Wartość marki Apple wzrosła od zeszłego roku aż o 55 proc., co pozwoliło jej odzyskać pierwsze miejsce zajmowane przed rokiem przez Amazon.(Apple musiał się wtedy zadowolić 2. miejscem).Wiceliderem jest w tym roku Google, który awansował o jedno miejsce, będąc za to jednym z najszybciej rosnących uczestników rankingu- wartość flagowej marki grupy Alphabet  zwiększyła się od zeszłego roku o 79 proc. do 819,6 mld USD –wynika z opracowywanego przez firmę Kantar rankingu najcenniejszych marek świata BrandZ  za rok 2022.

Jak zwracają uwagę eksperci Kantar, Apple  jest na najlepszej drodze, żeby stać się pierwszą marką, która przekroczy próg biliona dolarów. I chwalą Apple’a za to, że  wyróżnia się unikatowością i nieustannym różnicowaniem swojego portfolio urządzeń, oprogramowania i usług.

Na tegorocznym podium zmieścił się jeszcze Amazon, choć w tym przypadku oznacza to bolesny spadek z pozycji lidera- wartość marki giganta e-handlu i chmury IT wzrosła w ciągu roku tylko o 3 proc., do 705,7 mld dolarów.

Kolejne miejsca zajęły: Microsoft i najwyżej notowana marka spoza USA, chiński Tencent wart 214 ml dolarów.

Najdroższym przedstawicielem tradycyjnego biznesu jest zajmująca w tym roku 6 miejsce (oznacza to awans o trzy pozycje) marka McDonald’s wyceniona teraz na 196,5 mld dolarów, o 27 proc. więcej niż w rankingu BrandZ za 2021 r.

Jak wynika z danych Kantar,  w ciągu ostatniego roku łączna wartość stu najcenniejszych marek świata (Top 100) wzrosła o 23 proc., osiągając poziom 8,7 bilionów USD, co wskazuje na istotną rolę siły marek w nawigowaniu przez wzburzone fale niespokojnej gospodarki światowej.

W roku 2022 swój ranking poprawiło 37 marek, a ponad trzy czwarte wartości całego rankingu wygenerowały firmy amerykańskie.