Polacy ruszyli na Black Friday. Gdzie i na jakie promocje można liczyć? Na co uważać?

Festiwal promocji Black Friday przyciąga zdecydowaną większość Polaków. Mogą liczyć na obniżki cen niemal wszędzie - od elektroniki przez odzież po wycieczki zagraniczne. Ale „nie wszystko złoto, co się świeci".

Publikacja: 29.11.2024 04:51

Black Friday to święto handlu na wszystkich kontynentach. Rośnie popularność takich promocji także w

Black Friday to święto handlu na wszystkich kontynentach. Rośnie popularność takich promocji także w Polsce

Foto: Shutterstock

W zależności od badania zakupy w Black Friday deklaruje od 60 do ok. 70 proc. Polaków. To jednak tylko zapowiedzi, a faktyczne zachowania mogą być inne. Wielu badanych narzeka, że promocje są okazyjne tylko w reklamach, faktyczny obraz zaś jest znacznie gorszy. Do tego nie ma co liczyć na wysokie rabaty rzędu 50 proc., a tylko sporo skromniejsze zniżki.

Walka sklepów na promocje i problemy techniczne

– Z perspektywy polskiego handlu Black Friday to wstęp do najgorętszego okresu związanego ze Świętami Bożego Narodzenia. Można powiedzieć, że przedświąteczny ruch napędzają nie tylko same święta, ale i Black Friday – mówi dr Mariusz Woźniakowski z Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Łódzkiego.

To dla właścicieli sklepów internetowych czas ogromnych możliwości sprzedażowych, ale i znaczących wyzwań. – Wzmożony ruch na stronie może prowadzić do przeciążeń, skutkując porzucaniem koszyków i utratą klientów. Problemy techniczne są częstym zjawiskiem, szczególnie jeśli platforma e-commerce nie została odpowiednio zoptymalizowana – twierdzi Katarzyna Iwanich, prezes zarządu Insightland z grupy Hexe Capital. – Przy gwałtownym wzroście ruchu i liczby zamówień równie istotna staje się logistyka – magazyny mogą szybko zostać opróżnione z kluczowych produktów, a brak automatyzacji sprawia, że obsługa zamówień staje się czasochłonna i kosztowna. Opóźnienia w wysyłce to dodatkowy cios, zwłaszcza w kontekście rosnących oczekiwań klientów co do szybkiej dostawy i coraz większej popularności usług „same-day delivery” – dodaje.

Czytaj więcej

Black Friday się rozkręca. Bitwa sieci handlowych na iPhone'y i obniżki cen

Czym kuszą sprzedawcy w Black Friday? Na jakie obniżki można liczyć?

Choć wielu Polaków twierdzi, że sceptycznie podchodzi do promocji w ten dzień, to mimo to ok. dwóch trzecich planuje zakupy. Tym bardziej że promocji na elektronikę w tym okresie nie brakuje choćby na iPhone’y czy telewizory. Zgodnie z danymi z Google Trends wyszukiwanie hasła „iphone” oraz „Black Friday” systematycznie rośnie od połowy listopada. Podobnie wygląda zainteresowanie promocjami telewizorów, choć w tym wypadku wypada to nieco słabiej jeśli chodzi o porównanie do średniej. Mimo że w jej przypadku także dostępne sa atrakcyjne promocje – 43-calowy model LG jest już za 1,9 tys. zł, 55-calowy Sharp nawet za 1,7 tys. zł.

– Spodziewamy się świetnych wyników dla tej kategorii w IV kwartale, gdyż od początku listopada nasza oferta, częściowo dostępna w ramach akcji promocyjnej Black Weeks, cieszy się ogromnym zainteresowaniem – mówi Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.

Black Friday to ważny moment pod kątem sprzedaży dla całej branży modowej, również w przypadku okularów. – W ubiegłym roku w tym okresie wartość zamówień była wyższa niż rok wcześniej, mimo że ich liczba spadła. Pokazuje to, że konsumenci stają się bardziej świadomi – koncentrują się na jakości i szukają najlepszych okazji do zakupu markowych produktów w niższych cenach – mówi Yassaman Omidbakhsh, współzałożycielka Eyerim. – Choć jednoczesne utrzymanie „zdrowych marż” i osiągnięcie wysokiego wskaźnika konwersji w okresach szczytowych promocji stanowi wyzwanie. Dążymy do osiągnięcia nawet 50 proc. miesięcznego przychodu w ciągu jednego tygodnia w okresie Black Friday.

Problemem e-sklepów są długi i cyberprzestępcy

Powodzenie obecnych promocji jest kluczowe dla e-sklepów, których sytuacja finansowa nie jest najlepsza. Jak pokazują dane Krajowego Rejestru Długów, w ciągu ostatnich 12 miesięcy ich zadłużenie wzrosło prawie o jedną piątą, osiągając poziom 138,7 mln zł. Internetowi sprzedawcy największe zadłużenie mają wobec instytucji finansowych – banków, firm leasingowych i faktoringowych, towarzystw ubezpieczeniowych oraz wtórnych wierzycieli, którzy odkupili ich dług. Łącznie jest to 89,3 mln zł. Ale zalegają z płatnościami również przedsiębiorstwom: hurtowniom – 16,7 mln zł, kurierom – 10,5 mln zł, agencjom PR i doradczym – 7,1 mln zł, firmom dostarczającym oprogramowanie i prowadzącym strony internetowe – 6,9 mln zł oraz operatorom telekomunikacyjnym i dostawcom internetu – 6 mln zł.

