Zdalna praca zostanie z nami na dłużej. Jak radzą sobie polskie firmy?

Zdecydowana większość pracodawców zapowiedziała wprowadzenie zdalnej pracy na większą skalę
Olena Yakobchuk - shutterstock

Wraz z odmrażaniem kolejnych sektorów pracodawcy powoli wycofują się z masowej pracy z domu. Ale i tak pozostanie z nami w większym wymiarze.

Tylko 11 proc. pracujących teraz z domu Polaków zadeklarowało w najnowszym badaniu portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl, że po zniesieniu ograniczeń związanych z pandemią nie chcieliby już pracować zdalnie. Pozostali – czyli prawie dziewięciu na dziesięciu – nie zamierzają z tego rezygnować, chociaż najczęściej wybraliby model mieszany, z przewagą pracy w biurze. Liczą się także ze zmianą podejścia pracodawców do home office, czyli domowego biura.

CZYTAJ TAKŻE: Firmy przenoszą się do domów. Ma to swoje zalety

Większość z niemal 1,9 tys. ankietowanych przewiduje, że pandemia koronawirusa spowoduje szybki wzrost znaczenia zdalnej pracy w firmach, które teraz mają okazję przekonać się o oszczędnościach związanych z takim trybem działania. Według siedmiu na dziesięciu użytkowników Pracuj.pl pracodawcy będą teraz mocniej inwestować w narzędzia ułatwiające zdalne wykonywanie obowiązków, zaś umiejętność efektywnej pracy zdalnej stanie się w przyszłości jeszcze ważniejszym atutem pracownika niż obecnie.

Era zdalnych zespołów

Agnieszka Pietrasik, dyrektor w firmie rekrutacyjnej Hays Poland, przypomina, że pod koniec 2019 r. dostęp do tego rozwiązania deklarowało 40 proc. pracowników. – W wielu przypadkach ograniczony dostęp do pracy zdalnej wynikał z niskiego zaufania menedżerów do swoich zespołów. Pojawiały się wątpliwości, czy pracownicy w domu będą realizować swoje obowiązki z zaangażowaniem obserwowanym w biurze, a co za tym idzie, czy praca zdalna nie wpłynie negatywnie na produktywność – wyjaśnia Pietrasik. Jak dodaje, wskutek takiego podejścia wiele firm nie tworzyło poradników, które pomogłyby pracownikom i menedżerom odnaleźć się w realiach pracy zdalnej.

Jednak od połowy marca tego roku wiele się zmieniło. Tę zmianę widać w najnowszym badaniu Hays Poland, w którym większość pracodawców zapowiedziała wprowadzenie zdalnej pracy na większą skalę (jej udziału nie zamierza zwiększyć jedynie 28 proc. firm). Dodatkowo 55 proc. badanych pracodawców deklaruje większą otwartość na zatrudnianie pracowników zdalnych. – A to spowoduje powstawanie rozproszonych zespołów – zaznacza ekspertka Hays Poland.

Zmianę rynkowego trendu potwierdzają ostatnie informacje ze znanych spółek technologicznych; szefowie Google’a i Facebooka zapowiedzieli, że chociaż od czerwca będą stopniowo wznawiać pracę w biurach, to do końca roku wszyscy chętni mogą pozostać w domu. I nadal korzystać z bonusu na home office.

Zostańcie w domu

Facebook oferuje zdalnym pracownikom tysiąc dolarów miesięcznie na pokrycie dodatkowych kosztów. Tyle samo wypłaca Twitter, który poszedł jeszcze dalej w akceptacji zdalnej pracy. Prezes firmy Jack Dorsey w e-mailu rozesłanym przed kilkoma dniami do pracowników zapowiedział, że jeśli mają ku temu chęci i możliwości, to mogą już na stałe pracować z domu.

CZYTAJ TAKŻE: Praca zdalna zaskakująco wydajna. Najnowsze badania

Dyrektor HR Twittera Jennifer Christie jeszcze w kwietniu zaznaczała w jednym z wywiadów, że pandemia na trwałe może zmienić zasady pracy w spółce. – Ludzie, którzy wcześniej z dużą rezerwą podchodzili do zdalnej pracy, teraz przekonali się, że świetnie sobie radzą, pracując z domu. Swoje nastawienie zmienili też menedżerowie, którzy wcześniej nie wierzyli, że można zarządzać zdalnymi zespołami – wyjaśniała.

Jak radzą sobie ze zdalną pracą polskie firmy?

