Sieć Euro w przypadku sprzedaży IT zauważa, że o ile rynek laptopów przeżywa zastój, o tyle zmienia się segmentacja i rośnie sprzedaż droższych konfiguracji. – Szczególnie cenione zaczęły być te z dyskami SSD: technologia ta bowiem za stosunkowo niewielką dopłatę daje olbrzymi przyrost szybkości pracy – wskazuje Tomasz Siedlecki. Z kolei nie przyjęły się tanie laptopy – kiedy kilka lat temu nastąpił zalew tanich konfiguracji z budżetową wersją Windowsa, teraz sprzedają się raczej droższe modele.
– Prognozy co do globalnego rynku IT są optymistyczne. Przewidywane wzrost w 2018 r. ma być większy niż w zeszłym roku. Nie można oczywiście przekładać tych szacunków 1:1 na rynek polski, ale sądzimy, że również nasz rynek dystrybucji IT będzie się rozwijać – mówi Zbigniew Mądry, członek zarządu ds. handlowych w spółce AB.
Co dalej
Sprzedawcy podkreślają potencjał sektora telekomunikacji, zwłaszcza rosnącej sprzedaży smartfonów. – W zeszłym roku było kilka ważnych premier od kluczowych graczy, a dla tego segmentu każdy nowy flagowiec jest ważnym impulsem do zmiany stanu posiadania przez konsumentów – mówi Tomasz Siedlecki.
– W IV kwartale 2017 r. widoczny był efekt premiery iPhone’a X i iPhone’a 8. Popyt ze strony naszych klientów – a przypomnijmy, że jesteśmy zdecydowanym nr. 1 w dystrybucji produktów Apple’a w regionie CEE (Europa Środkowa i Wschodnia – red.) – był bardzo duży, co pokazuje rynkowy potencjał innowacyjnych produktów elektroniki użytkowej – mówi Zbigniew Mądry.
– Widzimy pozytywny kierunek zmian, jeśli chodzi o rozwój technologii smart, szczególnie w odniesieniu do kategorii RTV. Na kategorię AGD z kolei duży wpływ miały programy społeczne, rozkwit budownictwa w Polsce, co przełożyło się na dobre wyniki w kategoriach takich, jak urządzenia do zabudowy – mówi Arkadiusz Brzostowski, dyrektor pionu sprzedaży detalicznej Neonet. – Jest jeszcze jeden wspólny mianownik dla wszystkich kategorii: nowe urządzenia są bardziej energooszczędne i przyjazne środowisku. Telewizory o klasie energetycznej A++ nikogo już nie dziwią, a parę lat temu należały do rzadkości.
Spada z kolei popyt na najprostsze, kompaktowe aparaty fotograficzne. Utrzymuje się natomiast popularność profesjonalnych modeli. – Ta gałąź rozwija się bardzo dynamicznie, głównie dzięki nowościom z kategorii aparatów fotograficznych, takim jak profesjonalne bezlusterkowe korpusy A9 i A7R III – mówi Kamil Krzywański.