UPC z wielką chmurą od Google. Hybrydowa przyszłość

Adobe Stock

Accenture wdrożyło w UPC platformę Anthos Google Cloud. To pierwsze w Polsce i Europie Środkowej wprowadzenie tego rozwiązania chmurowego amerykańskiej firmy.

Nawet sto wdrożeń chmury hybrydowej Anthos, o łącznej wartości przekraczającej 50 mln zł, może zostać przeprowadzonych w najbliższych trzech latach w Polsce i regionie Europy Środkowo-Wschodniej – prognozuje Accenture.

Chmura hybrydowa to swego rodzaju pomost – połączenie infrastruktury lokalnej, czyli chmury prywatnej z publiczną. Obecnie 94 proc. firm na świecie korzysta z chmury. W tym 59 proc. z rozwiązań hybrydowych. W Polsce ten odsetek jest na razie niższy (29 proc). Wprowadzona przez Google platforma usług chmurowych Anthos to narzędzie umożliwiające jednoczesne uruchamianie i rozwijanie aplikacji lokalnie oraz bezpośrednio w chmurze.

W ostatnich dniach ogłoszono pierwsze wdrożenie Anthos Google Cloud w Polsce. Pionierem jest firma UPC, która przy wsparciu Accenture wdrożyła chmurę hybrydową Google Anthos.

– Stawiamy na transformację cyfrową, żeby móc wprowadzać innowacyjne usługi. By to osiągnąć, potrzebujemy rozwiązań, które pozwalają szybko i zwinnie tworzyć, testować, aktualizować aplikacje i nimi zarządzać. Takim rozwiązaniem jest Anthos, który podnosi efektywność oraz produktywność pracy zespołów IT, deweloperów i administratorów, minimalizując przy tym koszty i potrzebę ręcznej koordynacji – podkreśla Monika Nowak-Toporowicz, członek zarządu ds. technologii i innowacji w UPC w Polsce i na Słowacji.

Platforma została wdrożona przez Accenture przy współpracy z Google Cloud i zespołem UPC.

– Dzięki świetnej współpracy naszych zespołów wdrożenie platformy dla UPC udało się zrealizować w bardzo krótkim czasie (sześciu tygodni). Objęło ono kwestie techniczne, konteneryzację aplikacji i jej uruchomienie w środowisku produkcyjnym, a to wszystko udało się zrealizować pomimo utrudnionych warunków wywołanych przez pandemię – podkreśla Mariusz Chudy, dyrektor zarządzający, Intelligent Cloud & Infrastructure, Accenture.

Coraz więcej firm decyduje się na chmurę hybrydową będącą pomostem pomiędzy chmurą prywatną i publiczną
Shutterstock

Pierwszym rozwiązaniem biznesowym, które będzie wykorzystywać platformę Anthos, ma być nowy, cyfrowy system samoobsługowy dla klientów UPC. Wykorzystuje on nowoczesne technologie takie jak PWA (ang. progressive web application), architekturę opierającą się na mikroserwisach czy podejście typu headless. W systemach typu self-care skalowalność jest bardzo istotnym parametrem, ponadto kontenery osadzone na platformie Anthos wspierają szybkie, automatyczne testowanie i wdrażanie zmian.

Szybciej i taniej

Wdrożenie Anthosa, według firmy analitycznej Forrester, pozwala firmom skrócić czas wprowadzania na rynek nowych rozwiązań nawet trzynastokrotnie. Rozwiązanie przynosi też wymierne, milionowe oszczędności. Z szacunków Forrestera wynika, że rok po wdrożeniu duże przedsiębiorstwa mogą zaoszczędzić kwotę 2,6–11,6 mln dolarów. Po dwóch latach wartość ta rośnie do 5,8–17 mln dolarów, a po trzech jest już w przedziale 15,3–42,8 mln dolarów. Oszczędności te są możliwe dzięki szybszemu tworzeniu, testowaniu i wdrażaniu aplikacji, ujednoliconemu tworzeniu polityki i zarządzaniu nią oraz dzięki zautomatyzowanym operacjom na platformach – wymieniają eksperci. Z ich założeń wynika, że wcześniej deweloperzy spędzali aż 65 proc. swojego czasu na działaniach „niekodujących”. Anthos może znacząco zmniejszyć tę nieefektywność, skracając czas przeznaczany na takie czynności do 50 proc.

