Telewizor zwijany w rulon i robot do pieczenia chleba, czyli nowinki z Las Vegas

Targi Consumer Electronics Show w Las Vegas pokażą, jakie produkty i usługi technologiczni potentaci zaoferują nam w tym roku. Nie zabraknie i polskich firm.

Publikacja: 07.01.2019 12:37

Telewizor zwijany w rulon i robot do pieczenia chleba, czyli nowinki z Las Vegas

Foto: Bloomberg

Targi CES odbywają się już od 1967 r., pierwsza edycja miała miejsce w Nowym Jorku. To największe wydarzenie w branży elektroniki użytkowej; podczas tegorocznej edycji widzowie będą mogli oglądać stoiska 4,5 tys. firm. Od oficjalnej inauguracji we wtorek rano (czasu lokalnego i wtorek wieczór polskiego) spodziewana jest wizyta 180 tys. gości ze 150 krajów.

Tradycyjnie w Las Vegas firmy prezentują nowości, które w kolejnych miesiącach czy kwartałach będą stopniowo trafiały na rynek, o ile oczywiście firma się na to zdecyduje. Czasami prezentacja ma tylko na celu przyciągnięcie uwagi, ponieważ potencjał komercyjny produktu niekoniecznie musi być wysoki.

""

Targom w Las Vegas towarzyszom tysiące konferencji i prezentacji. Wiele firm robi je jeszcze przed rozpoczęciem imprezy, jak Nvidia. Na zdjęciu prezes tego producenta mikroprocesorów na niedzielnej prezentacji. Bloomberg

Foto: cyfrowa.rp.pl

Bój na nowinki

Swoje stoiska mają na targach także firmy polskie jak Fibaro, producent sprzętu z kategorii smart home. Fibaro pokaże choćby nową linię gniazd i przełączników, łączącą urządzenia inteligentne i klasyczne. Dzięki Fibaro Smart Implant niemal każde urządzenie może zostać włączone do systemu smart home jak np. piec centralnego ogrzewania, gramofon czy staromodny ekspres do kawy. W Europie rozwiązanie było już pokazywane podczas targów IFA w Berlinie, teraz rusza na podbój USA.

Jednak najwięcej uwagi przyciągają oczywiście stoiska globalnych potentatów, którzy nie chcą jeszcze odkrywać kart. W przypadku Sony krążą pogłoski, że firma pokaże nowe modele smartfonów z myślą już o technologii 5G.

CZYTAJ TAKŻE: Apple stracił 450 mld dol. wartości w trzy miesiące, a w Polsce ma rekordowe wyniki

Zresztą ta technologia na pewno będzie jednym z motywów przewodnich targów. Rynek smartfonów kurczy się, producenci liczą zatem, że dzięki niej klienci chętnie znów zaczną kupować nowe urządzenia, do tego bardziej zaawansowane technologicznie, zatem także droższe.

Samsung z kolei zapowiada, że pokaże osiem nowych projektów związanych ze sztuczną inteligencją (AI), opracowanych w ramach programu C-Lab. Osiem startupów powstałych na tej bazie pokaże też w Las Vegas produkty komercyjne, często odległe od powszechnego postrzegania możliwości zastosowania sztucznej inteligencji w biznesie.

– Przedstawimy obiecujące projekty C-Lab wykorzystujące technologie AI między innymi w zakresie generowania treści wideo czy tworzenia perfum. To dziedziny mocno związane z naszym życiem codziennym, mamy więc nadzieję, że zwrócą uwagę odwiedzających targi – mówi Inkuk Hahn, wiceprezydent Samsung Electronics i szef działu odpowiadającego za badania i rozwój.

""

Roboty jak zawsze przyciągają uwagę. Nie inaczej będzie na tegorocznej edycji CES. Bloomberg

Foto: cyfrowa.rp.pl

Jednym z tych projektów jest Tisplay, usługa prezentacji wirtualnych reklam. Rozpoznaje płaszczyznę tworzoną przez ubiór filmowanej osoby i – za pomocą technologii rozpoznawania obrazów i grafiki komputerowej – umieszcza na niej reklamy tak, by wyglądały na nadrukowane bezpośrednio na ubraniu.

