Aktualizacja: 09.12.2024 04:40 Publikacja: 06.12.2022 01:31
Zabierająca dziewięć osób Alice rozpoczęła właśnie loty testowe
Foto: Jasper Juinen - Bloomberg
Rolls-Royce poinformował, że wraz z liniami lotniczymi easyJet przetestował z sukcesem na ziemi pierwszy na świecie silnik lotniczy na wodór, co ma pomóc w wyeliminowaniu emisji gazów cieplarnianych w lotnictwie. Nad takim rozwiązaniem pracują też Boeing i Airbus. Wodór jest ekologiczny, bo wytwarza podczas spalania parę wodną zamiast dwutlenku węgla.
Skąd pomysł na wodór? Lotnictwo jest uważane za jedną z najtrudniejszych branż do wprowadzenia ekologicznych napędów, ponieważ znacznie trudniej jest produkować samoloty elektryczne niż pojazdy elektryczne. Akumulatory ładowane odnawialną energią słoneczną i wiatrową są nadal zbyt nieporęczne na długie loty. Dlatego linie lotnicze i producenci samolotów pracują nad opracowaniem samolotów, które mogą być zasilane czystszymi paliwami, jak wodór. Do testów Rolls-Royce wykorzystał tradycyjny silnik AE 2100-A i paliwo pozyskane na Orkadach dzięki energii wiatrowej i pływom morskim – stąd nazwa zielony wodór. Na razie jest on bardzo drogi w produkcji w przeciwieństwie do wodoru pozyskiwanego z gazu ziemnego.
Komunistyczna władza w Chinach chętnie sięga po nowe technologie, aby w pełni kontrolować i inwigilować społeczeństwo.
Naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu i brytyjskiego Urzędu Energii Atomowej (UKAEA) opracowali pierwszą na świecie baterię diamentową, która wykorzystuje odpady nuklearne.
Chińska armia może otrzymać technologię, która sprawi, że żołnierze i sprzęt wojskowy będą niczym kameleon. Nad nowatorskim materiałem pracują naukowcy z Chińskiego Uniwersytetu Nauki Elektronicznej i Technologii.
Europejska misja Proba-3 wystartowała z Indii. W przestrzeń poleciał prawdziwie pionierski system, a polscy naukowcy w tym przedsięwzięciu odegrają istotną rolę.
Obecnie klienci mogą sprawdzić opony niczym smartfony, mając dostęp do wnikliwych testów opon, co pozwala im porównywać i analizować konkretne modele i ich parametry w różnych warunkach.
Badanie przeprowadzone przez naukowców z australijskiego uniwersytetu RMIT oraz grupę laboratoriów z Indii doprowadziło do przełomowego odkrycia – udało się wynaleźć nowy lek na bazie złota, który może wykazać się dużą skutecznością w walce z rakiem.
W raporcie „Orlen dla miast” koncern zastanawia się, jak budować współpracę między samorządem, biznesem i nauką na rzecz szeroko rozumianego zrównoważonego rozwoju – mówi Stanisław Barański, dyrektor Biura Zrównoważonego Rozwoju i Transformacji Energetycznej Orlen.
Boeing nie wznowił dotąd produkcji MAX-ów po strajku mechaników od 13 września do 4 listopada — ogłosił szef urzędu lotnictwa FAA. Produkcja ma ruszyć jeszcze w grudniu. Mike Whitaker odrębnie podał, że chce ograniczyć procedurę certyfikacji nowych samolotów i wzmocnić nadzór nad Boeingiem.
Inaczej buduje się kilometr ścieżki rowerowej w czystym polu czy długiej ulicy powiatowej, a zupełnie inne rozwiązania są w zabytkowej części miasta – mówi Arkadiusz Ptak, burmistrz gminy Pleszew, kompaktowego miasta w Wielkopolsce.
Naukowcy z Uniwersytetu w Bristolu i brytyjskiego Urzędu Energii Atomowej (UKAEA) opracowali pierwszą na świecie baterię diamentową, która wykorzystuje odpady nuklearne.
Autorzy „Rzeczpospolitej” zdominowali podium XII edycji konkursu Urzędu Patentowego na informację medialną o tematyce własności intelektualnej, w tym przemysłowej.
Airbus musi wytężyć swe moce w grudniu, wyprodukować co najmniej 127 samolotów, aby wykonać roczny plan dostaw 770 maszyn. Dotąd nigdy tyle nie wypuścił w końcu roku. Odrębnie likwiduje 2 tys. miejsc pracy w dziele wojskowo-kosmicznym.
Zmieniła się struktura właścicielska lotniska Pułkowo w Petersburgu. Po ponad 14 latach niemiecki Fraport sprzedał swój 25-procentowy pakiet akcji. Miał koncesję na zarządzanie na 30 lat.
Pasażerowie, którzy ostatnio mierzą się z opóźnieniami pociągów, mogą w niektórych przypadkach liczyć na rekompensatę. Czy obejmuje ona także szkody związane ze spóźnieniem się np. na samolot?
Czy Europa uczestniczy w rewolucji AI? W jaki sposób Stary Kontynent może skorzystać na rozwiązaniach opartych o sztuczną inteligencję? Czy unijne prawodawstwo sprzyja wdrażaniu innowacji?
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas