Michał Targiel, partner PwC Polska: Inwestycje w AI warunkiem przetrwania

Polskie firmy są jednymi z liderów wykorzystania AI w naszym regionie Europy – ocenia Michał Targiel, partner PwC Polska, Intelligent Process Automation AI.

Publikacja: 22.10.2024 06:29

Michał Targiel, partner PwC Polska: Inwestycje w AI warunkiem przetrwania

Foto: mat. pras.

W najnowszym raporcie PwC stwierdzacie, że ponad 75 proc. polskich firm zaczęło wykorzystywać AI w praktyce – od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami. W jakich sektorach i w czym konkretnie tempo wdrożenia AI jest najszybsze?

Tempo wdrażania AI jest najszybsze w sektorze finansowym i telekomunikacyjnym. Nie było to dla nas zaskoczeniem. W tych branżach dostępne są ogromne zbiory danych dotyczące naszych transakcji czy potrzeb. To naturalne miejsce do rozwoju analityki i wykorzystania AI – w szczególności dalszej automatyzacji procesów i poprawy jakości predykcji. 75 proc. firm faktycznie zaczęło inwestować w rozwiązania oparte na AI, ale nadal, nawet w najbardziej dojrzałych branżach, są one na początku drogi wykorzystania pełnego potencjału AI. Szczególnie, gdy mówimy o projektach opartych na zaawansowanej analityce, sieciach neuronowych i generatywnej sztucznej inteligencji. W tym przypadku, obaw,y jakie się pojawiają, często paraliżują działanie. Nie ma już jednego innego wyjścia, firmy nie stoją przed decyzją czy inwestować w sztuczną inteligencję, tylko jak to zrobić efektywnie. Zwłaszcza jeśli chcą utrzymać przewagę konkurencyjną, a nawet uchronić się przed wypadnięciem z rynku.

Jaki może być wpływ AI na polski rynek pracy?

Z raportu PwC Global AI Jobs Barometer 2024 wynika, że AI już teraz znacząco zwiększa produktywność pracowników. Sektory, w których sztuczna inteligencja znajduje szerokie zastosowanie, doświadczają prawie pięciokrotnie wyższego wzrostu produktywności niż sektory, które w mniejszym stopniu wykorzystują AI. Niemniej jednak cały czas zarówno w Polsce, jaki i na świecie, nawet liderzy w swoich branżach mówią o obawach związanych z niewystarczającą liczbą osób z odpowiednimi kompetencjami. Podkreślają też potrzebę budowania zrozumienia, wiedzy i umiejętności odnośnie do używania nowych technologii, a przede wszystkim bliskiej z nimi współpracy, wręcz koegzystencji ze sztuczną inteligencją. Wpłynie to na pewno na kierunki, w jakich edukuje się dzisiaj młodzież, a także na wzmożone działania w celu budowy i rozwoju poszukiwanych umiejętności u obecnych pracowników.

Czy polscy przedsiębiorcy chcą korzystać lub korzystają ze wsparcia, jakie może dać im sztuczna inteligencja? Czy mają świadomość, że inwestycja w AI może zwiększyć skalę ich biznesu?

Korzyści płynące z AI są coraz wyraźniej dostrzegane przez polskich przedsiębiorców. Wielu z nich korzysta już ze wsparcia sztucznej inteligencji, personalizując oferty dla konsumentów, w analityce danych czy też automatyzując często żmudne powtarzalne procesy. Zwłaszcza automatyzacja, wraz z poprawą jakości predykcji, są priorytetem dla 57 proc. firm. Jednocześnie świadomość tego, że inwestycje w AI mogą znacznie poszerzyć skalę działalności, jest coraz powszechniejsza. Nie oznacza to, że jest to proces pozbawiony wyzwań, to co opóźnia proces adopcji tych technologii, to między innymi koszty wdrożeń czy brak specjalistów na rynku – na co wskazuje aż 69 proc. respondentów.

Jak polskie firmy wypadają pod względem wdrażania sztucznej inteligencji na tle innych krajów?

