Szefowa hubu IT P&G w Polsce: Połowa naszego działu IT to kobiety

Zdecydowanie wspieramy kobiety zainteresowane karierą w IT. Wiemy bowiem, że zróżnicowane zespoły, składające się z kobiet i mężczyzn, z osób reprezentujących różne kultury, zainteresowania, wykształcenie, pracują najlepiej – mówi Magdalena Zawadzka-Kiczko, szefowa hubu IT w Warszawie oraz Global Master Data Shared Services Leader w Procter & Gamble.

Publikacja: 22.12.2019 16:20

Szefowa hubu IT P&G w Polsce: Połowa naszego działu IT to kobiety

Foto: mat. pras.

Dlaczego dla takiego koncernu jak P&G innowacje są tak ważne?

W P&G mawiamy, że klient jest naszym szefem. Na co dzień staramy się zrozumieć jego potrzeby i zaoferować produkty, które w najlepszy sposób będą je realizować. Potrzeby konsumentów zmieniają się nieustannie, dlatego też innowacje są w centrum naszego działania.

Jak wygląda ekosystem firmy pozwalający na szybkie wprowadzanie innowacji?

Innowacje mogą powstawać w każdym zakątku naszej firmy. Za wiele z nich odpowiadają ośrodki R&D, inne tworzą centra takie jak warszawski hub IT, w którym zespoły ekspertów, często reprezentujące różne funkcje w firmie, samodzielnie, lub we współpracy z ekspertami z zewnątrz, tworzą nowe rozwiązania. Wiele z tych rozwiązań jest następnie wdrażanych na szeroką skalę, często globalnie. Warszawa jest dla koncernu jednym z najważniejszych miejsc, jeśli chodzi o tworzenie innowacyjnych rozwiązań z wielu obszarów IT.

Jednym z przykładów takich innowacji jest dodanie istniejącej szczoteczki do zębów Oral B technologii Bluetooth i odpowiedniej aplikacji. W momencie szczotkowania aplikacja pokazuje miejsca do szczotkowania i siłę nacisku. Pozwala upewnić się, że szczotkujemy zęby przez odpowiedni długi czas, rozkładając go odpowiednio pomiędzy wszystkie żeby, że siła nacisku szczoteczki nie jest ani za dużą, ani za mała. Dzięki temu czyścimy lepiej i lepiej tez dbamy o ich zdrowie. A to, co mnie szczególnie cieszy, to fakt, że ta aplikacja była współtworzona przez naszych ekspertów w Warszawie.

Czy współpracujecie ze startupami?

Każda innowacja to nowe wyzwanie. Tworząc je i wdrażając współpracujemy często ze startupami, bo przynoszą one unikalną wiedzę na temat nowych technologii. Mają nieszablonowe pomysły. Natomiast to, co my dodajemy, to np. rozumienie klientów na całym świecie i naszą globalną skalę. Współpracujemy z różnymi projektami – z akceleratorem Startup Spark, czy z projektami ABSL Startup Challenge. Szukamy najróżniejszych partnerów, którzy są z nami w stanie podejść do konkretnego wyzwania biznesowego.

współpracujemy ze startupami, bo przynoszą unikalną wiedzę na temat nowych technologii. Mają nieszablonowe pomysły. Natomiast to, co my dodajemy, to np. rozumienie klientów na całym świecie i naszą globalną skalę

Ze startupami pracują zespoły wielofunkcyjne, bo pomysł na nowe rozwiązanie może powstać w dowolnym miejscu w firmie. Potem szukamy startupu, którym mógłby z nami pracować nad rozwiązaniem. Mamy więc startup, ludzi z naszego hubu IT i osobę, która przyszła z jakimś pomysłem biznesowym. Potem wspólnie pracują nad rozwiązaniem.

W jakich dziedzinach jest miejsce na największą liczbę innowacji?

Nie ma jednej dziedziny. To konsument pokazuje nam, gdzie podąża i jakie ma potrzeby. Gdzie ta innowacja jest potrzebna. W tym zakresie pracuje u nas 10 tys. osób, z których znaczna część ma doktoraty. Dysponujemy ok. 50 tys. patentów. Rocznie inwestujemy w innowacje około 2 mld dol.

