W najnowszym raporcie PwC stwierdzacie, że ponad 75 proc. polskich firm zaczęło wykorzystywać AI w praktyce – od automatyzacji procesów po usprawnienie kontaktu z klientami. W jakich sektorach i w czym konkretnie tempo wdrożenia AI jest najszybsze?
Tempo wdrażania AI jest najszybsze w sektorze finansowym i telekomunikacyjnym. Nie było to dla nas zaskoczeniem. W tych branżach dostępne są ogromne zbiory danych dotyczące naszych transakcji czy potrzeb. To naturalne miejsce do rozwoju analityki i wykorzystania AI – w szczególności dalszej automatyzacji procesów i poprawy jakości predykcji. 75 proc. firm faktycznie zaczęło inwestować w rozwiązania oparte na AI, ale nadal, nawet w najbardziej dojrzałych branżach, są one na początku drogi wykorzystania pełnego potencjału AI. Szczególnie, gdy mówimy o projektach opartych na zaawansowanej analityce, sieciach neuronowych i generatywnej sztucznej inteligencji. W tym przypadku, obaw,y jakie się pojawiają, często paraliżują działanie. Nie ma już jednego innego wyjścia, firmy nie stoją przed decyzją czy inwestować w sztuczną inteligencję, tylko jak to zrobić efektywnie. Zwłaszcza jeśli chcą utrzymać przewagę konkurencyjną, a nawet uchronić się przed wypadnięciem z rynku.
Jaki może być wpływ AI na polski rynek pracy?
Z raportu PwC Global AI Jobs Barometer 2024 wynika, że AI już teraz znacząco zwiększa produktywność pracowników. Sektory, w których sztuczna inteligencja znajduje szerokie zastosowanie, doświadczają prawie pięciokrotnie wyższego wzrostu produktywności niż sektory, które w mniejszym stopniu wykorzystują AI. Niemniej jednak cały czas zarówno w Polsce, jaki i na świecie, nawet liderzy w swoich branżach mówią o obawach związanych z niewystarczającą liczbą osób z odpowiednimi kompetencjami. Podkreślają też potrzebę budowania zrozumienia, wiedzy i umiejętności odnośnie do używania nowych technologii, a przede wszystkim bliskiej z nimi współpracy, wręcz koegzystencji ze sztuczną inteligencją. Wpłynie to na pewno na kierunki, w jakich edukuje się dzisiaj młodzież, a także na wzmożone działania w celu budowy i rozwoju poszukiwanych umiejętności u obecnych pracowników.
Czy polscy przedsiębiorcy chcą korzystać lub korzystają ze wsparcia, jakie może dać im sztuczna inteligencja? Czy mają świadomość, że inwestycja w AI może zwiększyć skalę ich biznesu?