Polskie firmy są jednymi z liderów wykorzystania AI w naszym regionie Europy. Jest to zasługa inwestycji poczynionych ostatnimi laty w chmurę oraz odpowiedzi na oczekiwania pracowników i  konsumentów, którzy nie chcą tracić czasu na zadania, które mogą być zautomatyzowane. Natomiast już w naszym badaniu CEO Survey było widać, że polscy dyrektorzy generalni dostrzegają potencjał i wpływ AI na swój biznes i na rynek niemal w takim samym stopniu jak ich odpowiednicy na świecie. To pozwala wysnuć wniosek, że nie będziemy stać z boku, tylko podążać zgodnie z globalnymi trendami. I chociaż jeszcze nie jesteśmy na tym samym poziomie co np. USA, to nie mamy się czego wstydzić.

W których sektorach innowacje tego typu są już spotykane, a gdzie mogą się sprawdzić?

Innowacje oparte na AI są już szeroko stosowane w sektorze finansowym, logistyce, e-commerce czy w medycynie. Potencjał jest oczywiście znacznie większy, takie branże, jak rolnictwo, edukacja czy przemysł mogą również skorzystać ze sztucznej inteligencji, np. w zakresie automatyzacji produkcji, analizy big i smart data, zarządzania zasobami czy wsparcia w nauczaniu. Myślę, że odkrycie pełnego potencjału AI w tych sektorach jest dopiero przed nami.

Na co trzeba zwracać uwagę wdrażając w firmie projekty związane z AI?

Kluczowe jest odpowiednie podejście do oceny potencjalnej efektywności rozwiązań, które planujemy wdrażać. Musimy pamiętać, że chodzi nam przede wszystkim o spełnienie konkretnego, wymiernego celu biznesowego. Jeżeli taka analiza przebiegnie pomyślnie powinniśmy zadbać o to, żeby mieć „na pokładzie” ludzi z odpowiednimi kompetencjami, którzy te projekty będą prowadzić. Nie bez znaczenia jest też element wypracowania optymalnego systemu kontroli i weryfikacji wyników pracy AI, tak, żeby odpowiednio douczać wdrażane modele, eliminując ryzyko błędów. Czasem też warto się na chwilę zatrzymać i przeanalizować, czy nie lepiej dany proces, którego efektywność chcemy poprawić, zbudować od nowa, niż dokładać pewne elementy do już istniejącego, ryzykując, że taka integracja może nie pójść po naszej myśli.

W najnowszym raporcie PwC stwierdzacie, że ponad 75 proc. polskich firm zaczęło wykorzystywać AI w praktyce – od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami. W jakich sektorach i w czym konkretnie tempo wdrożenia AI jest najszybsze?

Tempo wdrażania AI jest najszybsze w sektorze finansowym i telekomunikacyjnym. Nie było to dla nas zaskoczeniem. W tych branżach dostępne są ogromne zbiory danych dotyczące naszych transakcji czy potrzeb. To naturalne miejsce do rozwoju analityki i wykorzystania AI – w szczególności dalszej automatyzacji procesów i poprawy jakości predykcji. 75 proc. firm faktycznie zaczęło inwestować w rozwiązania oparte na AI, ale nadal, nawet w najbardziej dojrzałych branżach, są one na początku drogi wykorzystania pełnego potencjału AI. Szczególnie, gdy mówimy o projektach opartych na zaawansowanej analityce, sieciach neuronowych i generatywnej sztucznej inteligencji. W tym przypadku, obaw,y jakie się pojawiają, często paraliżują działanie. Nie ma już jednego innego wyjścia, firmy nie stoją przed decyzją czy inwestować w sztuczną inteligencję, tylko jak to zrobić efektywnie. Zwłaszcza jeśli chcą utrzymać przewagę konkurencyjną, a nawet uchronić się przed wypadnięciem z rynku.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie i komentarze
Jakub Olek, TikTok: Staliśmy się ofiarą geopolityki
Cykl Partnerski
Przejście do nowej energetyki musi być bezpieczne
Opinie i komentarze
Steven Bailey, NCC Group: Dane użytkowników będą przeniesione do Europy
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Cyfrowe duchy zmarłych
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje: Czy sztuczna inteligencja może zastąpić psychoterapeutów?
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne projektowanie produktów cyfrowych – granica pomiędzy zaangażowaniem a uzależnieniem