Małe i średnie firmy mają do odrobienia lekcję z AI. Polska w ogonie Europy

Niespełna 6 proc. polskich przedsiębiorstw korzystało ze sztucznej inteligencji w 2024 roku – wynika z najnowszych danych Eurostatu. Najczęściej wskazywaną barierą w sięganiu po technologie z pogranicza AI jest brak odpowiednich kompetencji w firmach.

Publikacja: 07.02.2025 04:35

Firmy zauważają bariery, które blokują ich drogę do sztucznej inteligencji. Najczęściej wskazują na

Firmy zauważają bariery, które blokują ich drogę do sztucznej inteligencji. Najczęściej wskazują na brak odpowiedniej wiedzy specjalistycznej pracowników czy wysokie koszty

Foto: AdobeStock

Z badania Eurostatu, w którym uczestniczyło 157 tys. z 1,54 mln unijnych firm, wynika, że w 2024 roku z AI korzystało średnio 13,48 proc. przedsiębiorstw w UE. Po co najmniej jedną z technologii, takich jak analiza tekstu, rozpoznawanie mowy, generowanie języka naturalnego, rozpoznawanie i przetwarzanie obrazów, uczenie maszynowe, robotyzacja procesów biznesowych na podstawie AI czy technologia umożliwiająca poruszanie się i podejmowanie autonomicznych decyzji przez maszyny, sięgnęło 41,1 proc. dużych firm, 21 proc. średnich i 11,2 proc. małych przedsiębiorstw. Te ostatnie stanowią ok. 83 proc. wszystkich firm w UE.

Czytaj więcej

Paweł Rożyński: Komu oddać sztuczną inteligencję?

Jak tłumaczą autorzy badania, różnica między dużymi i małymi, jeżeli chodzi o wykorzystanie AI, może wynikać np. z postrzegania jako skomplikowane wdrażania technologii AI w firmach, efektu skali (tj. większe przedsiębiorstwa mogą czerpać większe korzyści z AI) lub kosztów (tj. inwestycja w AI może być bardziej przystępna finansowo dla dużych firm).

W porównaniu z rokiem 2023 wykorzystanie technologii AI w Unii wzrosło o 5,45 punktu procentowego; w Polsce jedynie o 2,23 punktu procentowego, z 3,67 proc. w 2023 roku do 5,9 proc. przedsiębiorstw w ubiegłym roku. W unijnym zestawieniu gorzej od Polski wypadła tylko Rumunia. Na czele znalazły się zaś Dania (27,6 proc.), Szwecja (25 proc.) i Belgia (24,7 proc.)

Bariery na drodze do AI

– Wydawać by się mogło, że sztuczna inteligencja, pojawiając się już we wszystkich obszarach publicznych dyskusji zarówno w biznesie, nauce, polityce i administracji, rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie. Jednak rzeczywistość w firmach, jak i dane statystyczne wskazują, że nadal mamy wiele do nadrobienia. To z drugiej strony pokazuje, jaki mamy potencjał na rozwój nie tylko MŚP, ale i samego państwa – mówi Katarzyna Nosalska, dyrektor Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji. Jak dodaje, co najbardziej niepokojące, spośród polskich firm, które nie wykorzystują obecnie w swojej działalności AI, zaledwie 2 proc. rozważało zastosowanie tego typu narzędzi – był to najniższy odsetek obserwowany w krajach UE (w 2023 r.).

Nosalska zwraca też uwagę na różnice w podejściu i wykorzystaniu rozwiązań AI pomiędzy dużymi i mniejszymi firmami. – Niestety MŚP znacznie słabiej przyswajają technologie AI niż duże firmy. W Polsce (w 2023 r. – red.) 24 proc. dużych przedsiębiorstw wykorzystywało AI, podczas gdy wśród małych przedsiębiorstw tylko 2 proc. korzystało w swojej działalności z tego rodzaju narzędzi – wylicza urzędniczka. I wskazuje, że im większe przedsiębiorstwo, tym większe prawdopodobieństwo wykorzystania AI, co wiąże się częściowo z lepszym doinwestowaniem tych dużych przedsiębiorstw oraz brakiem funduszy w przypadku małych jednostek oraz różnic w przygotowaniu kompetencyjnym pracowników.

