Kłopoty Apple`a uderzyły w polskiego dystrybutora elektroniki

Duże nasycenie rynku i narastająca konkurencja ze strony chińskich koncernów – to wszystko bije w producentów i dystrybutorów elektroniki.

Publikacja: 08.08.2019 18:27

Kłopoty Apple`a uderzyły w polskiego dystrybutora elektroniki

Foto: Fotolia.com

W zeszłym roku producenci sprzedali łącznie ponad 375 mln smartfonów, co oznacza spadek o prawie 5 proc. w skali roku. Fatalnie wypadł koncern Apple, a w tym roku jego sytuacja wcale się nie poprawia. Według najnowszych danych w drugim kwartale 2019 r. globalna sprzedaż smartfonów spadła o ponad 2 proc. rok do roku. Tymczasem samo Apple, m.in. w wyniku nasilającej się konkurencji z Azji, straciło w ujęciu procentowym zdecydowanie mocniej niż cały rynek.

CZYTAJ TAKŻE: Sprzedaż iPhone’ów dramatycznie spada. Ale Apple… poprawia wyniki

W efekcie spadło na odległe czwarte miejsce na liście największych producentów smartfonów na świecie – wynika z danych IHS Markit. Obecnie Apple jest za Samsungiem, Huawei oraz chińską firmą Oppo.

Trzeba poszerzać ofertę

Kłopoty koncernu Apple widać wyraźnie w wynikach Asbisu, czyli dystrybutora IT notowanego na warszawskiej giełdzie, w którego smartfonowej ofercie dominują właśnie produkty amerykańskiego koncernu. W pierwszym półroczu 2019 r. sprzedaż smartfonów stanowiła w przychodach Asbisu około 30 proc., czyli o 8 pkt proc. mniej niż rok wcześniej. Warto jednak podkreślić, że pozostałe segmenty urządzeń od Apple’a radzą sobie dobrze.

""

cyfrowa.rp.pl

– Rynek IT zmienia się bardzo dynamicznie. Obserwując te zmiany, zamierzamy płynnie zmienić nasz model funkcjonowania – podkreśla Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny Asbisu. Spółka chce umocnić swoją pozycję w zakresie usług związanych z internetem rzeczy i sztuczną inteligencją. Mimo spadku w segmencie smartfonów od kilku kwartałów Asbisowi udaje się poprawiać marżę brutto.

CZYTAJ TAKŻE: Smartfony w kryzysie. Rynek się kurczy

W trend dywersyfikacji i stawiania na usługi wpisują się również inwestycje pozostałych dystrybutorów, działających na polskim rynku. ABC Data, Komputronik czy grupa AB mają w ofercie nie tylko urządzenia z sektora IT i elektronikę, ale też narzędzia, zabawki, urządzenia AGD oraz gadżety dla graczy i sportowców.

Konkurencja rośnie

Rodzimi dystrybutorzy mocno rozpychają się za granicą. ABC Data i AB koncentrują się jednak na Europie Środkowo-Wschodniej, natomiast dla Asbisu najważniejsze są kraje byłego ZSRR. Warto jednak odnotować, że w pierwszym półroczu Polska znalazła się po raz kolejny wśród dziesięciu najlepszych pod względem sprzedaży krajów w strukturze grupy Asbisu. Dystrybuuje ona wyroby wielu producentów, ale ma też w portfelu własne marki, takie jak Prestigio (smartfony, tablety), Canyon (odtwarzacze MP3) czy Atlantech (serwery).

CZYTAJ TAKŻE: Po bankructwie Goclever polskie marki mają problem

W ostatnim czasie na rynek trafiły informacje o problemach krajowych graczy z sektora elektroniki. Dopiero co sąd ogłosił upadłość GoClevera, czyli marki kojarzonej z tanimi smartfonami i elektronicznymi gadżetami. Przedsiębiorstwo oferowało sprzęt, który był importowany głównie z Azji (obecnie Chiny odpowiadają za jedną trzecią globalnego rynku smartfonów.) Podobną drogą podążają takie krajowe firmy jak TelForceOne (marka myPhone) czy Lechpol (Kruger & Matz). Czas pokaże, jak one poradzą sobie z narastającą konkurencją, w tym z bezpośrednią sprzedażą smartfonów przez Chińczyków.

Nie ma jeszcze najnowszych statystyk dla Polski dotyczących smartfonów, ale z danych, do których dotarliśmy, wynika, że u nas – podobnie jak w ujęciu globalnym – liczba sprzedanych urządzeń w pierwszym półroczu była wyraźnie niższa niż rok temu.

W zeszłym roku producenci sprzedali łącznie ponad 375 mln smartfonów, co oznacza spadek o prawie 5 proc. w skali roku. Fatalnie wypadł koncern Apple, a w tym roku jego sytuacja wcale się nie poprawia. Według najnowszych danych w drugim kwartale 2019 r. globalna sprzedaż smartfonów spadła o ponad 2 proc. rok do roku. Tymczasem samo Apple, m.in. w wyniku nasilającej się konkurencji z Azji, straciło w ujęciu procentowym zdecydowanie mocniej niż cały rynek.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Użytkownicy iPhone'ów alarmują. Apple usiłuje naprawić irytujący błąd
Gadżety
Najdziwniejszy pojazd świata jest sterowany myślami. Sposób na zatłoczone miasta?
Gadżety
Apple szykuje rewolucyjną zmianę. Nadciąga składany iPhone
Gadżety
Sprzedaż pecetów wystrzeli. A ceny? Pojawił się potężny bodziec
Gadżety
Oto nowinki technologiczne, które mają podbić świat. Rusza CES 2024
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił