Australijski koncern medialny Seven West Media jest pierwszym dużym koncernem z tego kraju, który zawarł umowę z Google na umieszczanie jego treści w usłudze zwanej News Showcase. Umowa między firmami została podpisana w czasie, gdy w parlamencie Australii toczy się dyskusja nad ustawą, która ma zmusić Google (oraz Facebooka) do płacenia za wiadomości wyświetlane w ich serwisach. Seven West Media odmawia komentarzy na temat umowy, która ma wejść w życie w ciągu 30 dni, jednak nieoficjalne doniesienia cytowane przez „The Guardian” mówią o kwocie 30 milionów dolarów rocznie.

CZYTAJ TAKŻE: Microsoft bije w Google i Facebooka. „Możemy zająć ich miejsce”

News Showcase to nowy element aplikacji Google News, który ma pozwolić Google na uniknięcie płacenia za treści w wyszukiwarce z jednej strony, a z drugiej na płacenie wydawcom za ich treści pojawiające się w usługach Google. Koncern twierdzi, że w ciągu pierwszych 8 dni funkcjonowania usługi w Australii treści wydawców obecnych w Showcase wyświetlono ponad milion razy. W ramach News Showcase funkcjonuje już kilku mniejszych australijskich wydawców.

Australia chce mieć przepisy, które zmuszą Google i Facebooka do płacenia za wyświetlanie treści redakcyjnych w wyszukiwarkach czy facebookowym strumieniu wiadomości. Rząd Australii sugeruje jednak obecnie, że przepisy nowego kodeksu medialnego dawałyby możliwość wyznaczania usługi wyszukiwania jako objętej kodeksem, gdyby Google w przyszłości nie prowadziło uczciwych negocjacji.

Facebook, który zwalcza proponowany kodeks jako „likwidację wszelkiej autonomii” dla mediów społecznościowych, odmawia komentarza w sprawie umowy Google z Seven West Media. Wiadomo jednak, że miał prowadzić rozmowy z przynajmniej jedną firmą medialną dotyczącą jej obecności w Facebook News.

CZYTAJ TAKŻE: Google unikał miliardów podatku. „Skarbonka” na Bermudach

Google tymczasem płaci nie tylko w Australii. We Francji podpisało porozumienie z Alliance dla presse d’information generale (APIG), organizacją zrzeszającą większość francuskich wydawców. Warta 76 mln, jak informuje Reuters, umowa wzburzyła jednak wydawców którzy nie są obecni w APIG. Agence France-Presse (AFP) kontynuuje naciski na ustawowe uregulowanie kwestii obecności treści w wyszukiwarkach i mediach społecznościowych z wykorzystaniem uchwalonych ostatnio przez Unię przepisów o prawach pokrewnych.

Podobnie jak w Australii umowa pomiędzy APIG a Google obejmuje wejście wydawców do News Showcase. Google płacić będzie 22 mln dolarów rocznie przez trzy lata oraz jednorazowo zapłaci 10 mln dolarów za to, że wydawcy nie pozwą go za naruszanie praw autorskich przez najbliższe trzy lata.

Umowę z Google na obecność w Showcase podpisała też agencja Reuters. Reuters jest pierwszą globalną agencją, która zawarła z gigantem wyszukiwarkowym taką umowę.

Autopromocja
Nowość!

Trzy dostępy do treści rp.pl w ramach jednej prenumeraty

ZAMÓW TERAZ