Reklama
Rozwiń

Wiceprezes Amazon Web Services: Nie powinniśmy się bać sztucznej inteligencji

AI to dla ludzi szansa na wzrost efektywności, a nie zagrożenie – mówi Mai-Lan Tomsen Bukovec, wiceprezes ds technologii w Amazon Web Services.

Publikacja: 18.02.2025 07:32

Wiceprezes Amazon Web Services: Nie powinniśmy się bać sztucznej inteligencji

Foto: mat. pras.

W jaki sposób AI zwiększa efektywność firm?

Sztuczna inteligencja umożliwia firmom zwiększenie jej na wielu obszarach. Na przykład Nest Bank w Polsce wykorzystuje naszą usługę opartą na sztucznej inteligencji w centrum obsługi klientów, 50 pracowników może obsłużyć ponad 145 tys. połączeń.

Rozmawiałam z Genomics England, firmą, która pracuje nad znalezieniem powiązań między wariantem genetycznym a chorobą. Sztuczna inteligencja przyspiesza badania poprzez szybką analizę literatury medycznej w celu zidentyfikowania obszarów do dalszych badań przez naukowców.

Pomimo ogromnych nakładów na nauki przyrodnicze na całym świecie, wciąż wiele pracy pozostaje do zrobienia. Dlatego wykorzystanie AI do analizowania literatury medycznej i zawężania obszaru badań dla naukowców pomaga zaoszczędzić czas wykwalifikowanych badaczy, umożliwiając postępy w nauce. AI zapewnia też spersonalizowane rekomendacje zakupowe, oszczędzając czas.

Sztuczna inteligencja staje się zatem narzędziem zwiększającym efektywność w różnych branżach – od bankowości, przez medycynę i naukę, aż po rekomendacje zakupowe. Umożliwia firmom lepszą obsługę klientów, optymalizację procesów i oszczędność zasobów. Podobnie jak niegdyś arkusze kalkulacyjne zrewolucjonizowały pracę księgowych i pracowników biurowych, AI jest narzędziem, które zmienia zakres obowiązków, choć nie eliminuje potrzeby zatrudniania ludzi w tych rolach.

Istnieje ryzyko, że AI zastąpi ludzi w niektórych zawodach, czy raczej może tylko usprawnić niektóre stanowiska pracy?

Nie chciałabym mówić o niej jako o zagrożeniu. Chodzi raczej o to, w jaki sposób AI może usprawnić różne zawody. Weźmy pakowanie towarów w Amazon.com. Oferujemy dostawę tego samego lub następnego dnia w wielu krajach. By sprostać tak krótkim terminom, ktoś musi przeanalizować, jak najefektywniej zapakować produkt – wymiary przedmiotu, wytrzymałość, opinie klientów na temat stanu przesyłki itp.

Wykorzystujemy modele AI, które biorą pod uwagę wszystkie te czynniki i rekomendują najbardziej optymalne opakowanie, zapewniające szybką dostawę przy minimalnym zużyciu materiałów. Dzięki temu w ciągu kilku lat udało się zredukować 2 miliony ton odpadów. Nie oznacza to jednak likwidacji miejsc pracy. Ludzie nadal oceniają rekomendacje AI, decydują o tym, co będzie wdrożone.

Może pani powiedzieć, jak ta technologia może być wykorzystywana w ciągu najbliższych pięciu–dziesięciu lat? Jakie obszary są szczególnie interesujące?

Jako menedżera zespołów inżynierskich ekscytują mnie zmiany, jakie AI wniesie w programowanie. Mogą one znacząco usprawnić pracę inżynierów. Dotąd musieli perfekcyjnie opanować dany język programowania, aby pracować nad konkretnymi systemami. Z pomocą AI będą mogli skupić się na logicznym aspekcie programowania, czyli algorytmach, a sztuczna inteligencja pomoże przetłumaczyć ich kod na wybrany język.

Innym przełomowym aspektem jest pisanie testów. Niewielu inżynierów lubi tę żmudną pracę, woląc aspekt twórczy, jakim jest kodowanie. AI może znacząco przyspieszyć generowanie inteligentnych testów, które w wyczerpujący sposób zweryfikują kod pod różnymi kątami. Proces, który zajmuje dużo czasu człowiekowi, dla AI to kwestia chwili.

