Reklama
Rozwiń

Tomasz Kostruski: Kulturowe odmienności napędzają firmę

Praca z osobami z odmiennego kręgu kulturowego często pozwala uzyskać od nich inne spojrzenie i pomaga rozwiązywać problemy czy wypracowywać rozwiązania – mówi Tomasz Kostruski, starszy menedżer ds. HR w Huawei Polska.

Publikacja: 15.02.2021 08:42

Tomasz Kostruski: Kulturowe odmienności napędzają firmę

Foto: Shutterstock

W Polsce mamy coraz więcej azjatyckich, w tym chińskich korporacji. Czym różni się praca w takiej firmie od polskiej czy amerykańskiej?

Azja jest bardzo rozległym kontynentem, zalicza się do niej zarówno kraje bliskowschodnie, jak i wyspiarską Japonię. To prawdziwy tygiel kulturowy, językowy i religijny. Uwarunkowania kulturowe mieszkańców Azji budują w nich poczucie lojalności i odpowiedzialności za innych, które to cechy wpisane są w azjatycki etos pracy. Takim zasadom staramy się też hołdować u nas w firmie. Chińska kultura jest w pewien sposób odmienna od naszej i możliwość obcowania z nią traktujemy jako plus naszej pracy. Praca z osobami z odmiennego kręgu kulturowego często pozwala uzyskać od nich inne spojrzenie i pomaga rozwiązywać problemy czy wypracowywać rozwiązania. Nie staramy się za wszelką cenę naśladować Zachodu, ale też moim zdaniem wszystkie światowe organizacje i globalne firmy mają wspólne cechy i podobieństwa. W Huawei stawiamy na rzetelną pracę, tworzenie wartości dodanej dla naszych klientów, partnerów i współpracowników oraz wytrwałość w podążaniu do stawianych sobie celów. Doceniamy i dbamy o naszych pracowników, co ma odzwierciedlenie w licznych nagrodach której otrzymuje Huawei Polska – jak ostatnio przyznany tytuł Top Employer nadawany przez globalną organizację Top Employer Institute.

Jest sporo mitów na ten temat, np. praca 24h/h i jedzenie przy biurku, bo nie ma czasu wyjść, szef ciągle krzyczy…

Faktycznie są to mity. Jak w każdej firmie ważna jest dobra organizacja swojego czasu pracy. Chińczycy są pracowici, ale w zdrowy, zrównoważony sposób. Tak jak w wielu innych globalnych organizacjach dbamy o zachowanie work-life balance wśród pracowników. Szanujemy każdego pracownika, jego potrzeby i oczekiwania. Moim zdaniem Polacy szybko odnajdują się w naszej firmie, mamy podobny etos pracy, lubimy wyzwania i rozwój zawodowy.

W ubiegłym roku jak większość firm musieliśmy zmienić tryb pracy. Udało się to zrobić szybko i sprawnie, zarówno dzięki współpracy wszystkich pracowników, jak i dzięki infrastrukturze naszej firmy ułatwiającej pracę zdalną. Jednocześnie zderzenie z pandemią pokazało, że znaczna część pracowników tęskni za tym, co jest trudne do odtworzenia w warunkach pracy w trybie home office – energią i dobrą atmosferą panującą w biurze, które zawsze było tętniącym sercem naszej firmy, dając pracownikom poczucie przynależności zarówno w wymiarze globalnego lidera technologicznego jak i przyjaznej, innowacyjnej firmy działającej lokalnie.

Azjatyckie firmy maja bardziej hierarchiczną strukturę. Czy to znaczy, że nie ma miejsca na indywidualizm i własne pomysły?

Przejrzysta struktura firmy ułatwia pracę w wielu obszarach, a także umożliwia pracownikowi zbadanie ścieżek rozwoju i lepsze planowanie swojej kariery wewnątrz organizacji. Jednocześnie nie ma to wpływu na realizowanie kreatywnych pomysłów pracowników i ich indywidualne ścieżki rozwoju. Innowacyjne podejście jest zawsze wysoko cenione w Huawei, każda oddolnie zgłaszana indywidualna inicjatywa jest analizowana pod kątem możliwości realizacji. Chcemy by nasi pracownicy byli proaktywni i wspieramy ich w ich pomysłach, które mogą przyczyniać się do rozwoju ich karier, jak i tych, które rozwijają firmę, ponieważ uważamy, że naszą globalną siłę buduje właśnie aktywność lokalnych pracowników w każdym kraju, w którym działamy.

