Sprzęt AGD to hit internetu. Co kupujemy? Najnowsze dane

Mimo dużych gabarytów pralki czy lodówki to jedne z kategorii kupowanych online najczęściej. Polacy w sieci szukają także coraz droższych modeli.

Z danych opracowanych przez firmę ROHLIG SUUS Logistics na podstawie ponad 150 tys. transakcji wynika, że średnia wartość zamówienia w pierwszym kwartale wynosi już ponad 1,9 tys. zł. W porównaniu z ubiegłym rokiem średnia wartość koszyka zakupowego wzrosła o ponad 100 zł.

CZYTAJ TAKŻE: W AGD hitem suszarka do ubrań i ekspres do kawy

– Wartość koszyka tzw. dużego AGD wzrasta i nie wynika to wyłącznie z przyczyn makroekonomicznych. Polscy konsumenci coraz uważniej dobierają urządzenia, zwracając uwagę na zastosowaną technologię, funkcjonalność i energooszczędność. Obserwujemy również większe zainteresowanie produktami, które producenci wyposażyli w możliwość zdalnego sterowania. IoT na dobre wkroczył w ten segment i z pewnością w tę stronę będzie ewoluował cały rynek – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert. – Przyszłość stanowią inteligentne domy wyposażone w inteligentny sprzęt. Ich działanie będzie uwzględniało przyzwyczajenia i upodobania użytkowników, a poza czysto praktycznymi zadaniami urządzenia pozwolą na zwiększenie naszego komfortu i zaoszczędzenie czasu poświęcanego realizacji codziennych obowiązków – dodaje.

Producenci pozytywnie oceniają także rynkową koniunkturę. – Jako producenci powinniśmy być zadowoleni, bo rynek jest stabilny, od lat rozwija się również w dobrym tempie. Popyt rośnie, konsumenci coraz częściej chcą zaawansowanych, droższych rozwiązań dostępnych w wyższych modelach naszych marek. Oczywiście nadal dominują niższe i średnie półki cenowe, ale widać, jak stopniowo się to zmienia – mówił w wywiadzie dla „Rzeczpospolitej” Konrad Pokutycki, prezes BSH Polska, producenta AGD pod markami Bosch, Siemens i Zelmer. – Posiadamy w naszej ofercie szerokie spektrum produktów, od luksusowych, przez premium, aż po przystępne cenowo, czyli tzw. budżetowe. Dzięki temu konsumenci w obrębie naszej oferty mają możliwość wyboru pomiędzy różnymi klasami cenowymi, w zależności od własnej sytuacji i potrzeb – dodaje.

CZYTAJ TAKŻE: Większość Polaków uważa, że elektronika i AGD są bardziej awaryjne niż 10 lat temu

Z analizy transakcji internetowych wynika, że Polacy zwracają coraz większą uwagę na klasę energetyczną, wybierając urządzenia zużywające mniej prądu czy wody. Lubią też nowinki technologiczne, jak możliwość sterowania sprzętem za pomocą urządzeń mobilnych, co jest już uważane za fanaberię.

Jak już pisaliśmy w „Rzeczpospolitej”, Polacy wyjątkowo chętnie kupują sprzęt AGD w internecie. E-sprzedaż ma w przypadku tej kategorii już ok. 20-proc. udział w ogólnej sprzedaży, co jest na tle rynku wyjątkowo wysokim wynikiem. W Polsce handel internetowy odpowiada bowiem za 6–7 proc. sprzedaży detalicznej.

Sprzedaż sprzętu AGD online wyróżnia się także na tle rynku pod innymi względami. Choć Polacy coraz częściej płacą za zakupy internetowe z góry, to według analizy ROHLIG SUUS Logistics branży AGD dotyczy to jakby mniej. Z analizy wynika bowiem, że ponad 50 proc. zakupów sprzętu jest opłacane gotówką przy odbiorze przesyłki od kuriera.

CZYTAJ TAKŻE: Blackberry wejdzie w lodówki i telewizory

– Sklepy internetowe oferują dziś zróżnicowane formy płatności elektronicznych, a mimo to klienci chętniej korzystają z opcji płatności przy odbiorze. Decydując się na wydatek rzędu kilku tysięcy złotych, często chcą najpierw zobaczyć produkt, ocenić, czy jest on zgodny z zamówieniem i czy nie posiada wad. Zwłaszcza że mogą takiego towaru po prostu nie przyjąć bez żadnych konsekwencji – mówi Sławomir Wujek, dyrektor produktu dystrybucji krajowej w ROHLIG SUUS Logistics.

Jak zauważa firma w swoim opracowaniu, kupującymi online sprzęt AGD i wybierającymi dostawę sprzętu najczęściej są mieszkańcy wsi i miast poniżej 100 tys. osób. W pierwszym kwartale 2019 r. właśnie ta grupa stanowiła aż 74 proc. spośród wszystkich klientów e-marketów. Dla porównania dostawy na terenie miast od 100 do 500 tys. mieszkańców stanowią 17 proc., a powyżej 500 tys. – 9 proc. wszystkich dostaw.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Nie uwierzysz, kto może szpiegować klientów hotelu

Japoński hotel HIS Group zasłynął tym, że gości witał cyfrowy asystent Tapia. Gadżet zamiast ...

Pięć rzeczy, które Windows 10 robi lepiej niż Windows 7

Sprawdźmy, co Windows 10 robi lepiej od „Siódemki”, która w styczniu przeszła na emeryturę. ...

Większość Polaków uważa, że elektronika i AGD są bardziej awaryjne niż 10 lat temu

Co drugi Polak uważa, że urządzenia elektroniczne psują się tuż po zakończeniu gwarancji. Za ...

Twórca Alibaby pomaga Europie w walce z koronawirusem

Jack Ma zobowiązał się przekazać dwa miliony masek ochronnych do dystrybucji w całej Europie. ...

Polski medyczny startup przejmuje we Włoszech

Do rodzimej Grupy DocPlanner, znanej u nas z serwisu ZnanyLekarz, dołącza TuoTempo, włoski producent ...

Nad Cyberpunkiem pracuje 400 osób. Czy przebije Wiedźmina?

Producent gier wypracował w pierwszym kwartale zysk wyższy niż oczekiwano. Teraz wszyscy czekają na ...