OPINIE

Joanna Czarnecka,

dyrektor pionu zarządzania personelem w PKO Banku Polskim

Pracownicy banku sprawnie zaadaptowali się do nowych warunków związanych z trybem pracy, w tym pracy zdalnej. Centrala banku funkcjonuje tak w 90 proc., a w ramach home office częściowo pracują również doradcy obsługujący klientów. Dzięki wsparciu zespołów IT mogliśmy zapewnić pracownikom niezbędne narzędzia, m.in. Chat Room, Video Room oraz procesy zarządzania przepływem dokumentów i zadań. Na wewnętrznym portalu każdy może znaleźć instrukcje dotyczące poszczególnych rozwiązań umożliwiających lub ułatwiających pracę zdalną, zestawy dobrych praktyk i wskazówek dotyczących organizacji pracy własnej i zespołu w tych nowych okolicznościach. Dodatkowo nasi pracownicy mają również możliwość skorzystania z indywidualnych konsultacji telefonicznych. Proponujemy także zdalne działania rozwojowe, takie jak szkolenia czy webinaria dotyczące zarządzania zespołem na odległość, samoorganizacji, sposobów komunikacji czy lektoraty. Bank dostosowuje również model opieki medycznej dla pracowników. W ramach opieki medycznej oferowanej przez Lux Med pracownicy mają stały dostęp do porad telemedycznych oraz konsultacji online z lekarzem.

Edyta Gałaszewska-Bogusz
dyrektor zarządzająca Accenture Operations w Polsce

Już po tygodniu od ogłoszenia zaleceń pracy z domu, w sposób bezpieczny, zgodny z wymogami naszych klientów i standardami Accenture, przenieśliśmy większość serwisów oraz ponad 6000 pracowników Accenture Polska do pracy wirtualnej. Stworzenie właściwych warunków technologicznych to punkt wyjściowy, ale tak samo ważne jest wsparcie zdrowia i komfortu pracowników. Kluczową rolę odegrał nasz program Truly Human, który oferuje praktyczne rozwiązania w czterech obszarach dobrostanu: dla ciała, umysłu, serca i duszy. Na czas odosobnienia przygotowaliśmy i dostosowaliśmy działania wspierające wszystkie te części. Nasi pracownicy spotykają się też na wirtualnych sesjach z trenerami personalnymi lub na zajęciach z jogi czy zumby. Zaprosiliśmy ich również do udziału w wyzwaniu #BeActiveTogether. Poprzez aplikację mobilną dzielimy się aktywnościami sportowymi, pomysłami na smaczne i zdrowe dania oraz historiami i zdjęciami z podróży. Planujemy też wydać książkę kucharską Accenture i dziennik z kwarantanny. Wszyscy pracownicy Accenture na świecie mają także bezpłatny dostęp do aplikacji Headspace, która wspiera medytację, sen i uczy koncentracji.

 

Agnieszka Pocztowska

dyrektor generalna Shell Business Operations
Kraków (Shell Polska)

Biura Shella w Polsce od 16 marca przeniosły się w większości do modelu pracy zdalnej. Nasze procesy biznesowe funkcjonują płynnie i bez zakłóceń. Pomogły w tym doświadczenia wynikające z międzynarodowego charakteru działalności, w tym realizacji globalnych projektów. Narzędzia pracy zdalnej były w Shellu stosowane od lat, a oprogramowanie i systemy już przed pandemią były do niej dostosowane. Wiedzieliśmy też, że długotrwała praca z domu po jakimś czasie może mieć negatywny wpływ na zdrowie psychiczne. Dlatego rozszerzyliśmy programy Shella wspierające zdrowie psychiczne i radzenie sobie ze stresem. Przeprowadzamy warsztaty online dla liderów z zakresu efektywnego przywództwa w wirtualnych zespołach oraz wspierania pracowników w zarządzaniu emocjami. Ponadto swoją praktyką dzielą się doświadczeni liderzy Shella, którzy mają szerokie doświadczenia w pracy w wirtualnych zespołach. Nasi pracownicy mają możliwość uczestnictwa w webinariach dotyczących radzenia sobie ze stresem i niepokojem. Na ich rzecz działa także program indywidualnego wsparcia (Employee Assistance Program), w ramach którego psycholodzy
i coachowie wspierają zespół w trudnych sytuacjach życiowych.