Firmy zauważają też bariery, które blokują ich drogę do sztucznej inteligencji. Najczęściej wskazywaną przyczyną niekorzystania z narzędzi AI – wskazuje Nosalska – był brak odpowiedniej wiedzy specjalistycznej pracowników, wysokie koszty oraz brak jasności co do prawnych konsekwencji korzystania z tego rodzaju technologii.

Czytaj więcej

To on stoi za DeepSeekiem i rzuca wyzwanie USA. Kto w Chinach buduje systemy AI?

– Ale to nie tylko finanse są barierą. Przede wszystkim świadomość decydentów co do realnych korzyści, jakie niesie za sobą wdrożenie cyfrowych rozwiązań, jest jednym z powodów ostrożności w implementacji tych technologii. Rozwiązania AI są wykorzystywane w różnych obszarach działalności przedsiębiorstwa, zatem zrozumienie, w jaki sposób ich wdrożenie poprawi konkretne wskaźniki efektywnościowe przekładające się na zysk, jest kluczowe – mówi dyrektor Centrum Rozwoju Kompetencji Cyfrowych w Ministerstwie Cyfryzacji.

Oddolne wdrożenie

Większą niż decydenci odwagę w sięganiu po narzędzia AI wykazują sami pracownicy. Do takiego wniosku prowadzi analiza wyników globalnego badania „Our Life with AI: from innovation to application” przeprowadzonego przez Ipsos dla Google’a, którego rezultaty poznaliśmy w styczniu br.

Z części poświęconej Polsce wynika, że 60 proc. polskich użytkowników AI już teraz sięga po sztuczną inteligencję w pracy; najczęściej do analizy danych i rozwiązywania złożonych problemów (80 proc.), pisania tekstów (74 proc.) oraz burzy mózgów (67 proc.). Jednocześnie siedmiu na dziesięciu użytkowników wskazało, że dzięki AI łatwiej przyswaja długie dokumenty, a ponad trzy czwarte zadeklarowało lepsze zrozumienie złożonych informacji.

Polacy podchodzą jednak z umiarkowanym optymizmem do oddziaływania AI na krajową gospodarkę. Pozytywnego wpływu technologii w tym zakresie spodziewa się czterech na dziesięciu ankietowanych. Jednak według niektórych analiz sprawne wdrożenie AI w polskich przedsiębiorstwach może przełożyć się na duże korzyści. Z raportu Implement Consulting Group wynika, że wdrożenie AI w polskich firmach może przynieść wzrost PKB nawet o 8 proc., czyli aż o 55 mld euro rocznie, w perspektywie dekady. W tym kontekście kluczowe wydaje się zaangażowanie sektora MŚP.

W odpowiedzi na pytanie, czy sztuczna inteligencja jest technologią dla każdego przedsiębiorstwa, Katarzyna Nosalska wskazuje, że każda firma ma inne cele strategiczne, inaczej buduje swoją przewagę konkurencyjną i dysponuje różnymi zasobami. Dlatego – tłumaczy – nie można powiedzieć, że każde wdrożenie AI daje te same efekty, nawet w tych samych obszarach działalności różnych firm. Podobnie jak z każdą inwestycją, należy przeprowadzić analizę biznesową, która da uzasadnienie biznesowe i odpowie na pytanie, czy i gdzie wdrażać konkretne rozwiązania cyfrowe. Przy czym nie należy traktować tych wdrożeń „wyspowo”, bo mają one wpływ na cały realizowany przez firmę łańcuch wartości. – Zatem najlepsze jest strategiczne podejście do wdrożenia technologii i wpisanie jej w całościową transformację cyfrową przedsiębiorstwa. A MŚP niestety również – w porównaniu z dużymi firmami – znacznie rzadziej tworzą strategię cyfryzacji przedsiębiorstwa – mówi.

