Uczelnie stawiają na zajęcia zdalne

Decyzja rządu o zawieszeniu zajęć w szkołach nie przestraszyła uczelni. Wiele z nich od lat rozwija platformy e-learningu do wirtualnej edukacji. Teraz je rozbuduje.

Publikacja: 12.03.2020 19:43

Uczelnie pustoszeją. wiele z nich jest już przygotowanych do e-learningu

Uczelnie pustoszeją. wiele z nich jest już przygotowanych do e-learningu

Foto: Bloomberg

– Uczelnie na pewno są gotowe na zdalny tryb prowadzenia zajęć – twierdzi Magdalena Roszak, prezes Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego (SEA), które działa na rzecz promocji i rozwoju e-edukacji w szkolnictwie wyższym.

Jak dodaje dr Roszak, pomoże w tym infrastruktura informatyczna: studenci mają już konta na uczelnianych lub wydziałowych platformach e-learningowych. – Technologie nie są problemem – potwierdza Marcin Dąbrowski, kanclerz Szkoły Głównej Handlowej. SGH od 2001 r. rozwija platformę e-learningu, na której jest już dostępnych 50 przedmiotów dostosowanych do w pełni zdalnej edukacji. Do prowadzenia zajęć na odległość przygotowana jest też prawie połowa z 750-osobowej kadry akademickiej uczelni.

CZYTAJ TAKŻE: Szkoła ukarana za kontrowersyjną metodę sprawdzania obecności

Nad uruchomieniem w wersji online odwołanych do 14 kwietnia wykładów i zajęć pracuje Uniwersytet Warszawski, który też ma własną platformę e-learningową.

– Do 20 marca wydziały i pozostałe jednostki dydaktyczne ogłoszą listę wykładów i zajęć, które od dnia 23 marca będą prowadzone w takiej formie – informuje Katarzyna Łukaszewska z biura prasowego UW.

– Na tyle, na ile będzie to możliwe, przejdziemy na wirtualne klasy – deklaruje Adrian Ochalik, rzecznik Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wydziały uczelni opracowują zasady dostosowania zajęć do zdalnej edukacji z wykorzystaniem m.in. systemów Pegaz UJ, Microsoft Teams, YouTube Studio czy Skype’a.

System Microsoft Teams umożliwi też organizację wirtualnych klas w SGH i w Akademii Leona Koźmińskiego. Uczelnie mogą też skorzystać z oferty firmy Avaya, która teraz bezpłatnie udostępnia instytucjom edukacyjnym pełną wersję oprogramowania Avaya Spaces (umożliwia tele- i wideokonferencje nawet dla 200 uczestników).

CZYTAJ TAKŻE: Koronawirus wygania Polaków na telepracę. Czas wirtualnych biur

W przejściu na zdalną edukację wesprze uczelnie Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego – powołany przezeń zespół ekspertów ma w szybkim tempie wypracować zalecenia dla kształcenia zdalnego. Jak jednak zastrzega Magdalena Roszak, w ciągu kilku dni nie da się od podstaw przygotować materiałów edukacyjnych do potrzeb e-learningu. Można tylko apelować do nauczycieli, by dostosowali materiały, które już mają w wersji elektronicznej, do umieszczania ich w kursach e-learningowych.

IT

– Uczelnie na pewno są gotowe na zdalny tryb prowadzenia zajęć – twierdzi Magdalena Roszak, prezes Stowarzyszenia E-learningu Akademickiego (SEA), które działa na rzecz promocji i rozwoju e-edukacji w szkolnictwie wyższym.

Jak dodaje dr Roszak, pomoże w tym infrastruktura informatyczna: studenci mają już konta na uczelnianych lub wydziałowych platformach e-learningowych. – Technologie nie są problemem – potwierdza Marcin Dąbrowski, kanclerz Szkoły Głównej Handlowej. SGH od 2001 r. rozwija platformę e-learningu, na której jest już dostępnych 50 przedmiotów dostosowanych do w pełni zdalnej edukacji. Do prowadzenia zajęć na odległość przygotowana jest też prawie połowa z 750-osobowej kadry akademickiej uczelni.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Polska liderem rozwoju IT w Europie. Kto jest najbardziej poszukiwany
IT
Pracownicy IT z mniejszym wzięciem i zagrożeni przez AI. Ciężki los juniora
IT
Brytyjski gigant oszukany na ogromne sumy. Stworzyli fałszywego dyrektora finansowego
IT
Polskie paradoksy dostosowań do unijnej dyrektywy
IT
Lawinowo przybywa programistów na swoim. Mają bardzo niepewną przyszłość
Materiał Promocyjny
CERT Orange Polska: internauci korzystają z naszej wiedzy