Węgierscy naukowcy odkryli klucz do dłuższego życia. Na razie odmłodzili robaki

Dwóch badaczy z Uniwersytetu Budapeszteńskiego dokonało niezwykłego przełomu w zrozumieniu procesu starzenia się. Kluczową rolę mają odgrywać ruchome fragmenty DNA. Odkrycie otwiera możliwości wydłużenia ludzkiego życia.

Publikacja: 25.11.2023 09:02

„Redukując” niektóre „elementy transpozycyjne” (TE) w DNA, naukowcy zaobserwowali wolniejsze starzenie się nicieni

Foto: D. Kucharski / shutterstock

Dr. Adam Sturm i dr. Tibor Vellai, zgłębili tajemnice starzenia się i dokonali znaczącego przełomu w zrozumieniu, dlaczego się starzejemy. Ich badania skupiają się na „elementach transpozycyjnych” (TE) w naszym DNA, które są jak ruchome części naszej genetycznej instrukcji.

Na szlaku Piwi-piRNA

Naukowcy zidentyfikowali specyficzny proces, zwany szlakiem Piwi-piRNA, który pomaga kontrolować TE. Dzięki badaniu szlaku sygnałowego Piwi-piRNA, naukowcy uzyskali wgląd w proces starzenia. Zaobserwowali ten szlak w komórkach, które nie ulegają starzeniu, takich jak nowotworowe komórki macierzyste i niezwykła Turritopsis dohrnii, znana również jako „nieśmiertelna meduza”.

Nieśmiertelność to mrzonka? Naukowcy pracują nad radykalnym wydłużeniem życia

Wzmacniając szlak sygnalizacyjny Piwi-piRNA u nicienia zwanego Caenorhabditis elegans, zespół zaobserwował niezwykłe wydłużenie długości życia tego robaka. Opierając się na swoich wcześniejszych badaniach z lat 2015 i 2017, dr. Storm i dr. Vellai przedstawili teraz dowody eksperymentalne potwierdzające tezę o przedłużaniu życia poprzez kontrolowanie aktywności TE. Ich najnowsze badania, opublikowane w „Nature Communications”, pokazują, że te ruchome fragmenty DNA odgrywają kluczową rolę w procesie starzenia.

Jak wydłużyć życie

„Redukując” niektóre TE, naukowcy zaobserwowali wolniejsze starzenie się nicieni. Naukowcy odkryli także zmiany w DNA starzejących się robaków, zwłaszcza w TE. Zmiany te, znane jako metylacja adeniny N6 DNA, nasilały się wraz ze starzeniem się zwierząt i wpływały na aktywność TE. Dr. Vellai podkreślił potencjał tego odkrycia, wyjaśniając, że ta modyfikacja epigenetyczna może potencjalnie służyć jako dokładny zegar biologiczny do określania wieku na podstawie DNA.

Człowiek może żyć nawet 20 tys. lat. Kto i jak chce oszukać śmierć?

Dzięki zrozumieniu tych ruchomych fragmentów DNA i szlaków, które regulują, naukowcy mogą być w stanie opracować metody przedłużania życia i promowania lepszego zdrowia. Potencjalne zastosowania w medycynie i biologii są ogromne, a odkrycia te otwierają niezliczone możliwości znacznego wydłużania życia.

Na szlaku Piwi-piRNA