Z części poświęconej Polsce wynika, że 60 proc. polskich użytkowników AI już teraz sięga po sztuczną inteligencję w pracy; najczęściej do analizy danych i rozwiązywania złożonych problemów (80 proc.), pisania tekstów (74 proc.) oraz burzy mózgów (67 proc.). Jednocześnie siedmiu na dziesięciu użytkowników wskazało, że dzięki AI łatwiej przyswaja długie dokumenty, a ponad trzy czwarte zadeklarowało lepsze zrozumienie złożonych informacji.
Polacy podchodzą jednak z umiarkowanym optymizmem do oddziaływania AI na krajową gospodarkę. Pozytywnego wpływu technologii w tym zakresie spodziewa się czterech na dziesięciu ankietowanych. Jednak według niektórych analiz sprawne wdrożenie AI w polskich przedsiębiorstwach może przełożyć się na duże korzyści. Z raportu Implement Consulting Group wynika, że wdrożenie AI w polskich firmach może przynieść wzrost PKB nawet o 8 proc., czyli aż o 55 mld euro rocznie, w perspektywie dekady. W tym kontekście kluczowe wydaje się zaangażowanie sektora MŚP.
W odpowiedzi na pytanie, czy sztuczna inteligencja jest technologią dla każdego przedsiębiorstwa, Katarzyna Nosalska wskazuje, że każda firma ma inne cele strategiczne, inaczej buduje swoją przewagę konkurencyjną i dysponuje różnymi zasobami. Dlatego – tłumaczy – nie można powiedzieć, że każde wdrożenie AI daje te same efekty, nawet w tych samych obszarach działalności różnych firm. Podobnie jak z każdą inwestycją, należy przeprowadzić analizę biznesową, która da uzasadnienie biznesowe i odpowie na pytanie, czy i gdzie wdrażać konkretne rozwiązania cyfrowe. Przy czym nie należy traktować tych wdrożeń „wyspowo”, bo mają one wpływ na cały realizowany przez firmę łańcuch wartości. – Zatem najlepsze jest strategiczne podejście do wdrożenia technologii i wpisanie jej w całościową transformację cyfrową przedsiębiorstwa. A MŚP niestety również – w porównaniu z dużymi firmami – znacznie rzadziej tworzą strategię cyfryzacji przedsiębiorstwa – mówi.
Kluczem są kompetencje
Magda Kotlarczyk, szefowa Google Polska, przypomina, że małe i średnie przedsiębiorstwa stanowią serce polskiej gospodarki: zgodnie z danymi Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości z 2024 roku sektor MŚP w Polsce generuje niemal połowę polskiego PKB (45,3 proc.) i zatrudnia 6,9 mln osób. – Wdrożenie AI właśnie w tym fundamencie polskiej gospodarki wzmacnia przewagę konkurencyjną polskich firm i uczyni je silniejszymi i bardziej konkurencyjnymi, zdolnymi do adaptacji do obecnych czasów i zachodzących zmian. Będzie to miało pozytywny wpływ na PKB Polski – wskazuje Kotlarczyk.
Zwraca również uwagę, że sztuczna inteligencja jest dostępna nie tylko dla dużych firm. Mniejsze przedsiębiorstwa mogą z powodzeniem wykorzystać ją do rozwiązywania specyficznych problemów branżowych, usprawnienia planowania logistyki i zasobów oraz analizy dużych zbiorów danych.
– Jestem pewna, że przedsiębiorcy znajdą dla sztucznej inteligencji w swoich firmach zastosowania, o których dziś nawet nie myślimy, zwłaszcza bez dogłębnej wiedzy o specyfice ich branży – mówi szefowa Google Polska.