Plaga fałszywych komentarzy uderzyła giganta e-handlu

Publikacja: 06.09.2020 14:12

Plaga fałszywych komentarzy uderzyła giganta e-handlu

Foto: Bloomberg

Amazon skasował ponad 20 tys. podejrzanych komentarzy. Ale to wciąż mało. O oszustwach na platformie handlowej poinformował „Financial Times”.

Dziennikarze gazety odkryli, że większość komentarzy pozytywnych w brytyjskiej części Amazona to zwykłe oszustwo. Komentarze były zamieszczane w zamian za wynagrodzenie – komentatorzy dostawali albo pieniądze, albo darmowe produkty. Amazon zdecydował się skasować ponad 20 tys. pozytywnych komentarzy.

W wyniku śledztwa okazało się z 10 najaktywniejszych komentatorów aż siedmiu to oszuści, publikujący pozytywne komentarze. Wśród oszustów jest Justin Fryer, osoba, która opublikowała najwięcej pozytywnych komentarzy w brytyjskim Amazonie. Według dochodzenia oceniła on na pięć gwizdek towary o łącznej wartości 15 tys. funtów brytyjskich – od smartfonów do skuterów elektrycznych, a także sprzęt do siłowni. Pozytywne komentarze wysyłał z zadziwiającą regularnością – jeden co cztery godziny. Większość komentarzy dotyczyło produktów produkowanych przez różne chińskie firmy. Większość z nich Fryer odsprzedał na konkurencyjnej platformie – eBay.

CZYTAJ TAKŻE: Rosjanie z Krymu oszukiwali Amazon. Waszyngton ukarał koncern

Oszustwa takie jak to zazwyczaj powstają w mediach społecznościowych lub aplikacjach Typu Telegram – gdzie firmy nawiązują kontakt z potencjalnymi współpracownikami. System jest bardzo prosty. Zamawiający kilka dni po finalizacji zamówienia, nie czekając na towar, wystawia entuzjastyczna recenzję produktu, który zamówił. Po zamieszczeniu komentarza dostaje zwrot kosztów, zapłatę a czasem i darmowy produkt – pisze portal The Verge.

Mimo, iż Amazon ma w regulaminie wpisany zakaz publikowania komentarzy, które są w jakikolwiek sposób sponsorowane przez firmy, to aż 9 z 10 najczęściej zamieszczających komentarze osób najwyraźniej się nimi w ogóle nie przejmowało. Aż 7 osób z tego grona to autorzy większości skasowanych komentarzy.

CZYTAJ TAKŻE: Gigant handlu rzuca wyzwanie Amazonowi. To już wojna cenowa

Amazon odkrył podejrzana aktywność komentatorów w sierpniu tego roku dzięki informacjom od jednego z użytkowników brytyjskiej platformy.

Fałszywe komentarze na Amazonie to prawdziwa plaga od wielu lat. Wielu kupujących kieruje się przy wyborze sprzedawcy czy produktu opiniami innych użytkowników, chcąc uniknąć niesolidnych sprzedawców lub tandetnych produktów. Wprowadzanie w błąd kupujących, poprzez wystawianie entuzjastycznych recenzji, uznawane jest przez Amazona za szczególnie ciężkie „przewinienie”. Jednak według firmy analitycznej Fakespot aż 58 procent produktów wystawionych na amazon.co.uk w maju tego roku miało fałszywe opinie – pozytywne i negatywne. Fałszywe, bo wystawione za opłatą. Według analityków Fakespot to znacznie więcej niż na innych platformach sprzedażowych.

CZYTAJ TAKŻE: Amazon wart już 1,5 bln dolarów. Niewyobrażalna fortuna Jeffa Bezosa

Amazon zapewnia, że sprawdza każdy komentarz przez publikacją, jednak co tydzień jest ich ponad 10 mln, co sprawia, że nie udaje się wyłapać wszystkich oszustw. W specjalnym oświadczeniu koncern zapewnił, że nie uchyla się od ścigania oszustów na drodze prawnej, ale także stosuje inne kary, takie jak: ostrzeżenia, czasowe zawieszenie konta lub permanentne zamkniecie konta i zakaz działalności na platformie.

W wyniku śledztwa okazało się z 10 najaktywniejszych komentatorów aż siedmiu to oszuści, publikujący pozytywne komentarze. Wśród oszustów jest Justin Fryer, osoba, która opublikowała najwięcej pozytywnych komentarzy w brytyjskim Amazonie. Według dochodzenia oceniła on na pięć gwizdek towary o łącznej wartości 15 tys. funtów brytyjskich – od smartfonów do skuterów elektrycznych, a także sprzęt do siłowni. Pozytywne komentarze wysyłał z zadziwiającą regularnością – jeden co cztery godziny. Większość komentarzy dotyczyło produktów produkowanych przez różne chińskie firmy. Większość z nich Fryer odsprzedał na konkurencyjnej platformie – eBay.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Globalne Interesy
Zagadkowa inwestycja Microsoftu w arabską sztuczną inteligencję. Porzucone Chiny
Globalne Interesy
Sprzedaż iPhone'ów runęła i Apple traci pozycję lidera. Jest nowy król smartfonów
Globalne Interesy
Chiny nagle zablokowały dostawy podzespołów do Rosji. Zagrożona produkcja rakiet
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Globalne Interesy
Wkrótce może zabraknąć prądu. Zaskakujący powód