Po raz pierwszy od roku liczba ofert pracy w IT w polskim internecie przekroczyła w lipcu 30 tys., sięgając 33,5 tys. – wynika z udostępnionych „Rzeczpospolitej” danych Adecco Group, która analizuje ogłoszenia rekrutacyjne na portalach pracy i w mediach społecznościowych. Poprawę w branży, a więc także na rynku pracy sygnalizuje też najnowsze badanie koniunktury GUS. W sierpniu po raz pierwszy od kilku miesięcy koniunktura w działalności związanej z oprogramowaniem i doradztwem w zakresie informatyki (czyli w IT) była na plusie, a prognozy odnośnie do popytu – najlepsze od ponad roku, choć nadal poniżej poziomów z 2021 czy 2022 roku.
Ożywienie w rekrutacji widać z kolei po lekkim wzroście odsetka firm, które wśród barier w działalności wskazały niedobór wykwalifikowanych pracowników (28,8 proc., czyli najwięcej od maja br.).
Cenny kandydat z AI
– Liczba ogłoszeń to tylko jeden ze wskaźników, jaki należy obserwować w IT, gdyż około połowy procesów rekrutacyjnych odbywa się tam poza ogłoszeniami – podkreśla Anna Jaglińska-Prawdzik, szefowa komunikacji w firmie rekrutacyjnej Awareson. Wyjaśnia, że najlepsi kandydaci – seniorzy i eksperci z poszukiwaną specjalizacją – rzadko sami aplikują na ogłoszenia.
Pracodawcy szukają ich więc z pomocą firm rekrutacyjnych, które dostrzegają ostatnio oznaki ożywienia w IT. – W lipcu i sierpniu mieliśmy cztero–pięciokrotny wzrost liczby realizowanych projektów rekrutacyjnych wobec ubiegłego roku. Różnica jest więc znacząca. Sierpień, który w poprzednich latach był najmniej aktywnym miesiącem, w tym roku jest najlepszy – podkreśla Jaglińska-Prawdzik.
Czytaj więcej
Rosnący udział kobiet w branży technologicznej zwiększa też ich szanse na karierę menedżerską. Tym bardziej że przybywa inicjatyw, które wspierają ambicje specjalistek.