Czytaj więcej

Święto zakupów, ale nie ma co liczyć na wielkie okazje

– Okazją do poprawy wyników finansowych może być Black Friday i przedświąteczna gorączka zakupów, które są żniwami dla e-handlu. Ale internetowi sprzedawcy powinni zachować czujność, ponieważ pomimo chwilowego wzrostu obrotów, duże koszty prowadzenia biznesu ponoszą przez cały rok, z czym coraz więcej firm ma problemy – uważa Adam Łącki, prezes Krajowego Rejestru Długów. – W ciągu ostatnich 12 miesięcy odsetek wszystkich e-sklepów w Polsce z bardzo wysokim scoringiem KRD spadł o 23 proc., a jednocześnie grupa podmiotów z najniższą wiarygodnością płatniczą zwiększyła się aż o 47 proc.

Przedświąteczna gorączka zakupowa to również okres wzmożonej aktywności cyberprzestępców. Gdy tylko rozpoczynają się wyprzedaże, uruchamiają oni fałszywe sklepy online. W ten sposób próbują wyłudzić od nas pieniądze. W efekcie podczas Black Friday i Cyber Monday oraz w kolejnych dniach kupowania prezentów należy zachować szczególną ostrożność.

Black Friday się zmienia

Tymczasem wynika z badania IMAS International dla serwisu ChronPESEL.pl co czwarty z nas zgodziłby się na udostępnienie danych osobowych za dodatkowe korzyści. Wśród tej grupy 59 proc. jest gotowych to zrobić w zamian za darmowy produkt lub usługę. Z kolei stała zniżka skusiłaby 57 proc. ankietowanych, a 33 proc. jednorazowy rabat. – Niska cena lub atrakcyjna zniżka, których nie brakuje podczas Black Friday, są w stanie przyciągnąć uwagę wielu konsumentów. W rezultacie zachęceni korzystną ofertą, tracą czujność – ostrzega Bartłomiej Drozd, ekspert serwisu ChronPESEL.pl.

Czytaj więcej

Polacy oszczędzają i ostrożnie wydają. Dla listopadowych wyprzedaży zrobią wyjątek

– Black Friday to dla właścicieli e-commerce intensyfikacja ruchu na stronach sklepów internetowych, zwiększone transakcje i większa aktywność użytkowników. To jednak również wyzwania związane z technologią, bezpieczeństwem i infrastrukturą. Firmy muszą zadbać o odpowiednie przygotowanie nie tylko pod kątem marketingowym, ale również technicznym – mówi Jerzy Kozyra, prezes Ambiscale. Jak dodaje w 2023 roku, według danych Tpay, liczba transakcji w Black Friday wzrosła o 116 proc. w stosunku do średniej z pozostałych dni miesiąca.

 – Okres „black” w Polsce ewoluował z jednego dnia promocji do kluczowego okresu sprzedażowego w roku, mającego znaczenie zarówno dla konsumentów, jak i firm działających w sektorze B2B. Święto zakupów niesie ze sobą wiele możliwości, ale również zagrożeń, których nie można lekceważyć – uważa Anna Kozłowska, prezes Finiata. – Z perspektywy handlowców – uwzględniając agresywną politykę cenową i rosnące koszty reklamy w tym okresie – pytanie o realną opłacalność pozostaje otwarte. Pamiętajmy też, że za kulisami nie brakuje ciemnych stron wyprzedażowej gorączki.

W zależności od badania zakupy w Black Friday deklaruje od 60 do ok. 70 proc. Polaków. To jednak tylko zapowiedzi, a faktyczne zachowania mogą być inne. Wielu badanych narzeka, że promocje są okazyjne tylko w reklamach, faktyczny obraz zaś jest znacznie gorszy. Do tego nie ma co liczyć na wysokie rabaty rzędu 50 proc., a tylko sporo skromniejsze zniżki.

Walka sklepów na promocje i problemy techniczne

Pozostało 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Gadżety
Ekran na całą ścianę. Jak telewizory XXL podbijają polskie domy
Gadżety
Gdzie na zakupy w Cyber Monday? Polacy ruszyli po gadżety czy wyjazdy turystyczne
Gadżety
Black Friday się rozkręca. Bitwa sieci handlowych na iPhone'y i obniżki cen
Gadżety
Które gadżety podbiją świat w 2025 roku? Już nie smartwatche. Okulary i pierścienie
Materiał Promocyjny
Jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką?
Gadżety
Drugie życie starych telefonów. Jak na nich zarobić albo kreatywnie wykorzystać