Wykorzystywanie seksualne dziewczynek, umożliwianie wirtualnego zabijania ukraińskich żołnierzy, czy oferowanie „bezpiecznej przestrzeni” dla terrorystów i ideologii rasistowskich – miażdżąca fala oskarżeń płynie w stronę jednej z najpopularniejszych platform gamingowych. Chodzi o Roblox, prekursora metawersum, cyfrowego świata, w którym możemy prowadzić równoległe, wirtualne życie.
Dzieło „Budowniczego” magnesem na miliony
Większość z nas o metaverse usłyszała przy okazji zmiany nazwy Facebooka na Meta. Zaangażowanie giganta w budowę świata VR dla niektórych było objawem wizjonerstwa Marka Zuckerberga. Ale niewielu wie, że jednym z ojców tej idei, i to wiele lat wcześniej, był urodzony w Kanadzie, a wychowany w małym mieście Eden Prairie w amerykańskim stanie Minnesota, David Baszucki. 60-letni dziś przedsiębiorca, którego majątek szacowany jest na 4,5 mld dol., zaczynał jak programista. W latach 80. był inżynierem firmy Xerox w Palo Alto. Dziś kieruje jedną z najbardziej znanych platform gamingowych.
Roblox założył w 2005 r., a nowatorski na ówczesne czasy projekt okazał się przełomowy. To z niego czerpali twórcy „Minecrafta” czy systemu Horizon Worlds, projektu firmy Meta, który – według Zuckerberga – odmieni sposób, w jaki żyjemy. Roblox pozwala użytkownikom tworzyć i udostępniać online własne gry 3D. Platforma, która ma dziennie ponad 50 mln aktywnych użytkowników, jest jedną z najpopularniejszych witryn z grami dla dzieci. Baszucki dał nią początek metawersum. Nie bez kozery przylgnął do niego pseudonim Budowniczy. Ale nim założył Roblox, próbował swoich sił w nieco innych gałęziach rozrywki. Jeszcze jako uczeń Eden Prairie High School był kapitanem szkolnej dużyny popularnych w USA quizów telewizyjnych. Później prowadził własny radiowy talk-show w Radiu Santa Cruz. Jednak to informatyka była jego pasją. Studiował ją na uczelni Stanforda, otrzymał nawet stypedium General Motors. Hobby przekuł w biznes – po zakończeniu edukacji założył swój pierwszy start-up, Knowledge Revolution, który zajmował się m.in. dystrybucją jego pierwszej gry (stworzył ją jeszcze w latach 80. wspólnie z bratem Gregiem). Chodziło o „Interactive Physics”, prekursora Roblox.
Czytaj więcej
Prezes koncernu Meta, właściciela m.in. Facebooka i Instagrama, Mark Zuckerberg na wydarzeniu Meta Connect 2022 ogłosił nowe partnerstwa dotyczące metawersum i rzucił więcej światła na kluczowy projekt koncernu – równoległy, wirtualny świat.
W praktyce nie była to nawet typowa gra co symulator reakcji fizycznych ciał w przestrzeni 2D. Oprogramowanie od Baszuckiego odkupiła firma MSC Software, płacąc 19 mln dol. A on sam skupił się na nowym projekcie. Był rok 1997, gdy zaczął kreślić koncepcję Robloxa. Pomysł, przy którym wspierał go Eric Cassel, ujrzał światło dzienne w 2003 r. Były to wczesne wersje serwisu – działały pod nazwami GoBlocks i DynaBlocks. Baszucki markę Roblox grze nadał rok później. Jego firma znalazła się na liście 5000 najdynamiczniej rozwijających się prywatnych amerykańskich spółek, a on sam uznany został za jednego z wiodących przedsiębiorców w branży gier. Baszucki stał się jej ikoną.