Reklama

Mattel i OpenAI łączą siły: Barbie zasilana sztuczną inteligencją?

Producent kultowej lalki Barbie, firma Mattel, ogłosił przełomową współpracę z OpenAI – twórcą ChatGPT. Celem partnerstwa jest wprowadzenie generatywnej sztucznej inteligencji do zabawek, gier i innych produktów Mattela. To może całkowicie zmienić sposób, w jaki dzieci będą bawić się i uczyć w przyszłości.

Aktualizacja: 15.06.2025 22:08 Publikacja: 14.06.2025 11:03

Lalki Mattela to światowy hit, ale firma może też korzystać z AI przy tworzeniu gier czy filmów

Lalki Mattela to światowy hit, ale firma może też korzystać z AI przy tworzeniu gier czy filmów

Foto: Bloomberg

Partnerstwo z Mattelem otwiera całkiem nowy rozdział działalności firmy OpenAI, która do tej pory podpisywała umowy licencyjne z wydawcami prasowymi i firmami z sektora korporacyjnego, ale nigdy wcześniej z producentem zabawek.

Mattel w 2023 roku wypuścił do kin hit „Barbie”. Obecnie firma pracuje nad kolejnymi filmami opartymi na innych markach należących do koncernu, takich jak Hot Wheels, Polly Pocket, Barney, UNO czy Masters of the Universe, a także nad szeroką ofertą treści animowanych i aktorskich dla telewizji. Mattel rozwija również działalność w sektorze gier cyfrowych – według raportu finansowego za pierwszy kwartał firma planuje wypuścić swoją pierwszą samodzielnie wydaną grę w 2026 roku. 

Jak AI zmieni branżę zabawek i gier?

Szczegóły umowy między Mattelem a Open AI nie zostały ujawnione. Obie firmy zapowiadają, że zaprezentują swój pierwszy „produkt oparty na AI” jeszcze w tym roku, a celem współpracy ma być zwiększenie zaangażowania fanów „w sposób bezpieczny, przemyślany i odpowiedzialny”.

„Jako kluczowy element tej współpracy, Mattel i OpenAI będą kładły nacisk na bezpieczeństwo, prywatność i ochronę danych w produktach i doświadczeniach wprowadzanych na rynek” – poinformowała firma Mattel w oświadczeniu.

Czytaj więcej

Kopany i obrzucany śmieciami. Słynny nowojorski robot policyjny K5 skapitulował
Reklama
Reklama

Josh Silverman, dyrektor ds. franczyz w Mattelu, powiedział w rozmowie z Bloomberg, że efekt współpracy będzie obejmował „zarówno fizyczne produkty, jak i doświadczenia podczas ich użytkowania”. Dodał, że Mattel nie udzieli OpenAI licencji na swoją własność intelektualną w ramach umowy i zachowa pełną kontrolę nad tworzonymi produktami.

W ramach porozumienia pracownicy Mattela otrzymają także dostęp do narzędzi OpenAI, takich jak ChatGPT Enterprise, aby „wspierać rozwój produktów i kreatywne tworzenie koncepcji”.

Czy powstaną lalki napędzane AI?

Media już spekulują, jakie zabawki napędzane AI mogą trafić na półki sklepowe. Współpraca może zaowocować fizycznymi produktami, jak inteligentne lalki czy gry, które będą reagować na głos, rozumieć emocje i uczyć dzieci poprzez rozmowę.

Czytaj więcej

Japończycy znów atakują z Tamagotchi. Kultowy gadżet podbija Europę

Media przypominają, że to kolejna próba amerykańskiego koncernu stworzenia interaktywnej zabawki. Firma wypuściła już na rynek w 2015 roku lalkę „Hello Barbie". Była to pierwsza na świecie lalka zintegrowana z technologią sztucznej inteligencji, która potrafiła prowadzić rozmowy z dziećmi, używając rozpoznawania mowy i ciągłego uczenia się. Wtedy wzbudziła dużo kontrowersji, ponieważ zabawka zapisywała rozmowy z dziećmi. Okrzyknięto ją korporacyjnym podsłuchem w pokoju dziecięcym groźnym dla prywatności nieletnich.

Globalne Interesy
Kontrowersyjna decyzja Trumpa. Amerykańskie chipy popłyną do Chin
Materiał Promocyjny
MLP Group z jedną z największych transakcji najmu w Niemczech
Globalne Interesy
Ubezpieczyciele obawiają się katastrofy. AI wywróci polisy do góry nogami
Globalne Interesy
Rewolucja w Mecie. Właściciel Facebooka drastycznie tnie kluczowy projekt
Globalne Interesy
W 2026 roku wzrosną ceny smartfonów i komputerów. Niespodziewany powód
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Globalne Interesy
„Woke Stasi commissars”. Musk chce likwidacji UE po karze dla serwisu X, wojna na tweety
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama