– 2019 był dla nas ważny ze względu na dalszy rozwój fabryki suszarek w Łodzi oraz rozpoczęcie prac nad nową platformą produkcyjną kuchenek wolnostojących – również w Łodzi – mówi Zygmunt Łopalewski, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej Whirlpool Polska. – To będą dla nas również najważniejsze tematy w 2020 r. Liczymy, że dzięki temu nasze produkty będą jeszcze bardziej konkurencyjne nie tylko na ciągle rozwijającym się rynku polskim, lecz przede wszystkich w większości krajów europejskich, do których nasze urządzenia wytwarzane w Polsce trafiają – dodaje.
Idą nowości
Rozwija się także polska Amica, w sumie do 2023 r. Amica chce zainwestować 500 mln zł, w ostatnich pięciu latach wydała na rozwój 400 mln zł. Inwestycje w rozwijanie mocy produkcyjnych to jeden z priorytetów obok nakładów na automatyzację produkcji.
CZYTAJ TAKŻE: W AGD hitem suszarka do ubrań i ekspres do kawy
– W Chinach takie procesy są już wdrażane na szeroką skalę, ponieważ brakuje siły roboczej. W Polsce za jakiś czas ten problem także się nasili, dlatego trzeba się szykować na alternatywy – mówi Jacek Rutkowski, prezes Grupy Amica. Celem strategicznym spółki jest rozwój w Europie Zachodniej oraz własnego portfela marek zwłaszcza niedawno przejętej licencji do używania szyldu Fagor. Dzięki temu Amica chce rozwinąć skrzydła głównie w Hiszpanii i Portugalii, ale marka ta znana jest też w innych krajach. Docelowo za pięć lat największy polski producent AGD chce wejść do grona trzech największych wytwórców sprzętu grzejnego w Europie.
W branży AGD pośrednio i bezpośrednio pracuje już ponad 100 tys. osób, a wartość produkcji to ponad 21 mld zł
Wpływ na produkcję mają oczywiście rynki eksportowe, powstający w Polsce sprzęt trafia głównie na rynki państw UE, ale pomaga też sytuacja w kraju. Według danych APPLiA Polska w 2019 r. na rynek krajowy od producentów trafiło 6,4 mln sztuk sprzętu, co oznacza wzrost o 6 proc. w ujęciu rocznym. Faktyczny wzrost sprzedaży jest jeszcze większy, ponieważ na polski rynek trafia też sprzęt z importu, głównie z Chin. Według danych GfK w roku do końca września 2019 r. sprzedaż dużego AGD w Polsce była 9,3 proc. wyższa niż w takim samym okresie rok wcześniej.