Iwona Szmitkowska
prezes Work Service
Do przejścia na system pracy zdalnej przygotowywaliśmy się już od połowy lutego. Objął on 80 proc. pracowników biurowych. Pozostali pracują najczęściej w systemie mieszanym – dyżurują w biurze lub oddziale naprzemiennie z pracą zdalną. Zmiana została wdrożona sprawnie. Nie bez znaczenia był fakt, że mobilność zawsze była ważnym elementem ekosystemu Work Service. Nasz system informatyczny był już dostosowany do potrzeb użytkowników pracujących z dowolnego miejsca świata – wykorzystywana przez nas platforma umożliwia kontakty audio i wideo dowolnych grup pracowników, zapewnia miejsce na wspólne przetwarzanie plików z danymi. W nowych warunkach bardzo przydatny okazał się nasz Plan Ciągłości Działania, który zabezpiecza utrzymanie ciągłości procesów biznesowych. W sprawnym przestawieniu się na pracę zdalną pomogły również szybkie szkolenia dotyczące platformy komunikacyjnej i zdalnego środowiska pracy. Menedżerowie mogli też liczyć na wsparcie w zakresie zarządzania zespołem w trybie pracy zdalnej. Dodatkowo otworzyły się możliwości intensyfikacji szkoleń zdalnych na potrzeby operacyjne. Webinaria i szkolenia online przeżywają duży wzrost zainteresowania także u nas.
Marcin Urbańczyk
General Manager OLX Group Poland
Jesteśmy częścią globalnej firmy technologicznej, dla której praca na odległość nie jest nowością. Już przed pandemią koronawirusa mieliśmy elastyczne podejście do zdalnej formy realizowania zadań i często z niej korzystaliśmy. Pomimo to operacja dotycząca przeniesienia na home office zespołu liczącego w Polsce ponad 500 osób była wyzwaniem. W Grupie OLX z domu pracują dzisiaj wszyscy, w tym zespół IT, zespoły handlowe i sprzedażowe. Zanim podjęliśmy tę decyzję, przeprowadziliśmy próbę generalną polegającą na sprawdzeniu, czy każdy może pracować z domu, czy ma w pełni sprawny służbowy sprzęt. Osoby, które miały problemy z domowym internetem, otrzymały wsparcie techniczne. Na prośbę pracowników z biura wypożyczamy im do domu oświetlenie czy ergonomiczne meble. Tryb pracy zdalnej działa, czego dowodem mogą być zarówno ponad 500-osobowe wirtualne spotkania, jak i integracje w trybie online organizowane
w mniejszych zespołach po godzinach pracy. Każdy z menedżerów jest w stałym kontakcie ze swoimi zespołami, dba o to, by były one poinformowane o bieżącej sytuacji firmy i o planach na najbliższą przyszłość.
Gabriela Żukowicz
wiceprezes zarządu Asseco Poland
W Asseco Poland pracuje ponad 2,7 tys. osób. W ciągu kilku dni od ogłoszenia decyzji o wprowadzeniu stanu epidemicznego przenieśliśmy większość z nich w tryb pracy zdalnej. Aktualnie około 95 proc. pracowników Asseco pracuje na tzw. home office. Wszyscy mają do dyspozycji sprzęt komputerowy oraz możliwość zdalnego łączenia z systemami teleinformatycznymi firmy za pośrednictwem bezpiecznych rozwiązań. Korzystamy z różnych narzędzi i aplikacji wspomagających komunikację i pracę zespołową, w tym z narzędzi do przeprowadzenia video call czy chatów grupowych. Korzystamy również z zadaniowych systemów zarządzania, w których odnotowujemy czasochłonność na projektach i zadaniach. Co do zasady przenieśliśmy do modelu pracy zdalnej systemy nadzoru, które funkcjonowały w modelu pracy biurowej. W trybie zdalnym realizujemy również szkolenia, korzystając z webinariów i innych form spotkań online. Narzędziem, które znacznie ułatwia pracę kadry menedżerskiej w tym trudnym czasie, jest podpis elektroniczny, dzięki czemu nie jest konieczny przyjazd do biura, by podpisać dokumenty.
notowała Anita Błaszczak