Czy trzeba uważać, by szef „nie stracił twarzy”?

Dobra reputacja to ważny element nie tylko w kulturze chińskiej. Stanowi składnik wielu kultur, choć niekoniecznie jest wyrażana za pomocą metafory „zachowania twarzy”.  Szacunek dla przełożonego to uniwersalny element kultury osobistej. Niezależnie od kulturowych przekonań, dbamy o to, aby w pracy kierować się uczciwością, prowadzić przejrzyste działania i działać dla dobra całego zespołu, niezależnie od zajmowanej pozycji. Jeżeli pojawia się problem, wspólnie szukamy najlepszych możliwych rozwiązań i współodpowiadamy za efekt końcowy.

O czym trzeba pamiętać, by uniknąć różnych nieporozumień kulturowych?

Różnice kulturowe często pojawiają się w dużych międzynarodowych firmach. Jednocześnie naszych pracowników cechuje duża umiejętność szybkiej adaptacji, elastyczność i poszanowanie innych współpracowników. Czujemy się jednym dużym zespołem, który ma wspólne cele do osiągniecia, a kulturowe odmienności z czasem zacierają się i przestajemy na nie zwracać uwagę.

Czy pracownicy z Azji i pracownicy lokalni integrują się?

Nasze zespoły często są wielokulturowe i w mojej opinii pracownicy doskonale się rozumieją, lubią się i dobrze im się razem pracuje. Nierzadko wspólnie spędzają czas wolny poza pracą czy w trakcie okazjonalnych imprez firmowych. Integrowanie się jest naturalnym procesem i konsekwencją codziennej, wspólnej pracy.

Czy jest duże zapotrzebowanie na pracowników w Huawei?

Jesteśmy dużą, nieustannie rozwijającą się firmą i nasze potrzeby kadrowe są bardzo różne. Na każdym rynku, na którym operuje Huawei, także w Polsce, szczególnie skupia się na pozyskiwaniu wykwalifikowanych specjalistów inżynierów z zakresu nowych technologii. Z uwagi na bogaty program szkoleń wewnętrznych dla nowych pracowników, kompleksowy pod względem przygotowania do pracy w Huawei, często poszukujemy młodych talentów będących na początku swojej kariery zawodowej – z uwagi na obszar naszych działań głownie skupiamy się na absolwentach szkół technicznych. Bardzo cenni są dla nas także specjaliści, którzy skutecznie budują sprzedaż produktów i usług. Doświadczeni Product Managerowie i Account Managerowie najczęściej trafiają do nas dzięki programowi poleceń wewnętrznych. Oczywiście korzystamy również z typowych rozwiązań jak ogłoszenia w portalach pracy oraz mediach społecznościowych, a także współpracujemy z agencjami rekrutacyjnymi.

Jak budować ścieżkę kariery? Co można osiągnąć? Czego się można nauczyć?

Nowi pracownicy na początku swojej kariery przechodzą przez program mentoringowy, który pozwala im m.in. zapoznać się z firmą oraz szkolić się już od pierwszych dni w nowej pracy. Dzięki niemu łatwiej jest też ocenić potencjał pracownika oraz kierunek w jakim najlepiej będzie się czuł, realizował i rozwijał. Ścieżki kariery są jasno opisane w wewnętrznym programie Huawei „Competences and Qualification”. Pracownicy mogą korzystać z szerokiej oferty ponad 20 000 szkoleń przygotowanych przez naszą firmę oraz firmy partnerskie. Mogą również zwrócić się do firmy o dofinansowanie zewnętrznych szkoleń lokalnych.

IT
IT
Planowanie infrastruktury IT w MŚP
IT
Jak uczynić zakupy w internecie bezpiecznymi. Niska świadomość klientów
IT
Mapy Google powiedzą, gdzie stoi policja. A w kolejce do wprowadzenia już kolejne nowości
IT
Amerykanie alarmują: chińskie dźwigi portowe szpiegują. Są też w Polsce
Materiał Promocyjny
Najlepszy program księgowy dla biura rachunkowego
IT
Firmy i konsumenci mogą wykorzystać atuty transformacji cyfrowej
Materiał Promocyjny
„Nowy finansowy ja” w nowym roku