Aplikacje medyczne są coraz bardziej inteligentne

Automatyzacja diagnostyki, analiza dokumentacji i poszukiwanie nowych leków – to tylko niektóre z przykładów wykorzystania sztucznej inteligencji w służbie zdrowia.

Publikacja: 10.09.2018 21:26

Aplikacje medyczne są coraz bardziej inteligentne

Foto: cyfrowa.rp.pl

Do 2020 r. wartość rynku inteligentnych aplikacji przekroczy 40 mld dolarów – prognozuje firma badawcza IDC. Z kolei globalne nakłady na systemy kognitywne i sztuczną inteligencję sięgną tylko do końca tego roku 19 mld dolarów. Dynamiczny rozwój zaawansowanych algorytmów, lepszy dostęp do danych i coraz większa moc obliczeniowa otwierają możliwości, o jakich jeszcze kilka lat temu nikt nawet nie myślał. Są szansą na poprawę jakości usług w wielu segmentach, m.in. w medycynie.

Jednym z najbardziej znanych przykładów zastosowania sztucznej inteligencji w tym obszarze jest komputer IBM Watson, pomagający lekarzom w podejmowaniu decyzji. Jest w stanie błyskawicznie porównać dane konkretnego pacjenta z adekwatnymi informacjami o wynikach i przebiegu choroby innych, co pomaga znaleźć optymalną ścieżkę leczenia.

Rośnie też rynek chatbotów, czyli wirtualnych asystentów. Jeszcze w ubiegłym roku jego wartość szacowano na nieco ponad 250 mld dolarów. W 2024 r. będzie już wart 1,3 bln dolarów – prognozuje Global Market Insights. Chatboty znajdują zastosowanie również w medycynie. Juniper Research szacuje, że ich wdrożenie w bankowości, handlu detalicznym oraz branży medycznej pozwoli na łączne oszczędności rzędu 11 mld dolarów rocznie oraz 2,5 mld godzin, których nie stracą pracownicy wyręczani przez wirtualnych asystentów.

Niedawno świat obiegła informacja o bocie brytyjskiego startupu Babylon Health, który „przystąpił” do egzaminu końcowego Royal College of General Practitioners, zdawanego przez lekarzy stażystów z Wielkiej Brytanii. Jak podaje serwis BBC, wirtualny asystent uzyskał aż 81 punktów, podczas gdy średnia dla „prawdziwych” zdających z lat 2012–2017 wynosiła 72 punkty. Royal College of General Practitioners sceptycznie podeszło do tej informacji i podkreśliło, że pytania egzaminacyjne uczelni nie są dostępne publicznie.

Ostatnio głośno zrobiło się również o urządzeniu opracowanym przez rosyjską firmę Endurance – jej bot został zaprojektowany do czatowania z pacjentami cierpiącymi na chorobę Alzheimera. Może również identyfikować odchylenia od normy w prowadzonych rozmowach i, działając w modelu chmurowym, przekazywać je szybko lekarzom oraz krewnym.

Algorytmy sztucznej inteligencji wykorzystują też twórcy AlkyRecovery, czyli polskiej aplikacji mobilnej, wspierającej walkę z nałogiem osób uzależnionych od alkoholu. Rozwiązanie umożliwia ocenę prawdopodobieństwa złamania abstynencji i proponuje optymalne rozwiązania terapeutyczne. Wnioski wyciąga na podstawie danych, zaczerpniętych z zachowania danej osoby, treści audio, wideo, opasek telemedycznych i serwisów społecznościowych.

Możliwości systemów bazujących na sztucznej inteligencji są potężne, ale eksperci zalecają też ostrożność: konieczne jest spełnienie minimum kilku warunków, aby technologia rzeczywiście przyniosła korzyści. Eksperci z firmy SAS wskazują na trzy kluczowe. Pierwszym jest zapewnienie dobrej jakości danych. Jeżeli jest ich zbyt mało lub są nieprawdziwe, system będzie prezentował błędne rezultaty. W medycynie skutki takiej sytuacji mogłyby być tragiczne. Drugą kwestią jest odpowiedni nadzór, a trzecią przewidywanie skutków działania sztucznej inteligencji – innymi słowy należy upewnić się, że systemy działają nie tylko efektywnie, ale postępują również zgodnie z zasadami etyki, a cele, które przed nimi stawiamy, nie wykluczają się.

Do 2020 r. wartość rynku inteligentnych aplikacji przekroczy 40 mld dolarów – prognozuje firma badawcza IDC. Z kolei globalne nakłady na systemy kognitywne i sztuczną inteligencję sięgną tylko do końca tego roku 19 mld dolarów. Dynamiczny rozwój zaawansowanych algorytmów, lepszy dostęp do danych i coraz większa moc obliczeniowa otwierają możliwości, o jakich jeszcze kilka lat temu nikt nawet nie myślał. Są szansą na poprawę jakości usług w wielu segmentach, m.in. w medycynie.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Technologie
To już koniec krzemu. Powstają chipy 20 tys. razy cieńsze od ludzkiego włosa
Technologie
Będą miały sześć nóg. Niewidomym pomogą „psy przewodniki”
Technologie
Elektryki będą dużo tańsze? Naukowcy stworzyli rewolucyjną baterię
Technologie
„Psy wojny” odmienią pole bitwy. Czworonożne roboty będą walczyć i zabijać
Materiał Promocyjny
Mazda CX-5 – wszystko, co dobre, ma swój koniec
Technologie
Powstały lody idealne. Smakują, jak trzeba, ale się nie topią
Materiał Promocyjny
Branża bankowa gorszy okres ma za sobą