Media społecznościowe z opłatami. Po ile Facebook, Instagram, X i YouTube?

Najpopularniejsze platformy społecznościowe wprowadzają nowy model dostępu dla użytkowników – całkowicie pozbawiony reklam. Za taką usługę będzie trzeba jednak płacić i to nie mało.

Aktualizacja: 08.11.2023 10:12 Publikacja: 07.11.2023 08:21

Stały abonament za dostęp do serwisów, które dotychczas były darmowe, może oburzać, ale wiele wskazu

Stały abonament za dostęp do serwisów, które dotychczas były darmowe, może oburzać, ale wiele wskazuje na to, że to trend, przed którym nie ma odwrotu

Foto: Adobe Stock

Na tego typu strategię postawił właśnie koncern Meta, który od listopada karze sobie płacić za taką opcję. Dotyczy to zarówno Facebooka, jak i Instagrama. . Użytkownicy tych serwisów w Polsce otrzymują powiadomienia o możliwości wykupienia płatnej subskrypcjiW tę samą stronę biznes chcą rozwijać jednak wszystkie pozostałe liczące się serwisy, jak X (dawny Twitter), YouTube, Spotify, czy TikTok.

Ile kosztuje FB, Instagram czy YouTube?

Internetowi giganci od dawna mieli z tyłu głowy koncepcję, by dostęp do teoretycznie darmowych serwisów (teoretycznie ponieważ użytkownicy płacą swoimi danymi, godząc się m.in. na śledzenie aktywności w sieci i personalizowanie reklam) zamknąć za tzw. paywallem. W realizacji tej biznesowej wizji pomogła polityka Unii Europejskiej, która – w imię ochrony internautów i przestrzegania wspólnotowego rozporządzenia RODO – wymogła na koncernach konieczność udostępnienia aplikacji bez personalizowanych reklam. Meta zgodziła się na tę opcję – użytkownik może więc zaakceptować fakt, że korzysta bezpłatnie z serwisu z reklamami lub wykupić dostęp do FB i Instagrama w formule SNA (skrót od ang. „subskrypcja bez reklam”).

Czytaj więcej

Facebook i Instagram będą płatne od listopada. Znamy ceny

Ile kosztuje zatem Facebook w opcji bez reklam? Jak się okazuje to dość droga usługa – wersja internetowa serwisu (na komputery) to wydatek rzędu 9,99 euro miesięcznie. Za korzystanie z poziomu smartfonów, czy tabletów za takie rozwiązanie trzeba zapłacić 12,99 euro miesięcznie (to wersja na urządzenia z systemem iOS lub Android). Podobnie płatne rozwiązania wdraża X. Nad uruchomieniem takiej opcji pracuje też TikTok (w tym wypadku chodziłoby o 4,99 dol. miesięcznie). Z kolei YouTube od dawna mocno zachęca użytkowników do przechodzenia na wersję premium, co pozwala na uniknięcie reklam, umieszczanych w serwisie coraz bardziej natarczywie i z większą częstotliwością. Teraz jednak zaskoczył ich podwyżkami. W przypadku subskrypcji rodzinnej cena rośnie w Polsce z 35,99 do 46,99 zł, czyli aż o 11 zł miesięcznie. Dla użytkowników pakietu indywidualnego – koszty od 1 listopada skoczyły z 23,99 do 25,99 zł, a pakietu dla studentów wzrosły o 1 zł (do 14,99 zł).

Media społecznościowe z abonamentem

Model subskrypcyjny podbija kolejne biznesy online. Stały abonament za dostęp do serwisów, które dotychczas były darmowe, może oburzać, ale wiele wskazuje na to, że to trend, przed którym nie ma odwrotu – rozwój platform internetowych doszedł do takiego momentu, w którym etap budowy fundamentów w postaci bazy wiernych użytkowników już się zakończył, a przyszedł czas na tzw. monetyzację. Co ciekawe, taki model biznesowy wychodzi już poza internet. Firmy motoryzacyjne w ramach comiesięcznej opłaty proponują odblokowanie dodatkowych możliwości, np. Mercedes zwiększa zdalnie moc silnika. W tej formule działają siłownie czy placówki medyczne, a od niedawna nawet sklepy Żabka (za ok. 60 zł abonamentu klient może dostać 30 kaw miesięcznie).

Czytaj więcej

TikTok, Facebook czy X wkrótce mają być płatne. Ale jest na to sposób

– Ekonomia subskrypcji to obecnie jeden z najszybciej rozwijających się trendów w biznesie – mówi Jolanta Tkaczyk, kierownik Katedry Marketingu Akademii L. Koźmińskiego. – W ostatnich latach wiele firm przeszło na ten model, oferując klientom dostęp do produktów w zamian za stałą opłatę. To zjawisko ma istotne implikacje dla całego rynku i może być kluczowym czynnikiem sukcesu w dzisiejszej gospodarce – dodaje.

Na tego typu strategię postawił właśnie koncern Meta, który od listopada karze sobie płacić za taką opcję. Dotyczy to zarówno Facebooka, jak i Instagrama. . Użytkownicy tych serwisów w Polsce otrzymują powiadomienia o możliwości wykupienia płatnej subskrypcjiW tę samą stronę biznes chcą rozwijać jednak wszystkie pozostałe liczące się serwisy, jak X (dawny Twitter), YouTube, Spotify, czy TikTok.

Ile kosztuje FB, Instagram czy YouTube?

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Globalne Interesy
Spóźniony Apple gra ostro. Podbiera pracowników konkurencji i buduje własną AI
Globalne Interesy
Ustawa antytiktokowa stała się ciałem. Chiński koncern wzywa Amerykanów
Globalne Interesy
Niemiecki robot ma być jak dobry chrześcijanin. Zaskakujące przepisy za Odrą
Globalne Interesy
Mark Zuckerberg rzuca wyzwanie ChatGPT. „Wstrząśnie światem sztucznej inteligencji”
Globalne Interesy
Amerykański koncern zwalnia pracowników. Protestowali przeciw kontraktowi z Izraelem
Materiał Promocyjny
Wsparcie dla beneficjentów dotacji unijnych, w tym środków z KPO