdecydowanie stawiają na renomowane marki i wysoką jakość – podaje spółka MediaMarktSaturn Polska.

Firma zauważa również, że rośnie zainteresowanie sprzętem związanym z grami komputerowymi, a trend ten dotyczy różnych grup wiekowych.

Nie potwierdziły się więc obawy branży, że gaming przeniesie się na smartfony. Wśród spektakularnych premier sprzętowych 2017 r. warto wymienić konsolę Xbox One X czy Nintendo Switch, która łączy w sobie konsolę przenośną i stacjonarną.

Optymizm w sklepach

– 2017 r. to dla większości kategorii sprzętu czas wzrostu. Bardzo dobrze sprzedawały się tablety, smartfony i sprzęt komputerowy. Polacy chętnie unowocześniali również domowe centra rozrywki, wymieniając telewizory na modele o przekątnych powyżej 50 cali – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert. – Obserwujemy także wzmożone zainteresowanie technologią VR i jest to z pewnością kategoria o bardzo optymistycznych prognozach sprzedażowych. W 2017 r. Polacy chętnie kupowali również produkty, które mają wpływ na zdrowie – oczyszczacze powietrza czy smartwatche wspierające w treningu i aktywności fizycznej.

Sprzedaż telewizorów wzrosła w końcówce roku. Wcześniej ten sektor rynku był pod kreską. Wzrost był także możliwy przez zmiany popytu.

– Telewizory OLED zbłądziły pod strzechy. Ponieważ ceny w zeszłym roku wyraźnie poszły w dół, dlatego i technologia ta z niszowej i ekskluzywnej nagle stała się dostępna – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD.

Potwierdzają to producenci. – W 2017 r. wzbogaciliśmy ofertę telewizorów wysokiej klasy, powiększając rodzinę BRAVIA o nową serię telewizorów OLED 4K HDR: BRAVIA A1. Seria ta spotkała się z niezwykle przychylnym przyjęciem – mówi Kamil Krzywański, rzecznik Sony w Polsce.

Podaje, że seria A1 oferuje nową technologię Sony Acoustic Surface, której twórcy wykorzystali ważną zaletę paneli OLED: brak systemu podświetlenia. – Dzięki temu wyeliminowano konwencjonalne głośniki, a wyświetlacz, wprowadzony w niewidoczną gołym okiem wibrację, umożliwia emisję dźwięku bezpośrednio z ekranu. Jak dotąd tylko Sony udało się tak innowacyjne połączenie obrazu i dźwięku – dodaje.

Sieć Euro w przypadku sprzedaży IT zauważa, że o ile rynek laptopów przeżywa zastój, o tyle zmienia się segmentacja i rośnie sprzedaż droższych konfiguracji. – Szczególnie cenione zaczęły być te z dyskami SSD: technologia ta bowiem za stosunkowo niewielką dopłatę daje olbrzymi przyrost szybkości pracy – wskazuje Tomasz Siedlecki. Z kolei nie przyjęły się tanie laptopy – kiedy kilka lat temu nastąpił zalew tanich konfiguracji z budżetową wersją Windowsa, teraz sprzedają się raczej droższe modele.

– Prognozy co do globalnego rynku IT są optymistyczne. Przewidywane wzrost w 2018 r. ma być większy niż w zeszłym roku. Nie można oczywiście przekładać tych szacunków 1:1 na rynek polski, ale sądzimy, że również nasz rynek dystrybucji IT będzie się rozwijać – mówi Zbigniew Mądry, członek zarządu ds. handlowych w spółce AB.

Co dalej

Sprzedawcy podkreślają potencjał sektora telekomunikacji, zwłaszcza rosnącej sprzedaży smartfonów. – W zeszłym roku było kilka ważnych premier od kluczowych graczy, a dla tego segmentu każdy nowy flagowiec jest ważnym impulsem do zmiany stanu posiadania przez konsumentów – mówi Tomasz Siedlecki.

