Google: Nie zapłacimy wydawcom we Francji

Sundar Pichai, prezes Google’a i spółki matki Alphabet
AFP

Amerykańska firma nie zamierza płacić francuskim wydawcom prasy za wyświetlanie ich artykułów w swojej wyszukiwarce. Google zamierza zmienić sposób wyświetlania wyników, aby ominąć nowe prawo dotyczące praw autorskich.

Francja jako pierwszy kraj wprowadziła reformę prawa autorskiego dla wydawców prasy, która zacznie obowiązywać już w październiku. Art. 15 unijnej dyrektywy ma umożliwić prasie pobieranie pieniędzy od platform takich jak Google czy sieci społecznościowe np. Facebook. Jak donosi dziennik „Le Monde”, utrata przychodów wydawców w samej Francji na skutek działań Google`a i Facebook’a wynosi od 250 do 320 mln euro rocznie.

CZYTAJ TAKŻE: Przełomowy wyrok TSUE. Google odetchnęło

Przedstawiciele prasy mieli nadzieje, że nowe prawo pomoże im zrekompensować te straty, jednak wiceprezes Google – Richard Gingras szybko ostudził ich entuzjazm. Przedstawiciel amerykańskiego przedsiębiorstwa napisał na blogu, że jego firma nie zamierza płacić za to, że dany artykuł pojawia się na wyszukiwarce. “Sprzedajemy reklamy, a nie wyniki wyszukiwania, a każda reklama w Google jest wyraźnie oznaczona” – napisał wiceprezes.

W efekcie z początkiem października, kiedy to zacznie obowiązywać nowe prawo amerykański gigant zamierza zmienić sposób, w jaki wyświetlać będą się pozycje w wyszukiwarce na terenie Francji. Firma zamierza zrezygnować z pokazywania krótkich fragmentów artykułów na swojej stronie i postanowiła wyświetlać jedynie hiperłącza i “bardzo krótkie fragmenty”, za które zgodnie z nowelizacją ustawy o prawach autorskich nie będzie musiała płacić wydawcom. Google podkreśla jednak, że jeżeli dany autor zezwoli na darmowe pokazywanie większych fragmentów tekstu, to takowe się ukażą.

CZYTAJ TAKŻE: Niemieccy wydawcy przegrali z Google spór o snippety prasowe

Jak podaje portal politico.eu, w Niemczech już przed dyrektywą UE istniało podobne prawo zakazujące wyświetlania fragmentów tekstu na stronie Google’a, jednak wielu wydawców zgodziło się na darmowe ukazywanie treści po tym, jak ruch na ich stronach drastycznie zmalał.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

eobuwie.pl współpracuje z amerykańską gwiazdą

Kolekcja butów zaprojektowana przez aktorkę Evę Longorię pojawi się na platformie w 15 krajach. ...

Jak rozbudzić innowacyjność w Polsce

O tym, jak stymulować kreatywność małych i średnich polskich przedsiębiorstw rozmawiano w środę w ...

Druk przestrzenny jest coraz częściej wykorzystywany przez firmy

Prawie co trzecia firma w Europie planuje inwestycję w drukarkę 3D – ocenia producent ...

Chińskie naklejki rozbroiły sztuczną inteligencję Tesli

Przeprowadzenie ataku mającego na celu zmylenie sztucznej inteligencji okazuje się łatwiejsze niż można byłoby ...

Smartfon z automatu wypadnie niczym puszka coli

Maszyny do sprzedaży napojów, batonów czy pamiątkowych monet nikogo już nie dziwią. Moda na ...

Sztuczna inteligencja przypilnuje rosyjskich pracowników

Rosjanie opracowali system, który wykryje wszelkie naruszenia norm bezpieczeństwa przez pracujących nafciarzy, górników czy ...