Korespondencja ze Sztokholmu. Autobusy bez kierowcy, za to z napędem 5G

mat. pras.

Ericsson, jeden z największych dostawców infrastruktury dla sieci telekomunikacyjnych, prowadzi prace badawczo-rozwojowe z wykorzystaniem sieci 5G w transporcie. Testuje flotę autonomicznych autobusów, które mają zmienić komunikację publiczną.

Testy autonomicznych pojazdów trwają od 2018 r., a ich zakończenie planowane jest na 2025 r. Przez ten czas sporo się zmieni w funkcjonowaniu niedużych, pozbawionych kabin kierowcy, busów. Te mieszczące około dziesięciu osób pojazdy przemierzają obecnie trasę o długości około 3 km. Obejmuje ona najważniejsze punkty, takie jak budynki mieszkalne, sklep czy szkoła podstawowa.

Niewielka liczba pasażerów wynika nie tylko z pewnych ograniczeń technicznych, ale jest też podyktowana faktem, że docelowo autobusy nie będą zastępowały tradycyjnej komunikacji miejskiej – tłumaczy David Erixon, rzecznik Nobina, firmy, z którą Ericsson rozwija ten projekt. – Mają służyć ludziom do przemieszczania się na niewielkie odległości. Dzięki temu zamiast przejechać 2 kilometry autem, zdecydują się na elektryczny i autonomiczny pojazd, będący lepszą alternatywą pod kątem ochrony środowiska.

CZYTAJ TAKŻE: Autonomiczne auta? Znany wynalazca: Pierwsze będą ciężarówki

Na jednym ładowaniu pojazd może jeździć przez ok. 8 godzin, a jego prędkość to około 18 km/h. Nie robi to wielkiego wrażenia, ale wynika z prostego faktu, że Szwedzi nade wszystko cenią sobie bezpieczeństwo kosztem kilku minut krótszej podróży. W pojeździe znajduje się również operator, który może przejąć kontrolę nad pojazdem w sytuacji, która przerosłaby sztuczną inteligencję. A do takich należy np. wymijanie pojazdu blokującego ruch. Na razie autobusy nie mogą samodzielnie zmieniać pasa z powodów bezpieczeństwa właśnie.

Pojazdy dobrze radzą sobie z rozpoznawaniem przeszkód na trasie. W ramach testu jedna osoba stała na ulicy lub nagle wybiegała. W pierwszym przypadku pojazd delikatnie hamował do całkowitego zatrzymania, w drugim gwałtownie się zatrzymywał. W obu życie osoby, która wybiegła na ulicę, pozostawało niezagrożone. Dzięki zastosowaniu sieci neuronowej flota uczy się maszynowo rozpoznawać, kto wybiegł na ulicę. W przyszłości będzie to o tyle istotne, że pozwoli autobusom odróżniać kota czy dziecko od zaspy śnieżnej i pozwoli im na zastosowanie odpowiedniego manewru.

CZYTAJ TAKŻE: 5G to rewolucja w motoryzacji. Nie tylko pojazdy autonomiczne

Obecnie pojazdy korzystają z sieci 4G, ale już wkrótce przejdą na oferującą wielokrotnie szybszą transmisję danych technologię 5G. Ale nie tylko. 5G to także mniejsza latencja (opóźnienie), zatem informacje będą szybciej docierały do autobusów, dzięki czemu będą mogły sprawniej reagować. Kolejną dużą zmianą ma być sposób, w jaki będą się poruszać. Twórcy planują, by w przyszłości zamiast sztywno wyznaczonych tras poruszały się po wyznaczonym obszarze. Pojazdy będą mogły podjechać do każdego miejsca, które znajdzie się wewnątrz wyznaczonej sieci. Docelowo pasażerowie będą mogli „wzywać” pojazdy, tworząc przystanki na żądanie właściwie w każdym miejscu.

Nad podobnymi rozwiązaniami pracuje się również w innych krajach. W 2017 r. uruchomiono pilotaż w niemieckim Bad Birnbach, a potem w Hamburgu i Berlinie. Poza Europą podobne rozwiązanie testowano w Singapurze. W wyniku partnerstwa Volvo i uniwersytetu technologicznego w Nanyangu, w marcu zaprezentowano autonomiczną wersję elektrycznego autobusu Volvo 7900. Można się spodziewać, że w przyszłości w kolejnych miastach na całym świecie będą uruchamiane pilotażowe projekty samojeżdżącej komunikacji miejskiej.

Tagi:

Mogą Ci się również spodobać

Polacy przestają płacić za kablówkę i satelitę. Gigantyczne długi

Długi abonentów telewizji kablowych i platform satelitarnych wobec tych dostawców przez rok niemal podwoiły ...

Najnowsze dane o polskiej reklamie. Google i Facebook zacierają ręce

2,4 mld zł wydali reklamodawcy w polskim internecie w I półroczu tego roku – ...

Tajny projekt Apple. Satelity mają połączyć iPhony

Gigant z Cupertino pracuje nad technologią, bazującą na satelitach na niskiej orbicie okołoziemskiej. Firma ...

Amerykański potentat wjeżdża na hulajnogach do Polski

Kolejny gigant na rynku hulajnóg wynajmowanych na minuty wchodzi na nasz rynek. Tym razem ...

BBC chce być konkurencją dla Netflixa

BBC negocjuje z ITV stworzenie platformy streamingowej, która ma być konkurencją dla Netflixa oraz ...

Żyła złota czy bańka spekulacyjna? Młode firmy chcą być jak CD Projekt

W Polsce działa ponad 300 studiów deweloperskich. Mają ambitne plany, ale nie wszystkie odniosą ...