– W IV kwartale 2017 r. widoczny był efekt premiery iPhone’a X i iPhone’a 8. Popyt ze strony naszych klientów – a przypomnijmy, że jesteśmy zdecydowanym nr. 1 w dystrybucji produktów Apple’a w regionie CEE (Europa Środkowa i Wschodnia – red.) – był bardzo duży, co pokazuje rynkowy potencjał innowacyjnych produktów elektroniki użytkowej – mówi Zbigniew Mądry.

– Widzimy pozytywny kierunek zmian, jeśli chodzi o rozwój technologii smart, szczególnie w odniesieniu do kategorii RTV. Na kategorię AGD z kolei duży wpływ miały programy społeczne, rozkwit budownictwa w Polsce, co przełożyło się na dobre wyniki w kategoriach takich, jak urządzenia do zabudowy – mówi Arkadiusz Brzostowski, dyrektor pionu sprzedaży detalicznej Neonet. – Jest jeszcze jeden wspólny mianownik dla wszystkich kategorii: nowe urządzenia są bardziej energooszczędne i przyjazne środowisku. Telewizory o klasie energetycznej A++ nikogo już nie dziwią, a parę lat temu należały do rzadkości.

Spada z kolei popyt na najprostsze, kompaktowe aparaty fotograficzne. Utrzymuje się natomiast popularność profesjonalnych modeli. – Ta gałąź rozwija się bardzo dynamicznie, głównie dzięki nowościom z kategorii aparatów fotograficznych, takim jak profesjonalne bezlusterkowe korpusy A9 i A7R III – mówi Kamil Krzywański.

– Rynek urządzeń premium w Polsce był zdecydowanie pozytywnym zaskoczeniem w kanałach operatorskich, retailowych oraz B2B. Zanotowaliśmy również stabilizację w kategorii tabletów. Przypuszczamy, że w 2018 r. rynek może wzrosnąć właśnie dzięki tabletom premium oraz tym do rozwiązań w B2B – mówi Arkadiusz Wójcik, dyrektor dywizji IM, Samsung Electronics Polska.

– Zaobserwowaliśmy też, że Polacy chętnie odsprzedają używane urządzenia. Dzięki temu mogliśmy poprowadzić kampanię odkupu urządzeń (Trade In), która okazała się dużym sukcesem.

Opinia

Marcin Rosati | prezes MediaMarktSaturn Polska

Rynek elektroniki użytkowej to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż.

Najbardziej dynamiczną kategorią są technologie mobilne, a wśród nich oczywiście smartfony. Polscy konsumenci zdecydowanie stawiają na renomowane marki i wysoką jakość urządzeń. Premiery flagowców znanych firm zawsze budzą największe emocje – już wkrótce pojawią się najnowsze modele Huawei i Samsunga.

Rozwój technologii stosowanej w smartfonach spowodował spadek popytu na najprostsze, kompaktowe aparaty fotograficzne. Utrzymuje się natomiast popularność profesjonalnych aparatów systemowych o dobrej specyfikacji technicznej.

Mogą Ci się również spodobać

Amerykanie bronią swoich technologii przed Chińczykami

Administracja Trumpa rozważa wprowadzenie restrykcji na eksport zaawansowanych technologii. To zakaz przygotowywany głównie z ...

Amazon znów nie zapłaci podatków. Jak oni to robią?

Amerykański gigant e-handlu, którego zysk przekroczył w ubiegłym roku 11 mld dol., po raz ...

Tysiące smartfonów Polaków do naprawy

Prawie połowa badanych deklaruje, iż ich smartfon został w przeszłości uszkodzony lub zalany – ...

Ma 6 lat, 30 mln followersów i kupuje nieruchomości za miliony

Boram ma 6 lat i jest popularna w Korei Południowej blogerką. Ma ponad 30 ...

Superszczotka Y ma wyczyścić zęby w 10 sekund

Francuska firma szczoteczką Y-Brush szykuje rewolucję w czyszczeniu zębów. Choć zalecenia stomatologów mówią, iż ...

Nawet lodówka stanie się szpiegiem

Nowa technologia trafiła właśnie do sklepów w Stanach Zjednoczonych. Kamery w sklepie, na półkach ...