W Polsce mamy coraz więcej azjatyckich, w tym chińskich korporacji. Czym różni się praca w takiej firmie od polskiej czy amerykańskiej?
Azja jest bardzo rozległym kontynentem, zalicza się do niej zarówno kraje bliskowschodnie, jak i wyspiarską Japonię. To prawdziwy tygiel kulturowy, językowy i religijny. Uwarunkowania kulturowe mieszkańców Azji budują w nich poczucie lojalności i odpowiedzialności za innych, które to cechy wpisane są w azjatycki etos pracy. Takim zasadom staramy się też hołdować u nas w firmie. Chińska kultura jest w pewien sposób odmienna od naszej i możliwość obcowania z nią traktujemy jako plus naszej pracy. Praca z osobami z odmiennego kręgu kulturowego często pozwala uzyskać od nich inne spojrzenie i pomaga rozwiązywać problemy czy wypracowywać rozwiązania. Nie staramy się za wszelką cenę naśladować Zachodu, ale też moim zdaniem wszystkie światowe organizacje i globalne firmy mają wspólne cechy i podobieństwa. W Huawei stawiamy na rzetelną pracę, tworzenie wartości dodanej dla naszych klientów, partnerów i współpracowników oraz wytrwałość w podążaniu do stawianych sobie celów. Doceniamy i dbamy o naszych pracowników, co ma odzwierciedlenie w licznych nagrodach której otrzymuje Huawei Polska – jak ostatnio przyznany tytuł Top Employer nadawany przez globalną organizację Top Employer Institute.
Jest sporo mitów na ten temat, np. praca 24h/h i jedzenie przy biurku, bo nie ma czasu wyjść, szef ciągle krzyczy…
Faktycznie są to mity. Jak w każdej firmie ważna jest dobra organizacja swojego czasu pracy. Chińczycy są pracowici, ale w zdrowy, zrównoważony sposób. Tak jak w wielu innych globalnych organizacjach dbamy o zachowanie work-life balance wśród pracowników. Szanujemy każdego pracownika, jego potrzeby i oczekiwania. Moim zdaniem Polacy szybko odnajdują się w naszej firmie, mamy podobny etos pracy, lubimy wyzwania i rozwój zawodowy.
W ubiegłym roku jak większość firm musieliśmy zmienić tryb pracy. Udało się to zrobić szybko i sprawnie, zarówno dzięki współpracy wszystkich pracowników, jak i dzięki infrastrukturze naszej firmy ułatwiającej pracę zdalną. Jednocześnie zderzenie z pandemią pokazało, że znaczna część pracowników tęskni za tym, co jest trudne do odtworzenia w warunkach pracy w trybie home office – energią i dobrą atmosferą panującą w biurze, które zawsze było tętniącym sercem naszej firmy, dając pracownikom poczucie przynależności zarówno w wymiarze globalnego lidera technologicznego jak i przyjaznej, innowacyjnej firmy działającej lokalnie.