Właściciel Aliexpress zadebiutuje wkrótce w Hongkongu

Chiński gigant handlu internetowego Alibaba, do którego należy m.in. serwis zakupowy AliExpress, zadebiutuje 26 listopada na giełdzie w Hongkongu. Będzie to póki co największy debiut w tym roku, o wartości 13,4 mld dol.

Publikacja: 14.11.2019 13:23

Właściciel Aliexpress zadebiutuje wkrótce w Hongkongu

Foto: Bloomberg

Spółka jest już notowana na giełdzie w Nowym Jorku, gdzie w 2014 r. przeprowadziła IPO o wartości 25 mld dol., do tej pory największe na świecie. Spółka zdecydowała się teraz na giełdowy debiut w centrum finansowym Azji, aby pozyskać finansowanie na rozwój internetowej platformy podróżniczej Fliggy i cyfrowej platformy wideo Youku. Według nieoficjalnych informacji jednym z powodów jest również wojna handlowa Chin z USA, która może negatywnie wpływać na wycenę Alibaby na Wall Street.

CZYTAJ TAKŻE: Największy debiut giełdowy opóźniony przez protesty w Hongkongu

Jak wynika z danych firmy analitycznej Dealogic, debiut Alibaby w Hongkongu będzie największą wtórną ofertą połączoną z debiutem na kolejnej giełdzie na świecie oraz największym debiutem w tym mieście od dziewięciu lat.

Debiut w Hongkongu to bardzo ważny znak dla inwestorów, którzy są zaniepokojeni sytuacją w mieście. Od kilku miesięcy trwają tam protesty, przez które wcześniejsze plany o debiucie Alibaby musiały zostać przełożone. Obecnie spółka jest przekonana, że przezwycięży negatywne nastroje panujące na giełdzie w Hongkongu. Do podjęcia decyzji o IPO przyczyniło się również rosnące prawdopodobieństwo zawarcia umowy handlowej między USA a Chinami.

CZYTAJ TAKŻE: Słaby debiut Ubera. Czy stanie się drugim Amazonem?

Jak wynika z informacji zawartych w prospekcie emisyjnym, serwisy Alibaby mają w sumie 960 mln użytkowników, z których większość to klienci serwisu zakupowego AliExpress. Na koniec 2018 r. z chińskiego serwisu korzystało 5 mln polskich użytkowników.

Będzie to również największy debiut w tym roku. Dotychczasowy lider – Uber przeprowadził w maju IPO o wartości 8,1 mld dol. Alibaba nie będzie jednak długo na pierwszym miejscu w tym zestawieniu. W grudniu planowane jest IPO Saudi Aramco, którego wartość oferty może wynieść około 40 mld dol.

Spółka jest już notowana na giełdzie w Nowym Jorku, gdzie w 2014 r. przeprowadziła IPO o wartości 25 mld dol., do tej pory największe na świecie. Spółka zdecydowała się teraz na giełdowy debiut w centrum finansowym Azji, aby pozyskać finansowanie na rozwój internetowej platformy podróżniczej Fliggy i cyfrowej platformy wideo Youku. Według nieoficjalnych informacji jednym z powodów jest również wojna handlowa Chin z USA, która może negatywnie wpływać na wycenę Alibaby na Wall Street.

Ten artykuł przeczytasz z aktywną subskrypcją rp.pl

Zyskaj dostęp do ekskluzywnych treści najbardziej opiniotwórczego medium w Polsce

Na bieżąco o tym, co ważne w kraju i na świecie. Rzetelne informacje, różne perspektywy, komentarze i opinie. Artykuły z Rzeczpospolitej i wydania magazynowego Plus Minus.

Globalne Interesy
Wielki sukces Muska. Starship poleciał w „najbardziej ambitnym locie testowym w historii”
Globalne Interesy
Cybercab i Robovan. Elon Musk ogłasza rewolucję w transporcie
Globalne Interesy
Słaba sprzedaż iPhone'a 16. Apple wciąż pokłada nadzieję w świętach
Globalne Interesy
Elon Musk przedstawi rewolucyjny pojazd. Cybercab to przyszłość transportu?
Globalne Interesy
Fala fałszywych reklam z gwiazdami. Czy Facebook walczy z oszustami?