Polacy chcą wydawać na sprzęt elektroniczny

Nasz rynek od lat systematycznie rośnie. Na tle innych państw nie jest jednak zbyt wielki.

Publikacja: 19.02.2018 21:00

Polacy chcą wydawać na sprzęt elektroniczny

Foto: Adobe Stock

Według najnowszych danych, w IV kwartale 2017 r. wartość zakupów sprzętu elektronicznego wzrosła o ponad 8 proc. We wcześniejszych kwartałach dynamika była tylko nieco niższa – zatem można uznać, iż miniony rok był doskonałym okresem zarówno dla producentów jak i sprzedawców z tego segmentu rynku.

Jednak struktura wydatków stopniowo się zmienia. Choć nadal największą kategorią jeśli chodzi o wydatki konsumenckie jest szeroko rozumiane IT, to ponad 23-proc. udział ma już także telekomunikacja. Pnie się również w górę sprzęt gospodarstwa domowego.

– Najbardziej dynamiczną kategorią są technologie mobilne, a wśród nich oczywiście smartfony. Polscy konsumenci zdecydowanie stawiają na renomowane marki i wysoką jakość – podaje spółka MediaMarktSaturn Polska.

Firma zauważa również, że rośnie zainteresowanie sprzętem związanym z grami komputerowymi, a trend ten dotyczy różnych grup wiekowych.

Nie potwierdziły się więc obawy branży, że gaming przeniesie się na smartfony. Wśród spektakularnych premier sprzętowych 2017 r. warto wymienić konsolę Xbox One X czy Nintendo Switch, która łączy w sobie konsolę przenośną i stacjonarną.

Optymizm w sklepach

– 2017 r. to dla większości kategorii sprzętu czas wzrostu. Bardzo dobrze sprzedawały się tablety, smartfony i sprzęt komputerowy. Polacy chętnie unowocześniali również domowe centra rozrywki, wymieniając telewizory na modele o przekątnych powyżej 50 cali – mówi Michał Mystkowski, rzecznik sieci Media Expert. – Obserwujemy także wzmożone zainteresowanie technologią VR i jest to z pewnością kategoria o bardzo optymistycznych prognozach sprzedażowych. W 2017 r. Polacy chętnie kupowali również produkty, które mają wpływ na zdrowie – oczyszczacze powietrza czy smartwatche wspierające w treningu i aktywności fizycznej.

Sprzedaż telewizorów wzrosła w końcówce roku. Wcześniej ten sektor rynku był pod kreską. Wzrost był także możliwy przez zmiany popytu.

– Telewizory OLED zbłądziły pod strzechy. Ponieważ ceny w zeszłym roku wyraźnie poszły w dół, dlatego i technologia ta z niszowej i ekskluzywnej nagle stała się dostępna – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD.

Potwierdzają to producenci. – W 2017 r. wzbogaciliśmy ofertę telewizorów wysokiej klasy, powiększając rodzinę BRAVIA o nową serię telewizorów OLED 4K HDR: BRAVIA A1. Seria ta spotkała się z niezwykle przychylnym przyjęciem – mówi Kamil Krzywański, rzecznik Sony w Polsce.

Podaje, że seria A1 oferuje nową technologię Sony Acoustic Surface, której twórcy wykorzystali ważną zaletę paneli OLED: brak systemu podświetlenia. – Dzięki temu wyeliminowano konwencjonalne głośniki, a wyświetlacz, wprowadzony w niewidoczną gołym okiem wibrację, umożliwia emisję dźwięku bezpośrednio z ekranu. Jak dotąd tylko Sony udało się tak innowacyjne połączenie obrazu i dźwięku – dodaje.

Sieć Euro w przypadku sprzedaży IT zauważa, że o ile rynek laptopów przeżywa zastój, o tyle zmienia się segmentacja i rośnie sprzedaż droższych konfiguracji. – Szczególnie cenione zaczęły być te z dyskami SSD: technologia ta bowiem za stosunkowo niewielką dopłatę daje olbrzymi przyrost szybkości pracy – wskazuje Tomasz Siedlecki. Z kolei nie przyjęły się tanie laptopy – kiedy kilka lat temu nastąpił zalew tanich konfiguracji z budżetową wersją Windowsa, teraz sprzedają się raczej droższe modele.

– Prognozy co do globalnego rynku IT są optymistyczne. Przewidywane wzrost w 2018 r. ma być większy niż w zeszłym roku. Nie można oczywiście przekładać tych szacunków 1:1 na rynek polski, ale sądzimy, że również nasz rynek dystrybucji IT będzie się rozwijać – mówi Zbigniew Mądry, członek zarządu ds. handlowych w spółce AB.

