Google, Amazon i Facebook zdominowali reklamę. Pomógł Covid-19

Trzej cyfrowi giganci zbierają już ponad połowę wszystkich budżetów reklamowych w USA. Inne firmy szybko tracą.

Publikacja: 22.03.2021 06:55

Google, Amazon i Facebook zdominowali reklamę. Pomógł Covid-19

Foto: Bloomberg

Choć pandemia przełożyła się na spadek konsumpcji, a co za tym idzie okrojenie budżetów marketingowych, to cyfrowi giganci obrastają w tej sytuacji w dodatkowe zyski. Według wstępnej analizy agencji reklamowej GroupM, opublikowanej przez „WSJ”, trzech gigantów  technologicznych Google, Facebook i Amazon po raz pierwszy zebrało w zeszłym roku większość wszystkich wydatków reklamowych w USA.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook jak „cyfrowi gangsterzy”

Choć rynek skurczył się o kilka procent do 232 mld dol., oni tego nie odczuli. Największa część z rynku trafiła oczywiście do Google – 67,2 mld dol. wobec 61,9 mld dol. rok wcześniej. Facebook powiększył swoje wpływy z 29,6 do 35,2 mld dol., a Amazon z 9,9 na 14,6 mld dol.

Jak to możliwe? Wyjaśnienie jest proste: przy odwoływaniu imprez sportowych i ich transmisji firmy przenosiły środki na reklamę cyfrową. Przykładowo koncern jest Mondelez International (marki Milka, Oreo czy San), który przeniósł pieniądze przeznaczone na reklamy telewizyjne podczas koszykówki czy Letnich Igrzysk Olimpijskich na platformy cyfrowe.

Duża część trafiła do Google, które oferowało reklamodawcom dane o tym, czego szukają miłośnicy przekąsek. Z kolei marka Athleisure ponad trzykrotnie zwiększyła swoje wydatki na Facebooku, dostrzegając szansę na sprzedaż spodni dresowych ludziom, którzy utknęli w domu. Producent mebli biurowych Steelcase stworzył zaś cały plan wzrostu sprzedaży bezpośredniej pracownikom i agresywnie reklamował się na Amazon.com.

CZYTAJ TAKŻE: Założyciel Google przenosi majątek do podatkowego raju

Pod tą zmianą kryją się zmiany napędzane przez pandemię, czyli więcej czasu spędzanego przed komputerami, więcej e- handlu, skok w tworzeniu nowych firm i stała poprawa zdolności gigantów technologicznych do wykazania zwrotu z inwestycji w reklamę. Wzrost zakupów i wydatków na platformach Google, Facebook i Amazon powiększa ich już obszerne dane o użytkownikach, dzięki czemu stają się jeszcze bardziej atrakcyjni dla reklamodawców, którzy chcą precyzyjnie kierować swój przekaz.

Choć pandemia przełożyła się na spadek konsumpcji, a co za tym idzie okrojenie budżetów marketingowych, to cyfrowi giganci obrastają w tej sytuacji w dodatkowe zyski. Według wstępnej analizy agencji reklamowej GroupM, opublikowanej przez „WSJ”, trzech gigantów  technologicznych Google, Facebook i Amazon po raz pierwszy zebrało w zeszłym roku większość wszystkich wydatków reklamowych w USA.

CZYTAJ TAKŻE: Facebook jak „cyfrowi gangsterzy”

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Chiny przyspieszają w wyścigu AI. Kto się liczy za Wielkim Murem?
Globalne Interesy
Padł rekord. Jeszcze nigdy tylu ludzi jednocześnie nie było w kosmosie
Globalne Interesy
Sukces „prywatnego spaceru kosmicznego”. Astronauci najdalej od Ziemi od 50 lat
Globalne Interesy
To będzie najdroższy start-up świata. Zainwestują w niego Apple i Nvidia
kosmos
„Prywatny spacer kosmiczny”. Wystartowała historyczna misja