W Polsce liczba osób, które skorzystały z co najmniej jednej usługi internetowej, wzrosła od początku pandemii z 66 proc. do aż 78 proc. – wynika z najnowszej analizy McKinsey & Company. To oznacza ok. 3,6 mln nowych użytkowników usług cyfrowych. Do najpopularniejszych takich usług w Polsce należały bankowość internetowa, zakupy w sieci i rozrywka. Podobny trend odnotowano w regionie Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie liczba osób, które skorzystały z co najmniej jednej usługi internetowej, wzrosła o 15 pkt proc., czyli o 12 mln. To więcej niż łączna liczba ludności Słowacji, Chorwacji i Słowenii.
Wyzwania cyfryzacji
Gdy dwa lata temu publikowaliśmy raporty prognozujące potencjał rozwoju gospodarki cyfrowej i określające Polskę oraz kraje regionu jako cyfrowych challengerów, nasze analizy wskazywały, że digitalizacja może być kolejnym motorem napędowym gospodarek Europy Środkowo-Wschodniej. Z szacunków wynikało, że dzięki niej PKB Polski może się zwiększyć do 2025 r. o 64 mld euro, a całego regionu o 200 mld euro.
Wtedy nikt nie mógł przewidzieć wybuchu pandemii i jej wpływu na gospodarkę. Dlatego postanowiliśmy sprawdzić, w jakim stopniu Polska i inne kraje regionu były przygotowane na taki szok oraz czy w kwestiach cyfrowych są w stanie dotrzymać kroku obywatelom, którzy coraz częściej wykorzystują technologie w codziennym życiu i pracy.
CZYTAJ TAKŻE: Słodko-gorzki obraz polskiej cyfryzacji. Do najlepszych jeszcze daleko
Pełny raport zostanie opublikowany za kilka tygodni, ale ze wstępnych danych wynika, że wzrost gospodarki cyfrowej w Europie Środkowo-Wschodniej do końca 2019 r. był o 2 proc. wyższy od przewidywanego dwa lata temu w scenariuszu bazowym i wyniósł 94 mld euro. Niemniej kraje regionu osiągnęły tylko 80 proc. wartości wzrostu założonego w scenariuszu nazwanym przez nas aspiracyjnym (tzn. zakładającym przyspieszenie cyfryzacji do poziomu osiąganego przez najbardziej rozwinięte cyfrowo kraje Europy Północnej). Biorąc pod uwagę, jak szybko w wyniku pandemii konsumenci przestawiają się na kanały cyfrowe, widać, że potencjał przyspieszenia digitalizacji jest ogromny.