Kluczem są kompetencje

Magda Kotlarczyk, szefowa Google Polska, przypomina, że małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią serce polskiej gospodarki: zgodnie z danymi Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z 2024 roku sektor MŚP w Polsce generuje niemal połowę polskiego PKB (45,3 proc.) i zatrudnia 6,9 mln osób. – Wdrożenie AI właśnie w tym fundamencie polskiej gospodarki wzmacnia przewagę konkurencyjną polskich firm i uczyni je silniejszymi i bardziej konkurencyjnymi, zdolnymi do adaptacji do obecnych czasów i zachodzących zmian. Będzie to miało pozytywny wpływ na PKB Polski – wskazuje Kotlarczyk.

Zwraca również uwagę, że sztuczna inteligencja jest dostępna nie tylko dla dużych firm. Mniejsze przedsiębiorstwa mogą z powodzeniem wykorzystać ją do rozwiązywania specyficznych problemów branżowych, usprawnienia planowania logistyki i zasobów oraz analizy dużych zbiorów danych.

– Jestem pewna, że przedsiębiorcy znajdą dla sztucznej inteligencji w swoich firmach zastosowania, o których dziś nawet nie myślimy, zwłaszcza bez dogłębnej wiedzy o specyfice ich branży – mówi szefowa Google Polska.

Zanim jednak osiągniemy ten etap – dodaje – polscy przedsiębiorcy i pracownicy muszą zdobyć praktyczne umiejętności korzystania z AI i pokonać związane z tym wyzwania, takie jak zrozumienie tej technologii, dobór odpowiednich narzędzi i przeszkolenie pracowników. – Aby pomóc w ich pokonaniu, powstał bezpłatny program szkoleniowy „Umiejętności Jutra: AI”, dzięki któremu Google i Szkoła Główna Handlowa w Warszawie przeszkolą prawie 20 tys. osób – mówi Kotlarczyk.

Pierwotnie organizatorzy zakładali przeszkolenie 10 tys. przedsiębiorców, jednak do udziału w programie zgłosiło się ok. 40 tys. osób. – Ogromne zainteresowanie programem pokazuje, że Polacy zauważają kierunek zmian i chcą testować AI. Potwierdzają to także najnowsze dane: 54 proc. Polaków, którzy wierzą, że AI zmieni sposób wykonywania pracy i poszczególne branże w ciągu najbliższych pięciu lat, uważa, że zmiana ta będzie korzystna – podsumowuje Kotlarczyk. Po zakończeniu szkoleń organizatorzy zamierzają przeprowadzić analizę rezultatów programu i zbadać, w jaki sposób wpłynął on na funkcjonowanie przedsiębiorstw, które ukończyły kurs. Przy tej okazji okaże się też, czy szkolenie dotarło do bańki specjalistów na antypodach branży technologicznej, czy zatoczyło szersze kręgi w sektorze MŚP.

Z badania Eurostatu, w którym uczestniczyło 157 tys. z 1,54 mln unijnych firm, wynika, że w 2024 roku z AI korzystało średnio 13,48 proc. przedsiębiorstw w UE. Po co najmniej jedną z technologii, takich jak analiza tekstu, rozpoznawanie mowy, generowanie języka naturalnego, rozpoznawanie i przetwarzanie obrazów, uczenie maszynowe, robotyzacja procesów biznesowych na podstawie AI czy technologia umożliwiająca poruszanie się i podejmowanie autonomicznych decyzji przez maszyny, sięgnęło 41,1 proc. dużych firm, 21 proc. średnich i 11,2 proc. małych przedsiębiorstw. Te ostatnie stanowią ok. 83 proc. wszystkich firm w UE.

Pozostało jeszcze 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
IT
Uwaga na gumowe uszy big techów. Smartfon podsłuchuje rozmowy i podrzuca reklamę
Materiał Promocyjny
Koszty leczenia w przypadku urazów na stoku potrafią poważnie zaskoczyć
IT
Rosja zakłóci wybory prezydenckie w Polsce? Ma nową broń
IT
Jest potwierdzenie potężnego ataku hakerskiego na polską firmę. Czy dane są bezpieczne?
IT
Polska objęta restrykcjami. USA ograniczą eksport najnowszych chipów
IT
Powrót bonanzy informatyków? Tyle mogą zarobić pracownicy IT