Szacuje się też, że przed wdrożeniem Anthosa inżynierowie i programiści zajmujący się bezpieczeństwem spędzali średnio około 25 proc. swojego czasu na wdrażaniu zasad bezpieczeństwa. Nowa platforma umożliwi znaczące skrócenie tego czasu: według różnych założeń do 10 proc. lub nawet do zaledwie 1 proc. Produktywni programiści i wydajni operatorzy mogą lepiej spożytkować swój czas. Dzięki temu mogą częściej modyfikować i aktualizować aplikacje, a także dodawać nowe funkcje, poprawiając tym samym jakość usług świadczonych przez ich firmę.

Cyfryzacja i inwestycje

Nowa platforma od Google z powodzeniem znajdzie zastosowanie w takich branżach jak bankowość, ubezpieczenia, energetyka, telekomunikacja, handel detaliczny, produkcja czy sektor paliwowy. Generalnie jej adresatem są wszystkie te przedsiębiorstwa, które chcą zmodernizować swój biznes, wpisując się w scenariusz transformacji cyfrowej. Firmy, które zlekceważą te trendy, pogorszą swoją pozycję konkurencyjną. Mogą nawet wypaść z rynku.

– Obecnie firmy muszą budować i modernizować aplikacje szybciej i wydajniej niż kiedykolwiek wcześniej. Utrzymanie niezawodności i bezpieczeństwa platformy chmurowej jest absolutnie niezbędne – komentuje Magdalena Dziewguć, dyrektor rozwoju biznesu Google Cloud w Europie Środkowo-Wschodniej. Strony podkreślają, że Anthos jest zbudowany przy użyciu komponentów open source, co ma niebagatelne znaczenie. Zwracają też uwagę na bezpieczeństwo danych. Zaznaczają, że platformy hybrydowe pozwalają na spójne i bezpieczne zarządzanie zbiorem różnych technologii wykorzystywanych w przedsiębiorstwie.

Przedstawiciele Google, UPC i Accenture obalają mity, jakoby dane w chmurze były mniej bezpieczne od tych zapisanych na własnych serwerach przedsiębiorstw.

– Do wyobraźni przemawiać powinny chociażby dane o środkach finansowych, jakie inwestują globalni dostawcy chmury publicznej tzw. MAGs (Microsoft, AWS, Google) w swoją infrastrukturę i jej zabezpieczenie. Miesięcznie jest to średnio około 2 miliardów dolarów CAPEX-u. Tak wysokiego poziomu inwestycji w IT nie osiągają nawet największe firmy w Polsce. Dlatego najnowsze i najlepiej zabezpieczone technologicznie centra danych należą właśnie do globalnych dostawców chmury takich jak Google – podsumowuje Mariusz Chudy.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Przełom dla cukrzyków. Smartwatche skończą z nakłuwaniem palca

Samsung pracuje nas smartwatchem dla cukrzyków. Ma mieć wbudowany glukometr. Koniec z nakłuwaniem palca ...

Polacy nieufni wobec finansowych startupów

Dyrektywa PSD2 miała otworzyć młodym, innowacyjnym firmom dostęp do rynku. Problem w tym, że ...

Allegro walczy z oszustami działającymi „na koronawirusa”

Serwis podobnie jak Amazon blokuje oferty, na których sprzedawcy znacznie zawyżają ceny np. masek ...

Netfliksowi przybywa rywali. Teraz uderzy HBO

Pozycja Netflixa jako lidera na rynku platform streamingowych może zostać zachwiana przez nowe dziecko ...

Youtube oznaczał filmy z Notre Dame jako teorie spiskowe

Wkrótce po tym, jak największe stacje telewizyjne uruchomiły na Youtube swoje transmisje z Paryża, ...