To szansa dla Polski i regionu, który ma ponad 2 miliony programistów, co stanowi blisko 18 proc. globalnego wyniku. W Polsce jest ich ponad 500 tys., za trzy lata będzie to ok. 800 tys. Kluczowe będzie zapewnienie im dostępu do najnowszych narzędzi AI, aby utrzymać przewagę konkurencyjną. Przez kilka lat przeszkoliliśmy 100 tys. osób w Polsce z umiejętności chmurowych i AI.

Jak szybko AI stanie się powszechna w naszym życiu?

Już jest obecna i w wielu przypadkach nie jesteśmy nawet tego świadomi. Wspomniałam już o analizie ogromnych zasobów danych dla dobra ludzkości, np. w medycynie, farmacji. Firmy jak Moderna i Pfizer korzystają z tych możliwości. Czy wiedział pan, że Moderna zsekwencjonowała swoją szczepionkę mRNA przeciw Covid-19 w zaledwie dwa dni, wykorzystując uczenie maszynowe AWS, a pierwszy proces kliniczny przeprowadziła już 25 dni później, podczas gdy zwykle zajmuje to lata?

AI staje się potężnym narzędziem usprawniającym wiele obszarów, od programowania, po odkrycia naukowe. Nie grozi ludzkiej pracy, ale otwiera nowe możliwości i pozwoli ludziom skupić się na najbardziej twórczych i wymagających oceny aspektach.

Firmy takie jak Booking.com, Lonely Planet czy nasza asystentka zakupowa Rufus bardzo szybko wdrożyły rozwiązania AI, aby dopasować doświadczenie użytkownika do jego preferencji i potrzeb. Dla kogoś zapracowanego, jak ja – pracującej mamy trójki dzieci – oszczędność czasu na znalezieniu tego, co jest mi potrzebne, jest nie do przecenienia. Spodziewam się, że personalizacja będzie zyskiwać na znaczeniu w wielu branżach, nie w perspektywie pięciu–dziesięciu lat, ale już w ciągu najbliższych pięciu lat.

Jak ocenia pani dostępność i możliwość wykorzystania sztucznej inteligencji przez różne grupy społeczne i biznesowe – czy jest to już proces w pełni demokratyczny, czy nadal istnieją bariery do pokonania?

Dostęp do sztucznej inteligencji można uznać za proces demokratyczny, ale również za obszar wymagający doskonalenia.

Z jednej strony coraz więcej osób i firm pracuje nad zrozumieniem i wykorzystaniem AI. Dla nas w AWS jest to priorytetem – tak jak zdemokratyzowaliśmy dostęp do technologii przez stworzenie modelu chmurowego w 2006, tak teraz demokratyzyjemy dostęp do AI. Oferujemy wiele darmowych kursów online z uczenia maszynowego i AI generatywnej. Również na platformie Coursera, stworzonej przez jednego z członków rady nadzorczej Amazona Andrew Ng.

Wiele osób chce korzystać z możliwości AI bez technicznych szczegółów. A naturalny język przetwarzany przez AI generatywną ma potencjał rewolucjonizować wiele dziedzin. Pracując kiedyś w Korpusie Pokoju w Mali, zetknęłam się z bardzo inteligentnymi ludźmi bez dostępu do komputerów. Mimo to potrafili zachęcić całe wsie do realizacji różnych projektów. Generatywna AI, dzięki możliwości komunikacji za pomocą czatu lub pisania, może uwolnić potencjał takich społeczności, przekładając ich pomysły na działania.

W jaki sposób AI zwiększa efektywność firm?

Sztuczna inteligencja umożliwia firmom zwiększenie jej na wielu obszarach. Na przykład Nest Bank w Polsce wykorzystuje naszą usługę opartą na sztucznej inteligencji w centrum obsługi klientów, 50 pracowników może obsłużyć ponad 145 tys. połączeń.

Pozostało jeszcze 95% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Opinie i komentarze
Audrey Tang, cyfrowa ambasadorka Tajwanu: Chińska technologia jest groźna
Opinie i komentarze
Piotr Solarz: Postawmy na aparaturę specjalistyczną
Opinie i komentarze
Stanisław Dąbek: Mity i błędne przekonania
Opinie i komentarze
Czy DSA przyniesie nowe przeglądarki? Jak nowe przepisy wpłyną na rynek cyfrowy
Opinie i komentarze
Odpowiedzialne innowacje. Jak mądra będzie „smart” wieś?