Na czym polega działalność warszawskiego IT Hubu?

Wszystko zaczęło się w 1996 roku, kiedy firma, dostrzegając potencjał specjalistów IT w Polsce, postanowiła ulokować tu pierwszą, wtedy jeszcze ich niewielką grupę, która pracowała nad rozwiązaniami związanymi z raportowaniem naszych wysyłek do klientów. Od tego czasu liczba ekspertów IT wzrosła do 300. Zajmują się najróżniejszymi rozwiązaniami dostarczanymi globalnie dla firmy. Nie są to rozwiązania tworzone na potrzeby tylko biznesu polskiego.

Jakie możliwości rozwoju w IT mają kobiety?

Zdecydowanie wspieramy kobiety zainteresowane karierą w IT. Wiemy bowiem, że zróżnicowane zespoły, składające się z kobiet i mężczyzn, z osób reprezentujących różne kultury, zainteresowania, wykształcenie, pracują najlepiej. Dlatego dążymy do tego, by kobiety i mężczyźni byli równo reprezentowani we wszystkich miejscach w firmie, na wszystkich poziomach. W 2007 roku byłam pierwszą kobietą, która dołączyła do zarządu oddziału IT w warszawskim P&G. Dzisiaj, mogę , się pochwalić, że w naszym dużym, 300-osobowym zespole blisko połowę stanowią kobiety. Co ciekawe, na studiach technicznych kobiety zwykle stanowią tylko 10 proc., a potem duża ich część nie podejmuje pracy w zawodzie.

Dlaczego tak się dzieje?

Nie widzą siebie w tej dziedzinie, nie mają wzorców, które mogłyby naśladować. Dlatego wychodzimy do kobiet ze stwierdzeniem: zobacz, możesz odnieść sukces w branży technologicznej, w świecie IT postrzeganym jako mało kobiecy. Oczywiście mamy trochę wzorców kobiet lekarzy, czy kobiet nauczycielek, ale mało jest takich wzorców w branżach technologicznych. A my chcemy równowagi miedzy kobietami i mężczyznami. Ponadto, tworzymy w firmie systemy i promujemy kulturę pracy, która będzie pomagała rozwijać kariery zawodowe zarówno kobietom, jak i mężczyznom. Oferujemy możliwość pracy z domu, mamy elastyczne godziny pracy, także ze względu na globalny charakter firmy i zespoły w różnych częściach świata, z którymi musimy się komunikować o różnych porach.

Najważniejsze, że jesteśmy rozliczani za rezultaty, a nie za godzin spędzonych w pracy. Sama mam trójkę dzieci i ułatwia mi to zarządzanie życiem prywatnym i zawodowym. Warto wspomnieć o 8-tygodnowym urlopie tacierzyńskim, który wprowadziliśmy już prawie rok temu. Do ogólnie dostępnych 2 tygodni, młodzi ojcowie w naszej firmie mają możliwość skorzystania z dodatkowych 6 tygodni pełnopłatnego urlopu. To rozwiązanie cieszy się dużą popularnością. To także wspieranie pań, którym łatwiej będzie wrócić do pracy, gdy wiedzą, że ich maluszek przebywa z tatą.

Materiał powstał we współpracy z Procter & Gamble

IT

Dlaczego dla takiego koncernu jak P&G innowacje są tak ważne?

W P&G mawiamy, że klient jest naszym szefem. Na co dzień staramy się zrozumieć jego potrzeby i zaoferować produkty, które w najlepszy sposób będą je realizować. Potrzeby konsumentów zmieniają się nieustannie, dlatego też innowacje są w centrum naszego działania.

Pozostało 94% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Nowi królowie IT. Już nie programiści czy developerzy zarabiają najwięcej
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
IT
Szybki wzrost długów w firmach IT. Topią je... klienci
IT
Koniec eldorado w polskim IT. Niższe płace i zwolnienia pracowników
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
IT
Polska ruszyła w technologiczną pogoń za europejskimi liderami. Wielki potencjał IT