Francja jako pierwszy kraj wprowadziła reformę prawa autorskiego dla wydawców prasy, która zacznie obowiązywać już w październiku. Art. 15 unijnej dyrektywy ma umożliwić prasie pobieranie pieniędzy od platform takich jak Google czy sieci społecznościowe np. Facebook. Jak donosi dziennik „Le Monde”, utrata przychodów wydawców w samej Francji na skutek działań Google`a i Facebook’a wynosi od 250 do 320 mln euro rocznie.
CZYTAJ TAKŻE: Przełomowy wyrok TSUE. Google odetchnęło
Przedstawiciele prasy mieli nadzieje, że nowe prawo pomoże im zrekompensować te straty, jednak wiceprezes Google – Richard Gingras szybko ostudził ich entuzjazm. Przedstawiciel amerykańskiego przedsiębiorstwa napisał na blogu, że jego firma nie zamierza płacić za to, że dany artykuł pojawia się na wyszukiwarce. “Sprzedajemy reklamy, a nie wyniki wyszukiwania, a każda reklama w Google jest wyraźnie oznaczona” – napisał wiceprezes.
W efekcie z początkiem października, kiedy to zacznie obowiązywać nowe prawo amerykański gigant zamierza zmienić sposób, w jaki wyświetlać będą się pozycje w wyszukiwarce na terenie Francji. Firma zamierza zrezygnować z pokazywania krótkich fragmentów artykułów na swojej stronie i postanowiła wyświetlać jedynie hiperłącza i “bardzo krótkie fragmenty”, za które zgodnie z nowelizacją ustawy o prawach autorskich nie będzie musiała płacić wydawcom. Google podkreśla jednak, że jeżeli dany autor zezwoli na darmowe pokazywanie większych fragmentów tekstu, to takowe się ukażą.
CZYTAJ TAKŻE: Niemieccy wydawcy przegrali z Google spór o snippety prasowe