CZYTAJ TAKŻE: Huawei bije rekordy sprzedaży. Świetna passa może się jednak skończyć

Z kolei MEDEO to usługa tworzenia wideo, umożliwiająca jednoczesne nagrywanie i edytowanie dźwięku. Rozwiązanie to analizuje scenę i kontekst przy użyciu technologii AI, a następnie automatycznie integruje efekty wizualne i muzykę w tle, a podczas streamingu na żywo łączy wideo z treściami już nagranymi.

Telewizory 8K

Samsung pokaże również telewizory The Frame i SERIF TV. The Frame wyposażony jest w tryb Art Mode, więc – kiedy nie jest używany do oglądania filmów – staje się obrazem z dowolnie wybraną treścią. Dzięki zastosowaniu czujnika światła model ten dostosowuje kolory i jasność ekranu do warunków oświetleniowych w pomieszczeniu.

""

Telewizor zwijany jak roleta w technologii 8K, LG wypuści do sklepów już w tym roku. Zwija się jak rolka w dół do pudełka, co też pozwala na oszczędność miejsca

Foto: cyfrowa.rp.pl

Hit poprzedniej edycji, czyli telewizor zwijany jak roleta, ale w technologii 8K, LG wypuści do sklepów już w tym roku. Zatem można oczekiwać, że tegoroczna edycja będzie stała pod znakiem różnych wariacji na temat tego nowego standardu emisji obrazu w domowym zaciszu.

Nowym rynkowym standardem stają się stopniowo modele z przekątnymi 65 cali i nawet więcej, więc właśnie wielkich telewizorów zapewne producenci pokażą najwięcej.

Chodzi jednak nie tylko o przekątne, ale nowinki wewnątrz urządzenia. Sztuczna inteligencja pomoże podnieść parametry obrazu tak, że nawet starsze filmy będą miały kolory tak wyraziste, jakby zostały nakręcone kamerą 8K.

CZYTAJ TAKŻE: Już nie smartfony, a ubieralne gadżety są hitem

Z kolei przyszłością jest zapewne wykorzystanie w kolejnych funkcjach asystentów głosowych jak Alexa i Google Assistant. Już bywają wbudowane w piloty telewizyjne, zatem można zmieniać kanały bez dotykania urządzenia. Choćby serwis CNET prognozuje, że nie będzie zaskoczeniem, jeśli producenci zrobią krok dalej i np. dzięki wbudowaniu mikrofonu dalekiego zasięgu do samego telewizora, niepotrzebne okażą się dodatkowe urządzenia tego typu jak np. Echo.

Trwają już prace nad szerokim wykorzystaniem najnowszego standardu HDMI 2.1, który zapewnia wyższą przepustowość dla niektórych rodzajów wideo 8K i wiele innych korzyści. Na modele w pełni zgodne z tym standardem jest raczej za wcześnie, ale kto wie, może ktoś zaskoczy rynek i konkurencję.

Ale producenci myślą nie tylko o telewizorach. LG z kolei wchodzi na rynek spożywczy – firma pokaże LG Homebrew, urządzenie do domowego warzenia piwa. Trunek powstanie dzięki specjalnej kapsułce, dostępnej w pięciu rodzajach: American Pale Ale, American IPA, English Stout, belgijskie pszeniczne Witbier oraz Pilzner.

Tego rodzaju nowinki są zazwyczaj tematami z CES, które najszerzej się przebijają do szerokiej komunikacji. Wszelkiego rodzaju roboty będą zatem na pewno na fali.

Gadżety
Wielki sukces inteligentnych pierścieni. Tę technologię pokochały gwiazdy
Gadżety
Pielucha dla heavymetalowców wyprzedała się w 24 godziny. Idealna na koncert
Gadżety
Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy
Gadżety
Gdzie na zakupy w Cyber Monday? Polacy ruszyli po gadżety czy wyjazdy turystyczne
Gadżety
Polacy ruszyli na Black Friday. Gdzie i na jakie promocje można liczyć? Na co uważać?
Materiał Promocyjny
Nest Lease wkracza na rynek leasingowy i celuje w TOP10