Juanguo Pro 3 pod taką nazwą na rynku debiutuje właśnie najnowszy smartfon chińskiej produkcji. Ale nie jest to zwyczajna słuchawka, kolejna z wielu, jakie masowo produkowane są w Państwie Środka.
Za produktem stoi internetowy hegemon, który właśnie wykonuje swój pierwszy krok na rynku urządzeń mobilnych. Bytedance, bo o nim mowa, to koncern, który stoi za uwielbianą na całym świecie aplikacją wideo TikTok.
CZYTAJ TAKŻE: ISIS rekrutuje na TikToku, ulubionej aplikacji nastolatków
Social mediowy gigant w styczniu przejął pakiet patentów technologicznych od chińskiej firmy Smartisian, a tym samym pozyskał know-how niezbędne do wejścia na rynek smartfonów. Teraz zdobytą wiedzę przekuwa…, no właśnie, w co? Czy Smartisan Jianguo Pro 3 okaże się złotem i pozwoli wykroić właścicielowi TikToka atrakcyjną rynkową niszę, jak udało się to choćby Google’owi, który znalazł fanów dla swoich aparatów Pixel?
Bytedance, podobnie jak kiedyś Google, debiutuje w nowym dla siebie sektorze z handicapem w postaci potężnego grona fanów. Z aplikacji TikTok korzysta bowiem ponad 1,5 mld użytkowników na całym świecie miesięcznie (dla porównania Facebook ma ich 2,4 mld). Największe grono użytkowników jest w Azji, ale baza do podboju rynku smartfonów i tak jest imponująca. Wystarczy wspomnieć, że z serwisu od Bytedance w samej Polsce korzysta aż 6 mln osób.
CZYTAJ TAKŻE: TikTok: Enklawa młodych warta miliardy
Juanguo Pro 3 nie ukrywa, że adresowany jest do fanów TikToka, o czym może świadczyć choćby szybki skrót do ukochanej aplikacji bezpośrednio z ekranu blokady. Sprzęt wyposażono w niemal 6,4-calowy wyświetlacz full HD+ AMOLED, procesor Qualcomm Snapdragon 855+, a także niezwykle ważne dla użytkowników apki kamery – przednią 20-megapikselową i tylne obiektywy: główny (48 megapikseli), szerokokątny (12 megapikseli), makro (5 megapikseli) i teleobiektyw (8 megapikseli).
Smartfon, który ma kosztować ok. 412 dol, adresowany jest głównie do odbiorców w Chinach (tam TikTok działa pod nazwą DouYin), ale może trafić też do Indii. Na razie nie wiadomo, czy i kiedy Jianguo (w jęz. mandaryńskim oznacza „orzech”) zadebiutuje w Europie.
CZYTAJ TAKŻE: Google pracuje nad własnym smartfonem z elastycznym ekranem
TikTok to aplikacja muzyczna, w której użytkownicy mogą zamieszczać i oglądać krótkie klipy o długości do 15 sekund. Jest wyjątkowo popularna wśród młodzieży. Na rynku działa od 2016 r. Ale przełomowy okazał się rok 2017 r., gdy Bytedance, obecnie wyceniany na 75 mld dol., przejął za ok. 1 mld dol. Musical.ly, a wraz z apką bazę użytkowników. W 2018 r. TikTok był już trzecią najchętniej pobieraną aplikacją na świecie.
Michał Duszczyk
Żadna część jak i całość utworów zawartych w dzienniku nie może być powielana i rozpowszechniana lub dalej rozpowszechniana w jakiejkolwiek formie i w jakikolwiek sposób (w tym także elektroniczny lub mechaniczny lub inny albo na wszelkich polach eksploatacji) włącznie z kopiowaniem, szeroko pojętę digitalizację, fotokopiowaniem lub kopiowaniem, w tym także zamieszczaniem w Internecie - bez pisemnej zgody Gremi Media SA. Jakiekolwiek użycie lub wykorzystanie utworów w całości lub w części bez zgody Gremi Media SA lub autorów z naruszeniem prawa jest zabronione pod groźbą kary i może być ścigane prawnie.
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami "Regulaminu korzystania z artykułów prasowych" [Poprzednia wersja obowiązująca do 30.01.2017]. Formularz zamówienia można pobrać na stronie www.rp.pl/licencja.