 

Iwona Szmitkowska
prezes Work Service

Do przejścia na system pracy zdalnej przygotowywaliśmy się już od połowy lutego. Objął on 80 proc. pracowników biurowych. Pozostali pracują najczęściej w systemie mieszanym – dyżurują w biurze lub oddziale naprzemiennie z pracą zdalną. Zmiana została wdrożona sprawnie. Nie bez znaczenia był fakt, że mobilność zawsze była ważnym elementem ekosystemu Work Service. Nasz system informatyczny był już dostosowany do potrzeb użytkowników pracujących z dowolnego miejsca świata – wykorzystywana przez nas platforma umożliwia kontakty audio i wideo dowolnych grup pracowników, zapewnia miejsce na wspólne przetwarzanie plików z danymi. W nowych warunkach bardzo przydatny okazał się nasz Plan Ciągłości Działania, który zabezpiecza utrzymanie ciągłości procesów biznesowych. W sprawnym przestawieniu się na pracę zdalną pomogły również szybkie szkolenia dotyczące platformy komunikacyjnej i zdalnego środowiska pracy. Menedżerowie mogli też liczyć na wsparcie w zakresie zarządzania zespołem w trybie pracy zdalnej. Dodatkowo otworzyły się możliwości intensyfikacji szkoleń zdalnych na potrzeby operacyjne. Webinaria i szkolenia online przeżywają duży wzrost zainteresowania także u nas.

 

Marcin Urbańczyk
General Manager OLX Group Poland

Jesteśmy częścią globalnej firmy technologicznej, dla której praca na odległość nie jest nowością. Już przed pandemią koronawirusa mieliśmy elastyczne podejście do zdalnej formy realizowania zadań i często z niej korzystaliśmy. Pomimo to operacja dotycząca przeniesienia na home office zespołu liczącego w Polsce ponad 500 osób była wyzwaniem. W Grupie OLX z domu pracują dzisiaj wszyscy, w tym zespół IT, zespoły handlowe i sprzedażowe. Zanim podjęliśmy tę decyzję, przeprowadziliśmy próbę generalną polegającą na sprawdzeniu, czy każdy może pracować z domu, czy ma w pełni sprawny służbowy sprzęt. Osoby, które miały problemy z domowym internetem, otrzymały wsparcie techniczne. Na prośbę pracowników z biura wypożyczamy im do domu oświetlenie czy ergonomiczne meble. Tryb pracy zdalnej działa, czego dowodem mogą być zarówno ponad 500-osobowe wirtualne spotkania, jak i integracje w trybie online organizowane
w mniejszych zespołach po godzinach pracy. Każdy z menedżerów jest w stałym kontakcie ze swoimi zespołami, dba o to, by były one poinformowane o bieżącej sytuacji firmy i o planach na najbliższą przyszłość.

 

Gabriela Żukowicz

wiceprezes zarządu Asseco Poland

W Asseco Poland pracuje ponad 2,7 tys. osób. W ciągu kilku dni od ogłoszenia decyzji o wprowadzeniu stanu epidemicznego przenieśliśmy większość z nich w tryb pracy zdalnej. Aktualnie około 95 proc. pracowników Asseco pracuje na tzw. home office. Wszyscy mają do dyspozycji sprzęt komputerowy oraz możliwość zdalnego łączenia z systemami teleinformatycznymi firmy za pośrednictwem bezpiecznych rozwiązań. Korzystamy z różnych narzędzi i aplikacji wspomagających komunikację i pracę zespołową, w tym z narzędzi do przeprowadzenia video call czy chatów grupowych. Korzystamy również z zadaniowych systemów zarządzania, w których odnotowujemy czasochłonność na projektach i zadaniach. Co do zasady przenieśliśmy do modelu pracy zdalnej systemy nadzoru, które funkcjonowały w modelu pracy biurowej. W trybie zdalnym realizujemy również szkolenia, korzystając z webinariów i innych form spotkań online. Narzędziem, które znacznie ułatwia pracę kadry menedżerskiej w tym trudnym czasie, jest podpis elektroniczny, dzięki czemu nie jest konieczny przyjazd do biura, by podpisać dokumenty.

notowała Anita Błaszczak

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Co oglądamy, słuchamy i czytamy w trakcie pandemii? Najnowsze dane

Empik, który za pośrednictwem aplikacji Empik Go umożliwia stały dostęp do wirtualnych książek, zbadał ...

Polskie mobilne ktg dla kobiet w ciąży trafi za granicę

Rodzimy startup rusza z testami innowacyjnego rozwiązania dla kobiet w ciąży. Do wybranych placówek ...

Nie chwal się w sieci. Wróg nie śpi

Nieprzemyślane zamieszczanie zdjęć i postów w mediach społecznościowych może być kosztowne. Ktoś może to ...

Maszyna wykrywająca korupcję okazała się zbyt skuteczna

Chiński system oparty o sztuczną inteligencję łapie skorumpowanych urzędników. Wzbudził jednak silne protesty administracji ...

Już czas, by człowiek zyskał ogon

Naukowcy z Keio University w Tokio stworzyli robotyczny ogon inspirowany biomechaniką, który ma na ...

Bartłomiej Drozd: Czeka nas wysyp cyberoszustw

Dziś chronimy się przed wirusem i nie zwracamy uwagi na bezpieczeństwo w sieci. To ...