Media społecznościowe mają kłopot. Bojkot wielkich marek

Starbucks dołączył do buntu coraz liczniejszj grupy firm i zrezygnował z płatnego reklamowania się w większości mediów społecznościowych. To odpowiedź na „powszechność hejtu”.

Publikacja: 29.06.2020 16:23

Media społecznościowe mają kłopot. Bojkot wielkich marek

Foto: Andrew Harrer/Bloomberg

Sieć kawiarni postanowiła zrezygnować z płatnych reklam w social mediach, ale nie zamierza zaprzestać umieszczania postów bez płatnej promocji. Biuro prasowe Starbucksa, jak informuje BBC, przekazało również, że zawieszenie reklam nie obejmuje należącego do Google serwisu YouTube. Decyzja koncernu najmocniej dotknie więc Facebooka, do którego należy zarówno Facebook, jak i Instagram.

Decyzja Starbucksa zapadła po tym, jak ogólnoświatową rezygnację z reklam we wszystkich mediach społecznościowych ogłosiła Coca-Cola, która wezwała firmy do których należą media społecznościowe do „większej odpowiedzialności”.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook zwolnił pracownika po dyskusji o Black Lives Matter

Wcześniej rezygnację z reklamowania się na Facebooku, Instagramie i na Twitterze do końca 2020 ogłosił dla marki Ben&Jerry’s koncern Unilever. Zawieszanie reklam przez marki jest spowodowane, jak wynika z oficjalnych komunikatów, „nienawistną retoryką oraz wiadomościami podżegającymi do przemocy”. Szczególnie mocno uderzano w Facebooka, który odmawiał oznaczania treści tego typu, podczas gdy Twitter nie bał się uderzać nawet w Donalda Trumpa.

Bojkot reklamodawców, odbywający się pod hasztagiem #StopHateforProfit, wydaje się przynosić efekty. Facebook poinformował w piątek, że zacznie oznaczać potencjalnie krzywdzące lub zwodzące użytkowników posty, które jednak pozostaną w serwisie dla ich „wartości informacyjnej”. Mark Zuckerberg, prezes serwisu, zapowiedział także zakaz reklam zawierających rasistowskie treści lub podżegające do nienawiści z powodu rasy, orientacji seksualnej, tożsamości płciowej, religii czy statusu imigracyjnego.

Bojkotujący chcą od Facebooka działań bardziej zdecydowanych – chcą by identyfikacją mowy nienawiści i dezinformacji zajęli się niezależni audytorzy, a reklamacjami w tym zakresie zajęli się eksperci. Ponad 150 firm, które zawiesiły już reklamy w ramach akcji chce również namówić do szerszego udziału europejskie firmy.

Pierwszą dużą marką, która postanowiła zbojkotować reklamy na Facebooku był The North Face, znany producent odzieży sportowej. Powodem była „szerząca się na platformie mową nienawiści”.

CZYTAJ TAKŻE: Bunt reklamodawców? Facebook może stracić mnóstwo pieniędzy

Facebook jest drugim co do wielkości graczem na amerykańskim rynku reklamy internetowej, za raz po Google. W zeszłym roku zarobił na całym świecie na reklamach 69,7 miliarda dolarów.

Sieć kawiarni postanowiła zrezygnować z płatnych reklam w social mediach, ale nie zamierza zaprzestać umieszczania postów bez płatnej promocji. Biuro prasowe Starbucksa, jak informuje BBC, przekazało również, że zawieszenie reklam nie obejmuje należącego do Google serwisu YouTube. Decyzja koncernu najmocniej dotknie więc Facebooka, do którego należy zarówno Facebook, jak i Instagram.

Decyzja Starbucksa zapadła po tym, jak ogólnoświatową rezygnację z reklam we wszystkich mediach społecznościowych ogłosiła Coca-Cola, która wezwała firmy do których należą media społecznościowe do „większej odpowiedzialności”.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny
Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Globalne Interesy
Chiny nagle zablokowały dostawy podzespołów do Rosji. Zagrożona produkcja rakiet