Tekst powstał we współpracy z Hicron
Ich brak lub zbyt ograniczony zakres może okazać się bardzo kosztowny w przypadku awarii lub przestoju. Utrudni także modernizację systemu konieczną dla utrzymania konkurencyjności.
Rynek oprogramowania dla przedsiębiorstw jest na tyle istotny dla działania firm, że nawet w kryzysie Covid-19 odnotowuje znacznie niższy spadek niż inne jego segmenty. Jeszcze w styczniu 2020 r. przewidywano, że rynek IT w naszym kraju zwiększy się o 6 proc., obecnie, jak podaje firma analityczna IDC, jego wartość będzie niższa o 5,5 proc. w większości segmentów, poza segmentem macierzy, serwerów oraz oprogramowania biznesowego, gdzie wyniesie tylko -2,5. Dobrym prognostykiem dla rynku ERP jest zwiększający się udział wdrożeń w chmurze, model ten z powodu niższych kosztów implementacji działa skutecznie przeciw wyhamowaniu rynku, nawet w kryzysie. ERP w chmurze jest postrzegany przez firmy wręcz jako lek na ekonomiczne skutki pandemii, ponieważ poprawia efektywność operacyjną i jakość procesów biznesowych bez wielkich inwestycji. Według danych KPMG w 2019 r. z systemów ERP w chmurze korzystało w Polsce 18 proc. przedsiębiorstw, w 2020 r. tego rodzaju rozwiązania zdobędą już 20 proc. krajowego rynku ERP.
CZYTAJ TAKŻE: Rośnie rola HR w firmach
Wdrożenie lub wymiana ERP jest zawsze ważnym momentem w życiu firmy. Należy jednak pamiętać, że opieka nad oprogramowaniem nie kończy się z momentem jego udanej implementacji. System żyje wraz z firmą i aby spełniał swoje zadanie, nie tylko musi działać bezawaryjnie, ale potrzebuje także modernizacji i dostosowań do procesów biznesowych. Dlatego ważnym elementem wdrożenia i późniejszego użytkowania systemu pozostaje jego serwisowanie i merytoryczne wsparcie. Obejmuje ono m.in. aktualizacje, dostosowania do wciąż zmieniających się w firmie procesów, modyfikowanie struktury aplikacji, analizy wydajności systemu, proaktywne rozwiązywanie problemów oraz likwidowanie awarii.