Już nie smartfony, a ubieralne gadżety są hitem

Sprzedaż opasek medycznych, ubrań z elektroniką, a zwłaszcza smartwatchy rośnie coraz szybciej.

Publikacja: 16.12.2018 18:02

Już nie smartfony, a ubieralne gadżety są hitem

Foto: Bloomberg

Kategoria technologii ubieranych (z ang. wearables) to obecnie najszybciej rosnący segment rynku elektroniki w Polsce. To z jednej strony inteligentne zegarki czyli smartwatche, ale też bransoletki np. mierzące ciśnienie czy ubrania z nadajnikami GPS.

Z danych Gfk do których dotarła „Rzeczpospolita” wynika, że ich sprzedaż wartościowo w październiku wzrosła 92,9 proc. – trzykrotnie mocniej niż wicelider pod względem tempa wzrostu czyli telekomunikacji.

Gadżet na prezent

To kolejny miesiąc tak wysokiego tempa wzrostu rynku, dane za listopad i grudzień pokażą jeszcze większą dynamikę. To bowiem jedna z najpopularniejszych kategorii wybieranych z myślą o gwiazdkowych prezentach.

CZYTAJ TAKŻE: Worek z nowymi gadżetami na święta

– Obserwujemy wysokie wzrosty sprzedaży w tej kategorii, rok do roku na poziomie 60 proc. Wszystko wskazuje na to, że w przyszłym roku będzie podobnie, estymujmy wzrosty na poziomie 50 proc. – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert. – Polacy najchętniej kupują urządzenia marki Samsung, Xiaomi i Huawei. Wysoka dynamika wzrostów sprzedaży w tym segmencie to efekt rosnącej świadomości klientów odnośnie wykorzystania technologii w codziennej aktywności fizycznej. Smartwache i smartbandy należą również do najchętniej kupowanych urządzeń na tegoroczne prezenty świąteczne – dodaje.

""

Wearables to kategoria, która szybko podbiła serca uwielbiających technologiczne nowinki Azjatów.Bloomberg

cyfrowa.rp.pl

Zauważa to także serwis Allegro, który już po wynikach sprzedaży kategorii smartwatch (czyli inteligentnych zegarków) potwierdza boom na wearables. Firma podaje, że w 2017 r. ich sprzedaż osiągnęła ponad 214 tys. sztuk, a w 2018 r. będzie to prawdopodobnie ok 375 tys. sztuk.

– Pierwszy skok sprzedaży przypada na maj, kiedy większość z nas „budzi się ze snu zimowego” i zamierza zadbać o formę i sylwetkę przed wakacjami. W maju 2017 r. sprzedaliśmy prawie 19 tys. sztuk, natomiast w maju 2018 prawie 30 tys. Pozostałe miesiące, wyłączając listopad i grudzień, to sprzedaż ok 14 tys. sztuk w 2017 r., a w 2018 – ponad 26 tys. – mówi Tomasz Wańka, odpowiedzialny za kategorię smartwatchy w Allegro.

– Drugi to końcówka roku, smartwatche to coraz popularniejszy przedmiot na prezent. W 2017 r. średnia liczba sprzedanych sztuk to ponad 23 tys. w listopadzie i prawie 48 tys. w grudniu. W tym roku, listopad powinniśmy zamknąć z ilością ok 40 tys. sztuk a grudzień szacujemy na 80 tys. – dodaje.

Zegarek czy opaska

Ten rynek także w ujęciu globalnym rośnie błyskawicznie. Z raportu CCS Insigt wynika, że w 2015 r. sprzedaż wszelkich akcesoriów wynosiła 84 mln sztuk to w 2019 r. będzie to już 245 mln. W ujęciu wartościowym rynek zyska 64 proc. i wzrośnie do 25 mld dol. W przyszłym roku już ponad 50 proc. rynku stanowić będą szeroko rozumiane akcesoria dla biegaczy czy uprawiających inne sporty z pomiarami ciśnienia, spalanych kalorii czy miernikiem przebytego dystansu. Jednak mają tak silną pozycję tylko w ujęciu ilościowym, wartościowo ponad połowa rynku nadal będzie należeć do smartwatchy.

CZYTAJ TAKŻE: Gadżety mamy po to, by je pokazywać

– W tej kategorii dynamika jest faktycznie bardzo duża i sprzedajemy olbrzymie ilości takich akcesoriów. Z tym, że najbardziej popularne produkty są cenowo zazwyczaj poniżej poziomu 200 zł – mówi Tomasz Siedlecki, dyrektor marketingu RTV Euro AGD.

Potencjał dla rozwoju rynku jest we wszystkich segmentach. Z badania Mastercard wynika, że 6 proc. Polaków już ma smartwatch, a 27 proc. deklaruje chęć używania urządzeń z kategorii wearables do płatności zbliżeniowych.

Dodatkowo według prognoz do 2020 r. 62 proc. urządzeń ubieralnych będzie posiadać funkcję płatniczą co będzie jednym z powodów częstszego ich wybierania niż np. smartfonów. Opaska jest wygodniejsza w użyciu i może zastąpić telefon, przynajmniej przy części czynności. Boom czeka też ubrania czy okulary z dodatkowymi funkcjami, teraz to niewielka część rynku.

Kategoria technologii ubieranych (z ang. wearables) to obecnie najszybciej rosnący segment rynku elektroniki w Polsce. To z jednej strony inteligentne zegarki czyli smartwatche, ale też bransoletki np. mierzące ciśnienie czy ubrania z nadajnikami GPS.

Z danych Gfk do których dotarła „Rzeczpospolita” wynika, że ich sprzedaż wartościowo w październiku wzrosła 92,9 proc. – trzykrotnie mocniej niż wicelider pod względem tempa wzrostu czyli telekomunikacji.

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Takiego Kindle'a jeszcze nie było. Kolorowy ekran i sztuczna inteligencja
Materiał Promocyjny
Stabilność systemu e-commerce – Twój klucz do sukcesu
Gadżety
W tych miejscach używa się pagerów. Które jeszcze stare gadżety wracają do łask?
Gadżety
Japończycy znów atakują z Tamagotchi. Kultowy gadżet podbija Europę
Gadżety
Czym jest pager? To urządzenie posłużyło do ataku na członków Hezbollahu
Gadżety
Nowe iPhone’y w Polsce mocno potaniały. Jest ważny powód