Co dalej

Sprzedawcy podkreślają potencjał sektora telekomunikacji, zwłaszcza rosnącej sprzedaży smartfonów. – W zeszłym roku było kilka ważnych premier od kluczowych graczy, a dla tego segmentu każdy nowy flagowiec jest ważnym impulsem do zmiany stanu posiadania przez konsumentów – mówi Tomasz Siedlecki.

– W IV kwartale 2017 r. widoczny był efekt premiery iPhone’a X i iPhone’a 8. Popyt ze strony naszych klientów – a przypomnijmy, że jesteśmy zdecydowanym nr. 1 w dystrybucji produktów Apple’a w regionie CEE (Europa Środkowa i Wschodnia – red.) – był bardzo duży, co pokazuje rynkowy potencjał innowacyjnych produktów elektroniki użytkowej – mówi Zbigniew Mądry.

– Widzimy pozytywny kierunek zmian, jeśli chodzi o rozwój technologii smart, szczególnie w odniesieniu do kategorii RTV. Na kategorię AGD z kolei duży wpływ miały programy społeczne, rozkwit budownictwa w Polsce, co przełożyło się na dobre wyniki w kategoriach takich, jak urządzenia do zabudowy – mówi Arkadiusz Brzostowski, dyrektor pionu sprzedaży detalicznej Neonet. – Jest jeszcze jeden wspólny mianownik dla wszystkich kategorii: nowe urządzenia są bardziej energooszczędne i przyjazne środowisku. Telewizory o klasie energetycznej A++ nikogo już nie dziwią, a parę lat temu należały do rzadkości.

Spada z kolei popyt na najprostsze, kompaktowe aparaty fotograficzne. Utrzymuje się natomiast popularność profesjonalnych modeli. – Ta gałąź rozwija się bardzo dynamicznie, głównie dzięki nowościom z kategorii aparatów fotograficznych, takim jak profesjonalne bezlusterkowe korpusy A9 i A7R III – mówi Kamil Krzywański.

– Rynek urządzeń premium w Polsce był zdecydowanie pozytywnym zaskoczeniem w kanałach operatorskich, retailowych oraz B2B. Zanotowaliśmy również stabilizację w kategorii tabletów. Przypuszczamy, że w 2018 r. rynek może wzrosnąć właśnie dzięki tabletom premium oraz tym do rozwiązań w B2B – mówi Arkadiusz Wójcik, dyrektor dywizji IM, Samsung Electronics Polska.

– Zaobserwowaliśmy też, że Polacy chętnie odsprzedają używane urządzenia. Dzięki temu mogliśmy poprowadzić kampanię odkupu urządzeń (Trade In), która okazała się dużym sukcesem.

Opinia

Marcin Rosati | prezes MediaMarktSaturn Polska

Rynek elektroniki użytkowej to obecnie jedna z najszybciej rozwijających się branż.

Najbardziej dynamiczną kategorią są technologie mobilne, a wśród nich oczywiście smartfony. Polscy konsumenci zdecydowanie stawiają na renomowane marki i wysoką jakość urządzeń. Premiery flagowców znanych firm zawsze budzą największe emocje – już wkrótce pojawią się najnowsze modele Huawei i Samsunga.

Rozwój technologii stosowanej w smartfonach spowodował spadek popytu na najprostsze, kompaktowe aparaty fotograficzne. Utrzymuje się natomiast popularność profesjonalnych aparatów systemowych o dobrej specyfikacji technicznej.

Według najnowszych danych, w IV kwartale 2017 r. wartość zakupów sprzętu elektronicznego wzrosła o ponad 8 proc. We wcześniejszych kwartałach dynamika była tylko nieco niższa – zatem można uznać, iż miniony rok był doskonałym okresem zarówno dla producentów jak i sprzedawców z tego segmentu rynku.

Jednak struktura wydatków stopniowo się zmienia. Choć nadal największą kategorią jeśli chodzi o wydatki konsumenckie jest szeroko rozumiane IT, to ponad 23-proc. udział ma już także telekomunikacja. Pnie się również w górę sprzęt gospodarstwa domowego.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Apple pokazał iPhone'a 16. Czego dowiedzieliśmy się o nowym smartfonie
Gadżety
Huawei chce popsuć premierę iPhone'a? Potrójnie składany telefon z milionami zamówień
Gadżety
Apple pokazuje iPhone'a 16 i inne produkty. Konferencję można obejrzeć na żywo
Gadżety
Dziś premiera iPhone'a 16. Czym zaskoczy Apple?
Gadżety
Padła data premiery iPhone'a 16. Jakie będzie nowe urządzenie Apple?
Materiał Promocyjny
Citi Handlowy kontynuuje świetną ofertę dla tych, którzy preferują oszczędzanie na wysoki procent.