Dziś, kiedy biznes jest zależny od sprawnego działania systemów informatycznych, a każdy przestój może oznaczać straty finansowe lub utratę reputacji firmy, ogromnego znaczenia nabiera zapewnienie jakości usług IT, ciągłości ich działania, stałej aktualizacji oprogramowania i szybkiego rozwiązywania problemów. Potwierdzeniem kompetencji w zakresie świadczonych usług są statusy firm partnerskich, oferujących rozwiązania różnych producentów oraz przyznawane im certyfikaty. Proces certyfikacji bazuje na rygorystycznych kryteriach oceny, jest więc dla klientów dowodem na posiadanie odpowiednich umiejętności.
Na przykład SAP, jeden z największych globalnych dostawców systemów ERP i rozwiązań dla biznesu, nadaje partnerom certyfikaty SAP PCoE (Partner Center of Expertise). Otrzymują go organizacje świadczące usługi o najwyższej jakości w obszarze utrzymania systemu SAP i projektów. Audyt certyfikacyjny PCoE ocenia procesy, infrastrukturę i kompetencje ludzi i za pomocą znormalizowanych procedur stwierdza, że certyfikowany partner ma odpowiednią wiedzę, aby zapewnić najwyższą jakość wsparcia jako SAP Value-added Reseller. Istotną częścią audytu jest też ocena wykorzystania systemu SAP Solution Manager do zarządzania, wspierania i optymalizacji środowiska SAP i aplikacji klienta.
Certyfikat bez audytu
Certyfikat SAP Partner Center of Expertise odnawiany jest co dwa lata. W ostatnich latach SAP pozwala w niektórych przypadkach na weryfikację kompetencji nie w drodze tradycyjnego audytu, ale w pełni automatycznie. Z takiej możliwości mogą jednak skorzystać tylko nieliczni partnerzy. Do automatycznej recertyfikacji kierowani są wyłącznie ci z nich, którzy w kwartalnych raportach sprawdzających QMR (Quality Measurement Report) uzyskali najwyższe wyniki.
– Automatyczną recertyfikację mogliśmy przejść dzięki wysiłkowi całej firmy, bo każdego roku i każdego kwartału musieliśmy być w gotowości, wspierać klientów w rozwiązywaniu problemów i utrzymywać stałą dostępność systemów klientów dla SAP, a także dbać o jakość i bezpieczeństwo połączeń. Warto nadmienić, że już drugi raz z rzędu zostaliśmy recertyfikowani automatycznie, bo wciąż uzyskujemy doskonałe wyniki w raportach kwartalnych – mówi Kamil Suszko, SAP BASIS Team Leader w Hicron.
Partnerzy, tacy jak Hicron, mają specjalne zespoły czuwające nad procesem zapewnienia zgodności z wytycznymi certyfikacji. Zbudowane procedury i procesy pozwalają szybciej i pewniej podejmować decyzje związane ze zgłoszonymi problemami i ustalać, czy jest to wada produktowa, którą należy przekierować do działu rozwoju oprogramowania SAP (ponieważ tylko producent może poczynić zmiany w standardowym kodzie), czy też partner może samodzielnie rozwikłać problem, na przykład poprzez zastosowanie tzw. not SAP, czyli specjalnych łatek.