Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Aktualizacja: 14.10.2025 08:30 Publikacja: 18.09.2023 19:00
Auta gromadzą dziś mnóstwo danych o kierowcy i wysyłają dalej
Foto: AdobeStock
Fundacja Mozilla zbadała 25 marek samochodów i odkryła, że gromadzą dane choćby na temat aktywności seksualnej i poglądów politycznych użytkowników. To niepokoi liczne organizacje konsumenckie, tym bardziej że trend też będzie przybierać na sile (McKinsey szacuje, że globalny rynek danych samochodowych do 2030 r. osiągnie zawrotną wartość 370 mld euro).
Badacze udowodnili, że inteligentny pojazd ma dostęp nie tylko do takich parametrów jak lokalizacja czy zachowanie kierowcy (może nawet czytać mimikę twarzy użytkownika), ale również do obrazu z kamer i czujników, historii przebytych tras czy połączeń telefonicznych, rodzaju odtwarzanej muzyki i innych treści audio, a także wydawanych pojazdowi poleceń głosowych. Jak napisał „Guardian”, nowoczesne pojazdy to „koszmar prywatności”. – Współczesne auta mogą się łączyć ze smartfonami, a nawet mają wbudowane routery. Świadomość tego zjawiska jest niska wśród klientów i dilerów, dlatego tak ważne jest uregulowanie dostępu do danych i sposobów korzystania z zebranych informacji – przestrzega Jacek Pasławski, członek zarządu Vehis, firmy z branży motoryzacyjnej.
Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.
Treści, którym możesz zaufać.
Porozumienie pokojowe między Izraelem i Hamasem daje nadzieję na zakończenie wojny i przerwanie katastrofy human...
Narzędzia sztucznej inteligencji znalazły szerokie pole działania m.in. w procesach rekrutacyjnych. AI skanuje C...
Wojska Obrony Cyberprzestrzeni opublikowały komunikat ostrzegający przed kampanią phishingową, której celem mogą...
Do Polski przyjechały najlepsze drużyny narodowe z 40 krajów, by zmierzyć się w finale European Cybersecurity Ch...
Z roku na rok rośnie popularność nowego święta, choć handel wciąż nie kwapi się do korzystania z jego potencjału...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas